1

Onderwerp: Mislukt 1ste geboortetaartje....balen!

Helaas, mijn eerste geboortetaartje, is mislukt..!!

Te enthousiast geweest, denk ik: donderdag hoorde ik dat er een achternichtje geboren was, en vrijdagmorgen dat mijn ouders naar mijn tante (die dus oma geworden is..) toe zouden gaan, dus snel een taartje gemaakt, wat om 5 uur klaar moest zijn..

Nu maak ik niet vaak taarten, en al helemaal niet zo kort dag,
maar ja...verslaafd he, dus het toch een keer willen proberen!! en het is een leuk kadootje, want wat moet je anders geven?

Biscuit gevuld met lemoncurd en cranberrycompote, afgesmeerd met aarbeien-saroma-botercreme en bekleed met fondant.
En daar zit (na veel denken) denk ik de fout: geen tylose door de fondant gedaan, vandaar dat het dekentje voor geen meter lukte met de plooien en dus bij het overhevelen in de doos brak...en ik dus bloemetjes moest plakken die er voor geen meter bij staan, en de witte sliert over de scheuren heen geplooid hebt, ipv er een smal reepje over te doen..
Balen Balen Balen...

Maar al met al, ik vond het heel erg leuk om te doen,
en hoorde dat mijn tante er al helemaal weg van was, dus hoop dat mijn nicht ook door de 'kleinigheidjes' heen kan kijken...!!!

En wil ik hem toch graag plaatsen, en dan zeer zeker om TIPS en ADVIES vragen,
of het inderdaad aan de ontbrekende tylose te danken is dat het brak, of iets anders!!

http://i32.tinypic.com/dgq8lx.jpg

Sorry voor het lange verhaal..bedankt voor het kijken!

2

Re: Mislukt 1ste geboortetaartje....balen!

Nee, ik denk niet dat het aan de tylose ligt...dan breekt het nog eerder denk ik.
Misschien kun je beter andere fondant gebruiken dat soepel blijft of marsepein/marsefond
En vooral niet te veel aan trekken en zo want het blijft heel kwetsbaar als het er zo los overheen ligt.

3

Bedankt Nicole, voor de tip...jammer genoeg werk ik alleen met fondant,
ivm allergie van kinderen..misschien dat ik nog een keertje mmf moet proberen, maar dat mislukte de laatste keer ook om te maken..

Ga vanavond maar cupcakes proberen, dat lukt misschien beter!

4

Hoi Dianne,

Als ik naar je dekentje kijk is het eerste wat er bij mij opkomt: niet lang genoeg gekneed dus niet soepel genoeg. Je kan evt als je de fondant aan het kneden bent er wat crisco doorheen kneden dan is het ook minder brokkelig.
Ik hoop dat je hier wat mee kan. (ik mail je dadelijk nog even over jouw cupcakejes)

5

succes met je volgende poging, en ach, het roze isleuk :) en je hebt het igg leuk gehad met het proberen :P
gefeliciteerd nog :)

6

Ik vind het een superschattig taartje!
Maar ik denk dat je fondant te droog is, want toen ik bij jou was en voor je zusje even een roosje oid wilde maken, probeerde ik ook een stukje fondant maar dat brokkelde toen ook nog al! Misschien dat het helpt om er een beetje crisco door te kneden zoals Nathalie zei!
Ben benieuwd naar je cupcakes ;)

7

Toch best een schattig taartje hoor...en ach joh...aldoende leert men!!! Zou het advies van Nathalie maar opvolgen...die heeft er echt verstand van... ;)

"Het is altijd een feestje met elk Ti-Ta-ToverTaartje"
Groetjes, Dolores...  www.ti-ta-tovertaartjes.nl

8

Ik ga het gewoon nog eens proberen, ipv de cupcakes denk ik..alhoewel die ook heel erg leuk zouden zijn om te proberen...weet het nog niet!

En ik vond het ook erg droog, maar dacht dat het kwam omdat het al 3 maanden open is...daarom wilde ik het maar opmaken en nieuwe kopen, maar een beetje crisco kan dus ook, dat eerst maar proberen.

Maaike, ik heb je blad met vlinders nog hier liggen, als je het terug wilt hebben,
mail dan even je adres dan doe ik het op de post!

nathalie, ik ga je zo mailen, even nakijken...!!!

9

Welnee, je mag dat blad houden hoor. Ik heb van de week alweer een paar nieuwe over zitten trekken omdat ik chocolade vlinders heb gespoten!

10

kids4co schreef:

nathalie, ik ga je zo mailen, even nakijken...!!!

Gekregen en gereageerd! Dank je wel nog!!

11

Maaike, is het gelukt met je vlinders van chocola?
Lijkt me echt heerlijk!!

Nathalie, succes, ik hoor graag of het gelukt is!!

12

Vindt het ondanks de scheuren heel erg lief zeg!

Groetjes Tweety!

13

Tips heb je al gehad ;) (Je kunt trouwens fondant ook heel even in de magnetron doen om het wat soepeler te maken)

Je taart is toch heel lief geworden!

Vanaf nu ook cakesenzo op hyves: http://cakesenzo.hyves.nl/ Wordt lid!
Mijn website: www.cakesenzo.nl

14

He Dianne, ondanks alles vind ik je taart toch ook heel lief geworden hoor en idd op kort termijn iets maken werkt niet......kweet er alles van......je zit dan toch te stressen........en als je tante/nicht het dan leuk vind terwijl je zelf je twijfels had dan geeft dat toch een hoop plezier aan alles....ja toch? Gefeliciteerd nog en je hebt nu ook een avatar zie ik leuk hoor!

Liefs van Anke
"Een beetje van mezelf en een beetje van hier"

15

He wat sneu zeg, dat het zo mis is gegaan........maar goed denk maar zo je hebt je leermomenten weer gehad.....maar waarom heb je die nou altijd bij een taart waarvan je wilt dat ie lukt !!!!!
Toch vind ik hem schattig

Als het pad der vriendschap niet regelmatig wordt betreden, groeit het dicht.