1

Onderwerp: biscuitdeeg zonder ei met eivervanger ingezakt

Hallo, ik ben nieuw hier. Ik was op zoek naar een andere taart dan appeltaart die ik normaal eet. Ik wou wel eens die taarten van cake boss namaken en kwam zo bij bisquitdeeg uit.

Nu heb ik het recept geprobeerd van het eivrije maar die werd net als appeltaart kruimelig en later keihard. Nu een andere geprobeerd met 5 eieren 200 bloem en 200 suiker. De eieren heb ik vervangen voor dezelfde hoeveelheid eivervanger. De eerste werd helemaal niet stijf dus nog een geprobeerd en die eerst stijfgeklopt en wat bakpoeder erbij gedaan. Ze zijn allebei wel te eten maar die eerste is niet omhoog gekomen en de 2e is ingezakt. Deze was wel mooi hoog ik gok zo 5 cm. Wat doe ik fout? Heb bij allebei 10 min. Staan kloppen.

Ik ben dus allergisch voor ei...

Ook heb ik fondant gemaakt. Wat wel gelukt is opzich alleen werd hij zo hard en is niet zo zacht en bewerkbaar als het hoort te zijn denk ik. Heb ik dan teveel glucose of gelatine gedaan??

Nog de laatste vraag, weten jullie een recept voor botercreme zonder ei en zonder kleurstof??

Groetjes ashley

2

Re: biscuitdeeg zonder ei met eivervanger ingezakt

Hallo Ashley,

Wat naar dat je niet het resultaat hebt dat je graag wilde.
Ik bak zelf nooit met ei-vervanger. Drama spul voor taarten :(

In mijn favoriete recept is het ei vervangen door de combinatie van 7-up met bakpoeder. Dat werkt perfect.

Onderstaande foto is met ei-vrije cake. Het was een groot succes.

http://taart.djoeke.com/taart/wp-conten … 231744.jpg

Dit recept zou je kunnen proberen. Is dan wel meer cake dan biscuit.
http://www.allergiekookboek.nl/recepten … in-recept/

In je fondant lijkt het me dat er te weinig gelatine in zit. Dat maakt het flexibel en zacht. Je kunt ook marshmellow gebruiken om fondant te maken Bijvoorbeeld witte van de supermarkt of bio-winkel.

Botercreme zonder ei maak ik gewoon van boter met poedersuiker en een smaakje. Dat lekker en makkelijk.

Succes!

Werk het liefst biologisch en met speciale interesse in allergieen en dieten. Http://taart.djoeke.com

3

Hallo,
Bedankt voor uw snelle reactie. Heeft u een recept van de 7up taart? Dat is wel echt bisquitdeeg?

Marsmellow wordt lastig die mag ik vaak niet hebben....

Voor het fondant heb ik 1 velletje gebruikt. Ik denk dat ik teveel glucostroop heb gbruilt, dan is het wel logisch om er nog een te doen ja.

Heeft u een recept voor botercreme hoe ik die moet maken?

Groetjes

4

Een echte biscuit zal niet lukken omdat het ei daarbij drager is van de bloem. Zonder ei zul je dit niet kunnen na bootsen. De cake die wij gebruiken is echt lekker.

De botercreme kun je maken door gelijke delen poedersuiker en boter met elkaar te mengen. Ik voeg vaak citroen toe op smaak. Je kunt ook ander gepureerd of geperst fruit gebruiken.

Ik zie vooral recepten met gelatine poeder. Heb je je blaadjes gewogen? Mogelijk zijn ze ligter dan het poeder?

Wat mag je allemaal niet hebben?

Werk het liefst biologisch en met speciale interesse in allergieen en dieten. Http://taart.djoeke.com

5 Laatst bewerkt door bakmeisje (14-08-2013 14:58)

Hallo,
Wat is het recept dan met 7up? Kan ik deze ook vullen en bekleden?

Ik had het recept hier van de site geloof ik, fondant 2. Daar stond 2 velletje gelatine maar ik had alles door de helft gedaan omdat ik eerst wou proberen of het wel lukte....

Doe je de botercreme met de mixer, en dan de boter smelten?

Ik mag geen ei, chocolade, pinda's, noten, varkengelatine, kleurstof, yoghurt, niet te veel melk. De gelatine in fondant moet ik nog proberen maar tegen een klein beetje kan ik wel. Ei absoluut niet en de rest ook niet.

Groetjes

6

Het recept wat ik in mijn eerste bericht lonkte kun je gebruiken met alle soorten frisdrank ipv Spa-rood. Zelf gebruik ik graag Bitterlemmon. Dat geeft een iets frissere smaak.  Je kunt hem gewoon vullen en bekleden.
Maak je taart alleen niet te hoog, want het is flink machtig.

De botercreme is gewoon een NIET gesmolten pakje plantaardige margarine mengen met poedersuiker. Als dat goed is gemengd voeg je de smaak toe.

Fondant van satinice is als het goed is geschikt voor veganisten. Die kun je dus gewoon gebruiken. Zeker als je e witte gebruikt.
Er bestaan kleurstoffen die volledig natuurlijk zijn. Bv bietenrood enzo. Die zijn in flesjes verkrijgbaar.

Succes!

7

Hoi,
Toch maar even marshmallow gezocht die ik mocht heben. Net even uitgeprobeerd is alleen wat korrelig, ik las al dat dat kan komen door teveel poedersuiker. De bovenkant blijft wel zacht maar als ik hem dan weer wil bewerken dan scheurt die af...

Er staat nu ook een cake in de oven van jou site. Hoop dat die lukt. Ik was van plan om slagroom wat stijfer te kloppen en dan gebruiken als botercreme om hem af te smeren en als tussenlaag. Is dit een goed idee?

Als tussenlaag wil ik jam gebruiken, moet ik dan eerst nog een laag "botercreme" doen en dan de jam daarop of gewoon op de taart? Had al gelezen dat de jam erin trekt....
Groetjes