Onderwerp: Hoe krijgt cake stevige krokante korst?
Vraagje:
Wie weet wat er precies voor zorgt dat cake een stevige krokante, rustieke korst krijgt?
En dan bedoel ik niet door paneermeel of een kruimellaag. Ik bedoel dat het beslag zelf tijdens het bakken een mooie korst vormt.
Ik probeer namelijk steeds een worteltaart te maken met een lekkere, paar milimeter dikke, krokante korst (niet zo'n dunne korst die zacht blijft). Het moet een rustieke cake worden. Je moet het zeg maar horen als je met je mes door de korst snijdt.
Ben benieuwd of jullie tips hebben.
Ik heb tot nu toe wel iets van knapperigheid gekregen toen ik een deel van de suiker in het beslag verving door honing.
De korst kreeg toen ook een mooie glans die ik niet eerder kreeg, maar waar ik ook naar op zoek was. Maar het was nog steeds een hele dunne korst. Niet zo'n dikke rustieke korst.
Weet iemand ook of het voor de knapperigheid uitmaakt of je basterdsuiker of kristalsuiker gebruikt?
Ik heb echt geen idee....
Wat me overigens opvalt is dat als ik een cake eet met zo'n lekkere korst, de makers van de cake nooit kunnen uitleggen hoe ze die korst hebben verkregen. Ze schijnen er niets bijzonders voor te doen.
Dus mocht iemand altijd cake bakken die zonder extra handelingen met zo'n dikke krokante korst uit de oven komt, dan zou ik graag het recept willen hebben als het mag! Misschien ligt het dan aan de verhoudingen van de ingrediënten en moet ik daarmee gaan experimenteren....
Kortom:
Alle tips zijn welkom!!!