1 Laatst bewerkt door Ingeprit (31-07-2013 13:43)

Onderwerp: [FEEDBACK] mislukte kasteeltaart

Onlangs kreeg ik de vraag om een taart te maken voor een verjaardag. De jongen in kwestie staat zot van draken en ridders. Ik kreeg toen het idee van een kasteeltaart met een draak op te maken.
De dame in kwestie wou eerder een gewone taart met een marsepeinen draak op.
Het idee bleef in men hoofd, dus dacht ik, ik maak er gewoon eens één en ik schenk ze dan wel aan een jeugdvereniging...
Met het warme weer had ik heel wat problemen om de fondant hard te krijgen... ondanks het gebruik van tylose. Elke keer moest ik onderdelen in de frigo plaatsen om ze terug wat stevig te krijgen.

Bijgevolg zijn mijn torens volledig mislukt. De kantelen vielen steevast om als de taart 10min uit de koelkast kwam...
Uiteindelijk had ik de taart opgegeven! dus de verder afwerking is ook helemaaaal niet ok.... dus gelieve daar niets op te zeggen... die kon inderdaad veel beter... Waar ik graag tips over wil is, hoe werk je met rolfondant met warm weer? En hoe zorg ik er voor dat dunne stukjes (zoals de kantelen) hard blijven!

Ik schaam me best over de taart, maar door ze hier te posten hoop ik op goede tips, zodoende ik binnenkort een nieuwe poging kan ondernemen en ze wel doen lukken!

Alvast bedankt voor de feedback!

http://i44.tinypic.com/2wddrf7.jpg

2

Re: [FEEDBACK] mislukte kasteeltaart

Nog steeds een hele leuke taart, je draak is schattig en je hoeft je nergens voor te schamen!!!

Voor de kantelen denk ik tylose toevoegen.

Of de volgende in de winter maken.

Je moet heel veel kikkers kussen om 1 prins te vinden!

3

Wat een verhaal, maar ik vind je taart heel erg leuk geworden hoor. Niks mislukt, gewoon leuk.

Tieneke

4

NatalieAnne schreef:

Nog steeds een hele leuke taart, je draak is schattig en je hoeft je nergens voor te schamen!!!

Voor de kantelen denk ik tylose toevoegen.

Of de volgende in de winter maken.

Bedankt!
Ik had er al vrij veel tylose door gedraaid en in de koelkast stonden de kantelen mooi recht... maar na een paar minuten uit de koelkast ging alles weer ineen zakken... zal hem inderdaad de volgende keer in de winter maken. :cool:
Het draakje heb ik effectief nadien nog snel gemaakt, om de taart toch wat op te smukken

5

Tante Tien schreef:

Wat een verhaal, maar ik vind je taart heel erg leuk geworden hoor. Niks mislukt, gewoon leuk.

Tieneke

Tieneke, bedankt... maar de fondant zakte op de torentjes naar beneden, waardoor je de doosjes ziet die ik aan het bekleden was. de kantelen vielen ook om door de warmte  waardoor ze scheurtjes vertonen. misschien waren de kantelen gewoon te dun.. ik weet het niet... dus als je tips hebt...  ;-)

6 Laatst bewerkt door taartjesdroom (31-07-2013 15:31)

Met dit weer de torentjes niet in de koelkast. Het temperatuurverschil is te groot als ze eruit komen, waardoor het weer gaat inzakken.
Gumpaste van wilton wil in dit geval wel eens helpen. Dan bekleedt je de torens en maak je de kantelenrand van gumpaste. Die plak je erop en dan heb je gelijk een beetje diepte.

Voor een leuk effect zou ik volgende keer hier en daar wat steentjes erin kerven of werken met een reliefmat met steentjes.

7

taartjesdroom schreef:

Met dit weer de torentjes niet in de koelkast. Het temperatuurverschil is te groot als ze eruit komen, waardoor het weer gaat inzakken.
Gumpaste van wilton wil in dit geval wel eens helpen. Dan bekleedt je de torens en maak je de kantelenrand van gumpaste. Die plak je erop en dan heb je gelijk een beetje diepte.

Voor een leuk effect zou ik volgende keer hier en daar wat steentjes erin kerven of werken met een reliefmat met steentjes.

super! bedankt voor de tips!
Logisch als je het zo schrijft van het temperatuursverschil... niet bij nagedacht!
De gumpaste torentjes is ook een goed weetje!

De afwerking, mja, na de torentjes die niet wouden meewerken heb ik het eigenlijk opgegeven... nog snel een draakje gemaakt om het wat op te smukken... maar de details zijn echt slordig! I know ;-)

8

Had je van tevoren die kantelen gemaakt?
Ik maak ze dan van tevoren (met tylose ), laat ze uitharden.
Eeen dag of 2.  Al enigszins in een beetje ronde vorm.  En plak ze dan op de torens  :Y   Als ik de taart ga maken.
Maar........het temperatuurverschil koelkast en buiten is heel lastig!  :s
Zeker als de luchtvochtigheid erg hoog is!  Zeker fondant smelt onder je handen weg.
Maar je zeker niet schamen hoor, alles moet men leren  :Y

Soms heb je van die dromen die je wakker houden,
.........tot je ze uitvoert.

9

Paola schreef:

Had je van tevoren die kantelen gemaakt?
Ik maak ze dan van tevoren (met tylose ), laat ze uitharden.
Eeen dag of 2.  Al enigszins in een beetje ronde vorm.  En plak ze dan op de torens  :Y   Als ik de taart ga maken.
Maar........het temperatuurverschil koelkast en buiten is heel lastig!  :s
Zeker als de luchtvochtigheid erg hoog is!  Zeker fondant smelt onder je handen weg.
Maar je zeker niet schamen hoor, alles moet men leren  :Y

Ik had niets op voorhand gemaakt. Ik ben op een avond begonnen, met de intentie na een paar uurtjes een prachtig kasteel te hebben! is inderdaad wel een goed idee om het op voorhand te maken... met roosjes doe ik het ook altijd!
Alvast bedankt voor de tips!

10

Ik heb onlangs ook een kasteeltaart gehad en inderdaad best lastig met die opstaande randjes die niet hard willen worden.
Ik heb de randjes apart gemaakt en ze er later opgeplakt.
Maar die van mij gingen ook hangen.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TTAN3YXK-D.jpg

11

Ik heb ook eens een kasteeltaart gemaakt en de kantelen er apart opgeplakt. Het was toen niet zo warm, wat wel scheelt. Maar inderdaad....in de koelkast zetten en er steeds uithalen is niet goed voor de fondant... Ik vind je draak erg leuk trouwens... :Y

12

Ik heb de torentjes hol gemaakt. Het fondant om een poedersuikerbus rollen (wel de bus inpakken met folie) na wat uitharden de bus voorzichtig er uit geschoven.

Het warme vochtige weer maakt het veel moeilijker, maar dan zou je de fondant in een lauw/warme oven kunnen laten uitharden.
Bij mij bleven ze rechtop staan.

13

Ik heb de torens van poedersuikerbussen gemaakt, kantelen erop en laten uitharden.
Paar dagen van te voren  maken dus.

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-XE6R8EW8.jpg

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591

14

Ik vind de taart er best nog goed uitzien.Heb je de taart nog wel weggegeven?
Willy

15

Marulanda schreef:

Ik heb onlangs ook een kasteeltaart gehad en inderdaad best lastig met die opstaande randjes die niet hard willen worden.
Ik heb de randjes apart gemaakt en ze er later opgeplakt.
Maar die van mij gingen ook hangen.

Bedankt, ook wel slim idee om de kantelen er in een andere kleur op te zetten... en is inderdaad jammer als ze doorzakken... maar de jouwe zag er veel beter uit dan de mijne :) ook leuke ridders trouwens...

16

@Esther68 -> bedankt... het draakje heb ik ook al vaker gemaakt en lukt dus intussen al vrij goed ;-)
@as13 -> als je de fondant in en een lauw warme oven laat uitharden, gaat deze dan net niet smelten met de warmte? Of zorgt de tylose er voor dat dit niet zou gebeuren?
@mamski -> ok, waaw dat is echt een droomtaart!  :)  maar inderdaad, in’t vervolg zal ik er iets vroeger aan beginnen... dat de kantelen effectief lang genoeg kunnen uitharden...
@bosbes / willy -> ja, de taart was gewoon een probeersel, ik heb ze weg geschonken aan een jeugdbeweging! Die waren er heel blij mee  ;) Maar ik ga nogmaals een poging doen, bij temperaturen die niet meer boven de 30graden zijn ;-)