1

Onderwerp: graag tips voor het bekleden zonder scheurtjes

Cupcakes bekleden dat gaat heel goed, geen problemen heb ik ermee, rolfondant of marsepein of marsfont... Maar bij cakes bekleden gaat nogsteeds niet zo goed bij mij.

Nu heb ik dus op internet voor informatie hierover gezocht en ook youtube videos gekeken. Maar ik krijg dus soms informatie die dus heel erg verschillend is. Dus ik wou vragen als iemand nog een paar goede tips kan geven?

Ik las bijvoorbeeld ergens dat het helpt als je botercreme een dunnere consistencie heeft, want als die botercreme te dik is heb je kans dat de cake scheurt tijdens het bekleden. Nu heb ik dus ergens anders gelezen dat zodra je de taart klaar heb met de botercreme laag, dat je de taart dan minstens een halfuur in de koelkast moet laten staan, en dat je de taart makkelijker kan bekleden als de botercreme iets harder is geworden. Maar ik vind dit tegenstrijden wat ik eerst heb genoemd.

Dus wat is het beste? Dat de creme nog zacht en op kamertemperatuur of dat de taart eerst even in de koelkast lig?

Nog een vraag. Wat is het beste, heel veel botercreme of weinig voor dat je de taart gaat bekleden?

Ik heb ook begrepen dat de kwaliteit van de rolfondant of marsepein belangrijk is.

http://i997.photobucket.com/albums/af96 … /cake4.jpg

2

Re: graag tips voor het bekleden zonder scheurtjes

mijn tips:
- zachte botercreme gebruiken (dus lang genoeg mixen)
- taart even in koelkast voor het bekleden, zodat je met een warme spatel nogmaals langs je botercreme kan voor mooie gladde ondergrond (taart gaat de koelkast in als ik fondant ga uitrollen).
- fondant niet te dun uitrollen. (denk zo'n 3/4 mm dikte). (te dun rollen was eerst mijn fout, maar dan scheurt het echt steeds)
- over de taart heen leggen en dan met je hand rondom de taart aandrukken
- steeds de 'flappen' van de taart (dus hetgeen dat over is) optillen en dan heel voorzichtig met je hand (ik gebruik de kant van mijn hand bij mijn pink, zo krijg je geen deuken). erover heen strijken.
- verder is het heel rustig werken, geen haast.
- veel oefenen.

succes ermee

3

Re: graag tips voor het bekleden zonder scheurtjes

ow.. antwoord op je vragen..
ik bedek mijn taart zo met botercreme dat de kleur van het biscuit er net nog doorheen schemert (anders ook kans dat het doorschemert door je fondant heen).
de kwaliteit van het fondant maakt zeker uit. Ik vind persoonlijk die vaan de hema/jamin en xenos niet lekker werken om te bekleden (maar wel om te boetseren). Die van de échte merken gebruik ik er dan voor..

4

Re: graag tips voor het bekleden zonder scheurtjes

Bedankt. Oh, ik heb nog twee vragen.. Ongeveer hoeveel rolfondant heb je nodig om een hele taart te bedekken? 20 cm taart, 10 cm hoog. En hoe kan je de rolfondant nu rond uitrollen? Op een of ander manier wordt het bij mij in de form van rectangel, niet goed want dan is ie altijd aan de ene kant wel goed maar aan de andere kant niet.

5

Re: graag tips voor het bekleden zonder scheurtjes

Bedankt. Oh, ik heb nog twee vragen.. Ongeveer hoeveel rolfondant heb je nodig om een hele taart te bedekken? 20 cm taart, 10 cm hoog. En hoe kan je de rolfondant nu rond uitrollen? Op een of ander manier wordt het bij mij in de form van rectangel, niet goed want dan is ie altijd aan de ene kant wel goed maar aan de andere kant niet.

6

Re: graag tips voor het bekleden zonder scheurtjes

In de tabellen hiernaast staan handige tips voor hoeveelheden.

Mijn werkwijze:

* Botercreme goed zacht mixen
* dunne laag aanbrengen en taart hal uur in de koelkast (of 10
   minuten vriezer als ik weinig tijd heb).
* nogmaals een heel dunne laag aanbrengen en weer in de
   koelkast/vriezer
* met een warm paletmes de botercreme zo glad mogelijk strijken
* taart weer in de koelkast terwijl je de fondant gaat uitrollen
* als je de fondant uitrolt steeds één keer heen en weer rollen en
   dan de lap een klein stukje draaien. Niet een kwartslag,maar
   minder. Als je dat doet blijft de lap nagenoeg rond. Als je te grote
   slagen draait wordt het sneller rechthoekig.
* niet te dun uitrollen
* lap voorzichtig over je rolstok rollen en over de taart leggen.
* de bovenkant met je hand glad strijken en dan de bovenste
   centimeter van de zijkant licht aandrukken. Dat haalt het gewicht
   eraf, waardoor de rand niet zo makkelijk scheurt
* Daarna beetje voor beetje de rest glad maken. Niet te veel naar
   beneden wrijven


Ik hoop dat je hier wat aan hebt...

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

7

Re: graag tips voor het bekleden zonder scheurtjes

Bedankt voor alle goede tips. Het is uiteindelijk toch niet gegaan zoals ik wou.  :| Het is me wel gelukt om de rolfondant, deze keer niet in rectangular form. Dus dat was wel goed, en het was ook groot genoeg en ik vind niet dat het te dun is. Maar toch moest ik het vier keer doen, want elke keer ging het toch wel scheuren. Gelukkig kon ik het makkelijk weghalen omdat de botercreme nog koud was, en dan nog een keerproberen. Na de vierde keer dacht ik, nu laat ik het zo. Zitten heel veel scheuren op.   :s  Dus dan maar met heel veel dingen decoreren, en proberen de grote scheuren te verstoppen.

Ik dacht, misschien lag het aan de rolfondant zelf. Het is die van dr. Oetker. Is die niet zo goed misschien? En ik dacht, misschien is het toch makkelijker om te doen als de botercreme zacht is en niet hard? Maar ik geef niet op, blijven proberen.

8

Re: graag tips voor het bekleden zonder scheurtjes

Bedankt voor alle goede tips. Het is uiteindelijk toch niet gegaan zoals ik wou.  :| Het is me wel gelukt om de rolfondant, deze keer niet in rectangular form. Dus dat was wel goed, en het was ook groot genoeg en ik vind niet dat het te dun is. Maar toch moest ik het vier keer doen, want elke keer ging het toch wel scheuren. Gelukkig kon ik het makkelijk weghalen omdat de botercreme nog koud was, en dan nog een keerproberen. Na de vierde keer dacht ik, nu laat ik het zo. Zitten heel veel scheuren op.   :s  Dus dan maar met heel veel dingen decoreren, en proberen de grote scheuren te verstoppen.

Ik dacht, misschien lag het aan de rolfondant zelf. Het is die van dr. Oetker. Is die niet zo goed misschien? En ik dacht, misschien is het toch makkelijker om te doen als de botercreme zacht is en niet hard? Maar ik geef niet op, blijven proberen.

9

Re: graag tips voor het bekleden zonder scheurtjes

Ik heb geen ervaring met de fondant van dr. Oetker. Ik gebruik zelf altijd funcakes.
Maar, of de duvel er mee speelt: ik kreeg vandaag ook niet lekker over de taart. Het was geen "taartweer". Veel te vochtig door de regen en dan ook nog net van te voren gekleurd.

Note to self: paar dagen eerder kleuren! :Y

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

Re: graag tips voor het bekleden zonder scheurtjes

Waar woon je?
Misschien is er iemand bij je in de buurt die het je een keer voor wil doen of samen.
Of een basis  workshop volgen bij iemand in de buurt.

Het gaat niet om de weg die je inslaat,maar het spoor dat je nalaat.

11

Re: graag tips voor het bekleden zonder scheurtjes

Ja ik ga idd naar een workshop, heb bij groupon gekocht, moet nog een afspraak maken.

Dus het heeft ook soms dan met het weer ook te maken?

Hier foto van mislukte bekleding van taart:
http://i997.photobucket.com/albums/af96 … /cake2.jpg

12

Re: graag tips voor het bekleden zonder scheurtjes

Ik gebruik altijd fondant van bakels. Vind ik erg fijn werken!

13

Re: graag tips voor het bekleden zonder scheurtjes

Ik gebruik altijd fondant van bakels. Vind ik erg fijn werken!

14

Re: graag tips voor het bekleden zonder scheurtjes

Denk dat het merk fondant ook heel veel uitmaakt. Er zit kwaliteits verschil in; zowel in afwerking en zeker qua smaak.

Op dit forum staat een mooie fondant test:
http://www.deleukstetaarten.nl/reviews/ … dant+test/

Persoonlijk zweer ik bij Callebaut. Beetje zoeken op internet levert spectaculaire prijsverschillen op.
Nooit last van scheuren, of haarscheurtjes, prima te verwerken, fijn van structuur en smaak.
Persoonlijk vind ik m vele malen lekkerder dan Dr.Oetker ed.
Dr. Oetker volstaat prima als je heel af en toe eens een taartje wil maken, maar wil je echt iets moois neerzetten zou ik persoonlijk voor een ander merk gaan.

Meer zien? Op m'n pagina deel ik mijn creaties, how to's en mijn favoriete recepten! & sinds kort vogel voederTAARTEN!
www.facebook.com/EllCake