1

Onderwerp: Satin ice of marshmellow fondant funcakes

ik maak al bijna een jaar marsepein taarten, want dat vind ik het lekkerst. maar ik vind marsepein zo stug om te bekleden, met als gevolg scheuren en plooien. dus ik wil een keer fondant proberen, maar welke? gewone funcakes fondant vind ik niet lekker. nu twijfel ik of ik satin ice zal kopen of marshmellow fondant van funcakes.
ik wil graag fondant die lekker smaakt, soepel is, niet snel scheurt en strak bekleed. ik lees veel goede verhalen over satin ice, maar ook weer veel minder goede. met als nadelen dat je het goed ziet als je de taart niet superstrak hebt afgesmeerd, het soms net kauwgom isen dat sommigen bubbels erop krijg als de taart in de koelkast staat. ook wil ik taarten in kunnen vriezen. wat kan ik het beste kopen?
en kun je satin ice makkelijk mensen met marsepein voor marsefond?
Verder vraag ik me af of je ook een smaakje aan fondant toe kan voegen, bijv van lorann, en of mensen daar ervaring mee hebben.
bedankt voor jullie reacties!

2

Re: Satin ice of marshmellow fondant funcakes

Voor de smaak zou ik voor Satin Ice gaan, maar ik moet ook toegeven dat ik dat spul rete sticky vind. Ook zie ik elke oneffenheid in een taart als ik deze met fondant bekleed.
Zelf gebruik ik standaard marsepein en alleen in uiterste nood of op aanvraag fondant. Mijn fanvoriete fondant als ik het moet gebruiken is In2Bake. Het droogt en scheurt niet zo snel, smaakt lekker en heeft van zichzelf al wel mooie kleuren. Voor marsepein gebruik ik nu die van de Sligro (Niels de Veije) of die van In2bake. Doordat er meer amandel in zit is het zachter en kneed het een stuk makkelijker. Funcakes is met zowel het marsepein als de fondant redelijk stug moet ik zeggen.

3

Voor de smaak zou ik voor callenbaut gaan :Y . Ik heb laatst een emmer geprobeerd en het is echt wereldspul ik koop niks anders meer!

je kan best 3 keer vallen, als je maar 4 keer opstaat

4

SatinIce kun je gerust doen. Ik heb er zowel positieve als negatieve ervaring mee, maaaaaaar het is in ieder geval prima te mengen met marsepein voor fijne marsefond.  :Y
Ik kreeg na (raar maar waar, echt NA) het bekleden en koelen last van rare luchtbellen met SatinIce. (Dit kan best ontstaan zijn omdat ik het te dun uitrolde, dat gaat nl. erg makkelijk  ;) ) De smaak is echter prima, structuur ook  :Y Voor boetseren ook fijn spul: naadjes mooi weg te werken  :Y
Maar ik heb mijn emmertje dus opgemaakt door het te mengen met marsepein. Ik werk zelf (ook) vaak met marsefond omdat ik dit lekkerder vind dan alleen fondant én nog fijner vind werken ook. Ook voor poppetjes gaat het prima met marsefond, maar voor een roos of strik kies ik toch weer voor alleen fondant.

Kun je hier iets mee?

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

5

marijetje schreef:

Voor de smaak zou ik voor callenbaut gaan :Y . Ik heb laatst een emmer geprobeerd en het is echt wereldspul ik koop niks anders meer!

bedankt voor je reactie. werkt het ook fijn? wordt het niet snel hard als je restjes overhoudt en bewaart?

6

Ik vond niet dat het snel hard werd. Ik heb er nog geen strikken of poppetjes ofzo mee gemaakt. Bekleden ging echt super het was mooi soepel geen scheuren ed op de randen.

je kan best 3 keer vallen, als je maar 4 keer opstaat

7

Ik heb geen ervaring met SatinIce maar de funcakes marshmellow is qua smaak bij mij thuis favoriet.
En ik vindt het prima om te verwerken.
Ook maak ik er marsefont mee.
Een smaakje toevoegen aan fondant/marsepein heb ik nog nooit gedaan (ben ik ook wel benieuwd naar, of dat kan....)

Groetjes,
Annita

8

ik vind satin ice heerlijk !

helaas was mijn laatste emmertje wat slapper dan de vorige emmertjes.
dus nu had ik de funcakes fondant gehaald en dit samen gemengd.
moet zeggen dat het echt super werkte!

maar het bekleden van een taart doe ik het liefst met Zeelandia marsepein!
nooit scheuren altijd mooi en lekker

vandaag moest ik een zwembad taart maken en heb dan dus bekleed met het mengsel van satin ice en funcakes

de decoraties wissel ik af , de ene keer fondant en de andere keer marsepein( altijd zeelandia)

wil je meer van mijn creaties zien?  neem dan eens een kijkje op facebook:   https://www.facebook.com/dezoetesensatie

9

spidygirl schreef:

ik vind satin ice heerlijk !

helaas was mijn laatste emmertje wat slapper dan de vorige emmertjes.
dus nu had ik de funcakes fondant gehaald en dit samen gemengd.
moet zeggen dat het echt super werkte!

maar het bekleden van een taart doe ik het liefst met Zeelandia marsepein!
nooit scheuren altijd mooi en lekker

vandaag moest ik een zwembad taart maken en heb dan dus bekleed met het mengsel van satin ice en funcakes

de decoraties wissel ik af , de ene keer fondant en de andere keer marsepein( altijd zeelandia)

bedankt voor je reactie. misschien moet ik die satin ice toch eens proberen. hoor er gemengde reacties over.
en mijn man is gek op marsepein, dus ik vroeg me af welke kwaliteit zeelandia je gebruikt, 1:3? 1:2 is niet voor bekleden toch?

10

Marsepein hoort niet te scheuren / plooien als je het over een taart legt. Dat heeft niet zozeer met de kwaliteit te maken, maar meer met hoe goed je het kneedt voor je het gaat uitrollen, hoe dik je uitrolt en de wijze waarop je een taart bekleedt.

Er zijn mensen die prima met 1:2 kunnen bekleden (banketbakkers doen dat ook wel) Maar 1:3 lukt prima, gaat het bij jou scheuren dan zou ik eerder 1:4 aanraden

En de keuze van fondant, mijn mening is dat je dat zelf moet bepalen, smaken verschillen.. ik vind alle fondant prima om mee te werken, behalve bakels niet meer.. en qua smaak is ook bakels niet mijn favoriet. Satin Ice werkt prima, maar die raadt ik wel meer aan mensen die wat meer ervaring hebben met fondant, omdat je hem nog dunner uitrolt dan gewoon fondant.

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

11

Ik meng vrijwel altijd, zeelandia marsepein en funcakes fondant, ook om te bekleden (smaak en rekbaarheid in 1 klap). De fondant koop ik vaak in de marshmellow smaak. Op de beurs in Apeldoorn kocht ik een emmertje satinice-buttercreamsmaak. Mmmm... ik ben geen fondant-fan, maar deze smaakt echt heerlijk. Het is alleen nu nog niet verkrijgbaar geloof ik.

Tieneke

12

Tante Tien schreef:

Ik meng vrijwel altijd, zeelandia marsepein en funcakes fondant, ook om te bekleden (smaak en rekbaarheid in 1 klap). De fondant koop ik vaak in de marshmellow smaak. Op de beurs in Apeldoorn kocht ik een emmertje satinice-buttercreamsmaak. Mmmm... ik ben geen fondant-fan, maar deze smaakt echt heerlijk. Het is alleen nu nog niet verkrijgbaar geloof ik.

Tieneke

bedankt voor je reactie. hoe vond je die satin ice werken? sommigen vinden het helemaal geweldig en sommigen vinden het niets....
ik heb een leuke link voor je:
http://www.deleukstetaartenshop.nl/glut … -5838.html

13

renata2 schreef:
Tante Tien schreef:

Tieneke

bedankt voor je reactie. hoe vond je die satin ice werken? sommigen vinden het helemaal geweldig en sommigen vinden het niets....
ik heb een leuke link voor je:
http://www.deleukstetaartenshop.nl/glut … -5838.html

Heeh! Het is wel te koop. Briljant! Bedankt voor de tip.

Het werkt heel lekker, vooral als je het mengt met zeelandia marsepein. Boetseren zou ik er zelf niet heel snel mee doen, het is best zacht en aan tylose heb ik een hekel omdat het dan vies smaakt. Ik heb er laatst grote koekiemonsterogen mee gemaakt. Dat gaat prima, geen barsten en scheuren, maar tijdens het drogen gaat het wel wat zakken.

Tieneke