1

Onderwerp: houdbaarheid en afsmeren cupcake

ik weet de vraag zal al zeker vaak gesteld zijn. Toch met zoeken kan ik niet het juiste antwoord vinden.

Misschien met jullie reactie wel. Alvast bedankt.

Ik maak voor zaterdag 80 cc ( dit aantal is voor mij de eerste keer )
Ze willen geen vulling en de cc zo neutraal mogelijk houden.

Hoelang en hoe kan ik de cc uit de koelkast het beste bewaren?
Waar kan ik het beste de cc mee afsmeren om de fondant te laten plakken?

2

Re: houdbaarheid en afsmeren cupcake

Ik zou de cc niet in de koelkast bewaren. Gewone cake bewaar je ook gewoon buiten de koelkast. Ik zou ze in plastic zakken bewaren of in een taartdoos.
Je kan de cc afsmeren met witte pasta of bijv. met jam of botercrememix.

3

Ik doe altijd een heel klein toefje botercreme. Vaak gewoon 1:1.
De dekseltjes maak ik meestal al een paar dagen van te voren. Die kun je gewoon licht afgedekt met alufolie ofzo op een dienblad laten liggen. Wel even poedersuiker onder leggen anders zweet het vast :(

Een 1:1 botercreme kan volgens mij wel even buiten de koelkast. Is anders wanneer je ei toevoegd aan je botercreme.
Wel zorgen dat je het zo koel mogelijk weg zet, anders smelt het.
Ik kies meestal voor een plantaardige boter omdat die niet zo snel smelt.

Voor aflevering spuit ik de botercreme van uit de spuitzak in toefjes op mijn cakejes, dekseltje er op en klaar.
Wel je spuitzak cht al heel ruim te voren uit de koelkast halen als je :1 gebruikt en een vrij grote opening knippen of openspuitstukje geburiken.

Zo hoeft het alelmaal niet zo lang buiten de koelkast.

Succes!

Werk het liefst biologisch en met speciale interesse in allergieen en dieten. Http://taart.djoeke.com

4 Laatst bewerkt door Esther68 (10-07-2013 21:45)

Ik gebruik niks om de marsepein te laten plakken. Blijft vanzelf plakken  ;) . Is wel marsepein, misschien dat dat minder droog is dan fondant. De enkele dat ik wel bc 1:1 gebruik is wanneer ik deze toevallig over heb. De cc's moeten juist niet in de koelkast, ook niet wanneer er bc op zit (bc kan prima buiten de koelkast  ;) ) . De cc's ook niet in een plastic zak omdat dan de cc's plakkerig worden doordat het evt vocht niet weg kan. Kans dat papiertjes loslaten is dan ook groter. Gewoon in een kartonnen taartdoos.

Oh ja, je kunt ook witte chocopasta of jam (gekookt en gezeefd) gebruiken om te laten plakken...