1

Onderwerp: gelatineblaadjes - weetje

Heb hier twee zakjes met gelatineblaadjes liggen. Op het ene zakje staat niets, maar op dat van Dr. Oetker staat iets dat wel het weten waard is:

Gebruik GEEN gelatine(blaadjes) met verse ananas, kiwi, papaya of verse vijgen.
Indien u deze vruchten gebruikt, moet u ze eerst blancheren of uit blik nemen.

2

Re: gelatineblaadjes - weetje

Fijn om te weten bedankt!!!!!

Dat is niet zo slim om het er NIET op te zeten :D

gr dea

3

Re: gelatineblaadjes - weetje

Ik kreeg ook al eens die waarschuwing, maar dan niet over gelatine maar over botercreme.

Mirjam5 schreef:

Hoi Kristien,

Pas wel op met kiwi als je het combineert met botercreme oid. Kiwi bevat nl een stofje dat de eiwitten afbreekt. Je zou het dan meteen moeten opeten, want het wordt al snel vies. Je kan dat voorkomen door kiwi uit blik te gebruiken (als dat er is) of de kiwi eerst blancheren, maar ik weet niet of dat dan lekker blijft.

Groetjes,
Mirjam

Mirjam5 schreef:

Hoi Kristien,

Hetzelfde als met kiwi geldt ook voor ananas en papaja.

Groetjes,
Mirjam

4

Re: gelatineblaadjes - weetje

Botercreme in combinatie met ananas is me al eens slecht bekomen. ttz ik had verse ananas gebruikt en deze was niet zuur, maar bitter geworden, nochtans was hij zoet als ik hem ertussen legde.  Dit vermijdt ik nu door de ananas eerst een paar uurtjes bestrooid met suiker te laten trekken.

katleen

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!

5

Re: gelatineblaadjes - weetje

hele goeie weetjes, zie mezelf toch niet

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

6

Re: gelatineblaadjes - weetje

Ik had dat idd ook al op het pakje zien staan.
Vorig jaar zijn mijn keelamandelen verwijdert en toen mocht ik die vruchten ook een tijdje niet eten omdat ze de "korsten" in je keel oplossen en het dan weer gaat bloeden.

Kiwi in de gele vanillevla is trouwens ook heel lekker!

Weet iemand overigens ook of ik de poeder gelatine in bepaalde recepten kan vervangen door gewelde blaadjes? En hoeveel poeder komt dan overeen met hoeveel blaadjes?

Groetjes, Jos

7

Re: gelatineblaadjes - weetje

Hoi Jos

8

Re: gelatineblaadjes - weetje

Goh, dat wist ik niet, ook niet over die botercreme in combinatie met kiwi e.d.
Weet iemand of botercreme in combinatie met verse aarbeien wel kan? Dan ben ik namelijk van het weekend van plan!

Groetjes Chantal

9

Re: gelatineblaadjes - weetje

Botercreme met aardbeien kan volgens mij goed. Grapefruit ,citroen en dat soort fruit kan ook niet met gelatine en botercreme.heeft iets te maken met enzymen.
Antoinette

Pluk de dag!

10 Laatst bewerkt door Mirjam5 (14-10-2006 06:04)

Re: gelatineblaadjes - weetje

Waarom kunnen berichten nou niet verwijderd worden?

If life gives you lemons, make lemoncurd.

11

Re: gelatineblaadjes - weetje

Dat kan wel, maar alleen door Inge of mij ;)
Welke moet weg, deze laatste? Gewoon mij even een berichtje sturen en binnen een paar klikken ben je weg!

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag