1

Onderwerp: regenboogtaart (ik heb al gezocht niet gevonde)

Ik wil mijn dochter graag verrassen met haar 6e verjaardag en een regenboog taart maken. Nu heb ik al diverse topics gevonden en daar de meeste antwoorden wel gekregen, alleen op deze vraag nog niet.
Hoe maak je het beslag? Ik gebruik altijd funcakes, kan ik dan het volledige beslag in 1 keer maken, dan in verdelen kleuren en in etappes bakken?
Of moet ik 2 of 3 keer een portie beslag maken?

2

Re: regenboogtaart (ik heb al gezocht niet gevonde)

je kunt het beslag in één keer maken, de bodems hoeven maar kort gebakken, want dun laagje ...

ik maak m meestal met een pak van Duncan´s, heb je echt wit beslag, maar heb begrepen dat het met andere  soorten ook goed komt.

succes met dit vrolijke baksel, en gezellige verjaardag :Y

3

Dank je voor je reactie. Ga ik vanavond maar eens bakken. Eens even proberen of het lukt. Hoe lang moet het dan ongeveer in de oven?

4

kwartiertje, als ik me goed herinner..

5

dankje, ga denk ik morgen avond even proberen

6

laat je weten of het gelukt is? 16 juli is mijn dochter jarig ;)

7

Ik heb het nog niet geprobeerd, wordt denk ik volgende week. maar hoe dan ook ga ik het wel proberen. Vindt het er altijd zo gaaf uit zien.

8

Bedoel je dithttp://www.mijnalbum.nl/Foto-B7RP4LJW.jpg
deze taart heb ik voor mijn zoontje zijn communie gebakken, ik heb iedere laag appart gebakken 15 min in oven en alle lagen een andere kleur gegeven, heb gewoon gekleurd met de wilton kleuren.
Hoop dat je er iets aan hebt anders hoor ik het wel.

9

Ik heb het eens gedaan en zou een volgende keer een dubbele portie beslag gebruiken, worden de lagen net wat mooier van. In 6 kleuren (had ik) worden de afzonderlijke laagjes toch iets te dun doordat ze iets bollen. Doordat je meer beslag gebruikt kun je die bolling er netjes afsnijden.  :Y

<><
Cupcakeblogger voor www.huisvanbelle.nl

10

Ja zoiets is wat ik bedoel. Ik wilde alleen 2 kleuren gebruiken roze en geel, dit zijn namelijk de lievelingskleuren van mijn dochter.

11

Is het al gelukt? :thumb:

Ik moest vorige week een regenboogtaart leveren.
Het moest een 24cm ronde taart worden van 7 gekleurde lagen.
De lagen heb ik per laag gebakken (10/15min) en waren per stuk 3 cm hoog.
Hiervoor heb ik 1 pak Soezie bakmix gebruikt. In 1 x gemixt en over 7 bakjes verdeeld en gekleurd met kleurstof.

Taart!!

12 Laatst bewerkt door shaq66 (19-06-2013 10:32)

Hoi Daan,

Hoe is het gegaan met de regenboogtaart?

Zelf heb ik aan de hand van mijn bakblik het beslag gemaakt. Door eerst mijn kom te wegen vooraf en daarna achteraf met het beslag erin, wist ik wat het gewicht was van het beslag. Dit delen door de aantal kleurtjes.

Dit allemaal op kleur gemengd en daarna apart gebakken!

succes

http://i124.photobucket.com/albums/p36/shaq66/DSC_0971.jpg

13

Ik ben nu op dit moment bezig met een regenboogtaart. Maar het wil maar niet lukken. Ik lees hier dat je per kleur ong. 15 min. moet bakkern. Nou dan is mijn sateprikker nog helemaal vochtig hoor. Ik heb de oven op 160 graden staan. Weten jullie wat ik nioet goed doe? Ik heb het beslag al 2x overnieuw gemaakt. De eerste 3 laagjes waren nog niet eens een cm. hoog en heb ik dus weggegooid. Is er misschien een how to van een regenboogtaart??

14

Ik weet niet hoeveel mix je hebt, maar ik zou sowieso meer gebruiken. Omdat het zoveel laagjes zijn worden ze vrij dun. Stijgt niet als geheel, dus je kunt rustig meer beslag nemen. Ik zou zeker 1,5 keer het beslag nemen van een normale taart, zo niet 2x als je een mooie hoge wilt.

Het is slim om te weten hoeveel je beslag weegt. Dit maakt het makkelijker om gelijk te verdelen over alle lagen, zodat het allemaal ongeveer even hoog wordt. Als je dat weet verdeel je je beslag door 6 (de regenboog heeft traditioneel zoveel kleuren maar je kan er natuurlijk ook meer of minder van maken). Je gooit de kleurstoffen er door heen. Goed mengen, klaar. Je kan de bakjes die je niet bakt gewoon laten staan.

En dan in je bakvorm en bakken maar. Ik heb zelf een 2e vorm gekocht met dezelfde maat speciaal voor de regenboogtaarten, omdat je dan de 2e laag alvast klaar kan maken.

Hoe lang het moet bakken ligt heel erg aan je oven. Bij mij was (ik heb inmiddels een nieuwe oven, dus nu weet ik het niet) zo dat de 6e laag veel sneller klaar was dan de 2e laag. Dus je moet het vooral goed in de gaten houden. Ik geloof dat ik gemiddeld 12 minuten per laag bakte.

Nadeel bij zulke lage laagjes is dat er nog wel eens een bruin velletje op wil komen. Die zou ik er dus afpellen als ik jou was. Sowieso is het een vrij los vel, maar het is ook mooier zonder.

En proberen. Vooral proberen en uitvinden wat jij fijn vind. Ik heb bij al mijn regenboogtaarten wel weer iets aangepast om het mezelf zo makkelijk mogelijk te maken. Dat gaat niet in 1x.

O en trek er maar een middagje voor uit ;) Nadeel van een korte baktijd is dat je niet echt lekker rustig op de bank kan zitten tussendoor

Succes!

Yesterday is history, Tomorrow is a mysterie
Today is a gift, that's why they call it the present

15

unexpected schreef:

Ik weet niet hoeveel mix je hebt, maar ik zou sowieso meer gebruiken. Omdat het zoveel laagjes zijn worden ze vrij dun. Stijgt niet als geheel, dus je kunt rustig meer beslag nemen. Ik zou zeker 1,5 keer het beslag nemen van een normale taart, zo niet 2x als je een mooie hoge wilt.

Het is slim om te weten hoeveel je beslag weegt. Dit maakt het makkelijker om gelijk te verdelen over alle lagen, zodat het allemaal ongeveer even hoog wordt. Als je dat weet verdeel je je beslag door 6 (de regenboog heeft traditioneel zoveel kleuren maar je kan er natuurlijk ook meer of minder van maken). Je gooit de kleurstoffen er door heen. Goed mengen, klaar. Je kan de bakjes die je niet bakt gewoon laten staan.

En dan in je bakvorm en bakken maar. Ik heb zelf een 2e vorm gekocht met dezelfde maat speciaal voor de regenboogtaarten, omdat je dan de 2e laag alvast klaar kan maken.

Hoe lang het moet bakken ligt heel erg aan je oven. Bij mij was (ik heb inmiddels een nieuwe oven, dus nu weet ik het niet) zo dat de 6e laag veel sneller klaar was dan de 2e laag. Dus je moet het vooral goed in de gaten houden. Ik geloof dat ik gemiddeld 12 minuten per laag bakte.

Nadeel bij zulke lage laagjes is dat er nog wel eens een bruin velletje op wil komen. Die zou ik er dus afpellen als ik jou was. Sowieso is het een vrij los vel, maar het is ook mooier zonder.

En proberen. Vooral proberen en uitvinden wat jij fijn vind. Ik heb bij al mijn regenboogtaarten wel weer iets aangepast om het mezelf zo makkelijk mogelijk te maken. Dat gaat niet in 1x.

O en trek er maar een middagje voor uit ;) Nadeel van een korte baktijd is dat je niet echt lekker rustig op de bank kan zitten tussendoor

Succes!

Dank je wel voor je heldere bericht. Ik ben inderdaad van hlaf 5 tot 's avonds 22.30 uur bezig geweest om uiteindelijk 5 laagjes (met bruine rand) over te houden. Sommigen hebben wel een half uur in de oven gestaan omdat de sateprikker er maar nat uit bleef komen. Ik had de oven op 160 staan. Maar ze zijn nog steed een beetje dun, dus ik durf dat bruine randje er niet af te halen, dan blijft er helemaal niets over.
Ik doe het hier maar mee en ga hem nu vullen.

16

daan77 schreef:

Ja zoiets is wat ik bedoel. Ik wilde alleen 2 kleuren gebruiken roze en geel, dit zijn namelijk de lievelingskleuren van mijn dochter.

Ik neem aan dat Daan haar taart inmiddels gebakken, en opgegeten is, maar wat ik me afvroeg toen ik dit berichtje las. Als je maar 2 kleuren wilt gebruiken bak je toch gewoon 2 taarten. Snijd ze in lagen, en om en om stapelen. Dan ga je toch niet de moeite doen om alle lagen apart te bakken.

17

http://youtu.be/1sQ0dAsOka8

Dit is een tutorial van De leukste taarten!
Handig!

Meer zien? Op m'n pagina deel ik mijn creaties, how to's en mijn favoriete recepten! & sinds kort vogel voederTAARTEN!
www.facebook.com/EllCake

18

Ik heb pasgeleden (met de kettingronde) voor het eerst een regenboogtaart gemaakt.
Omdat ik wist dat je meer beslag moest maken dan normaal, omdat het toch iets minder goed rijst (wrsch door het delen en nogmaals doorroeren als je het kleurtje toevoegd) had ik voor mijn 18cm kom beslag gemaakt voor een 20cm kom.

Mijn laagjes waren echter ook maar 1cm. Dus een volgende keer zal ik beslag maken voor een 24cm kom en die dan bakken in mijn 18cm kom, eens kijken of het dan wat hoger wordt.

Ik heb m'n laagjes telkens 10minuten gebakken op 180gr, en dat ging prima. maar iedere oven is idd anders, dus even uitproberen.

Wat ik dus wil aangeven met mijn berichtje is dat je bij regenboogbiscuits dus zeker meer beslag moet maken dan je normaal voor die vorm maakt.

kleuren hoeft echt maar weinig (ik doopte een cocktalprikker eenmaal in m'n potje kleurstof en dat was voldoende ....anders wordt het zo'n chemisch uitziende taart).
Ik heb gewoon iedere keer mijn kom afgewassen voordat ik de volgende laag bakte.....en ja, het kost qua bakken meer tijd.

Maar het resultaat is zo leuk...echt het werk wel waard.

Het is zoals het is en dat is goed zo.
Bianca's bakery

19

Ell& schreef:

Handig!

Zoooo, dat is een handig filmpje. Ik wou dat ik dat gister al gezien had. Had me waarschijnlijk een hoop ergernis gescheeld. Ik ga hem gelijk opslaan voor een volgenden keer..

Ook het feit dat je een dubbele hoeveelheid bisquit moet bakken heb ik gister gemist. Och, al doende leert men he en een mens is nooit te oud om te leren.

Allemaal bedankt voor het reageren!!

20

Jelly schreef:
Ell& schreef:

Handig!

Zoooo, dat is een handig filmpje. Ik wou dat ik dat gister al gezien had. Had me waarschijnlijk een hoop ergernis gescheeld. Ik ga hem gelijk opslaan voor een volgenden keer..

Ook het feit dat je een dubbele hoeveelheid bisquit moet bakken heb ik gister gemist. Och, al doende leert men he en een mens is nooit te oud om te leren.

Allemaal bedankt voor het reageren!!

Hij kwam laatst voorbij en ik dacht: die moet ik onthouden! Wil me er zelf ook nog eens aan wagen..nu nog even een geschikte gelegenheid vinden hihi

Meer zien? Op m'n pagina deel ik mijn creaties, how to's en mijn favoriete recepten! & sinds kort vogel voederTAARTEN!
www.facebook.com/EllCake

21

Als ik zou vrij mag zijn te vragen, krijgt ieder laagje een eigen smaak door de kleur of proef je geen verschil met een blanke biscuit?

22

De kleur is een kleurstof en geen smaakstof, dus nee je proeft geen verschil met een blanke biscuit.

Het is zoals het is en dat is goed zo.
Bianca's bakery