1

Onderwerp: Ik durf het bijna niet te vragen.. (chocoladebiscuit)

Als echte forumgebruiker (niet alleen hier trouwens) gebruik ik altijd

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

Re: Ik durf het bijna niet te vragen.. (chocoladebiscuit)

Hallo marianne
Wij hebben vorige week voor mijn taart ook een chocoladebiscuit gemaakt.
Hiervoor hebben we bij onze mix van de molen (Moscovisch gebak) een extra ei en 50 gram cacao en 35 gram suiker erbij gedaan dit smaakte goed en was ook goed gerezen.
Ik had even uit gerekend hoe de verhouding was en op 85 gram mix gaat er een ei dus zo heb ik de cacao en suiker ook verdeeld.

Groetjes manuela

Groetjes Katinka & Manuela
Bekijk ons album http://detaartenmamas.mijnalbums.nl/

3

Re: Ik durf het bijna niet te vragen.. (chocoladebiscuit)

Ik heb ondertussen een proef-taartje gebakken; waar ik anders 4 eieren, 150 gram suiker, 120 gram bloem en 30 gram maïzena zou gebruiken, heb ik nu 30 gram bloem en 20 gram maïzena vervangen door 50 gram cacao.

De biscuit is erg lekker, maar m

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

4

Re: Ik durf het bijna niet te vragen.. (chocoladebiscuit)

hallo marianne,

ik had vorige week nog een topic gestart waarin ik hulp vroeg omdat mijn chocoladecake mislukt was, en met de tips die ik toen gekregen heb samen te voegen, is hij nu wel gelukt.

als vulling kan je misschien gebruiken (weet niet of het jongetje daar van houdt) gezoete mascarpone met kleine stukjes banaan in en aan de rand botercreme met kokosschilfers, was niet te zwaar en erg lekker (ik had wel een hele dikke laag mascarpone er tussen gedaan)

't is maar een suggestie.

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

5

Re: Ik durf het bijna niet te vragen.. (chocoladebiscuit)

chocolademousse??? :D:D:D

Mijn website: Presentaart

6

Re: Ik durf het bijna niet te vragen.. (chocoladebiscuit)

catherine schreef:

hallo marianne,

ik had vorige week nog een topic gestart waarin ik hulp vroeg omdat mijn chocoladecake mislukt was, en met de tips die ik toen gekregen heb samen te voegen, is hij nu wel gelukt.

als vulling kan je misschien gebruiken (weet niet of het jongetje daar van houdt) gezoete mascarpone met kleine stukjes banaan in en aan de rand botercreme met kokosschilfers, was niet te zwaar en erg lekker (ik had wel een hele dikke laag mascarpone er tussen gedaan)

't is maar een suggestie.

Toch niet goed genoeg gezocht.. *bloos*
Ik gebruik geen biscuitmix en maak het dus altijd zelf, maar ik ga nog eens een poging wagen adh van de tips uit jouw topic. Maar net wat ik zei, de biscuit was best wel lekker, hij was denk ik ook soppig omdat ik normaal niet trempeer (zo heet dat toch??) met suikersiroop en dat nu wel had gedaan. En de ganache was ook nog wel

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

7

Re: Ik durf het bijna niet te vragen.. (chocoladebiscuit)

aangezien chocolademousse heel luchtig is, is het meestal niet heel erg machtig als slagroom of ganache.

Mijn website: Presentaart

8

Re: Ik durf het bijna niet te vragen.. (chocoladebiscuit)

Hoi Marianne,
Tot nu toe is de favoriete vulling hier van de kids (ook de grote jongens trouwens ;-) mijn man en mijn vader vragen er ook al om :-) ) de botercreme van de webshop met nutella erdoor. Als andere laagje gebruik ik aarbeienjam. De ganache zou ik niet doen, tenminste vaak vinden mensen die niet echt chocogek zijn het erg machtig en kinderen het ook niet zo geweldig, die pure chocosmaak. Mijn volgende bestelling is ook alweer met deze smaak :-). En voor chocotaart doe ik ook altijd gewoon cacao erdoor (heb wel de mix van de webshop) maar anders de verhoudingen die Evelien hier ooit geschreven heeft, te veel choco in de taart wordt anders ook zo zwaar.

Veel sukses en leuk zeg een Bob de Bouwer!!

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

9

Re: Ik durf het bijna niet te vragen.. (chocoladebiscuit)

hallo marianne, ik heb de mascarpone gezoet met vanillesuiker.

nutella onder de slagroom/botercreme vonden ze hier ook allemaal lekker maar ze waren nog gekker van de geplette koekjes onder de slagroom/botercreme.

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

Re: Ik durf het bijna niet te vragen.. (chocoladebiscuit)

Marianne weet je wat heel handig is bij het maken van grote taarten????
misschien doe je het allang maar ik gebruik dan een heating core of te wel ik plaats in het midden een metalen bloemnagel op zijn kop in de vorm.
Deze zorgt ervoor dat de cake van binnenuit ook genoeg warmte krijgt en je hebt dus geen rauw centrum.
Ik had in Amerika een speciaal bekertje (een soort timbaaltje) gekocht dat je erin moet zetten en waar ook deeg in moet. Het gat dat je dan krijgt vul je weer op met het taartje dat uit het timbaaltje komt maar een bloemnagen is veeel makkelijker.
Het werd daar aangeraden voor alle taarten groter dan 10 inch of te wel 25 cm.

misschien helpt het en kun je je gewone recept gebruiken.

Groet Saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

11

Re: Ik durf het bijna niet te vragen.. (chocoladebiscuit)

dutchdecorator schreef:

ik gebruik dan een heating core of te wel ik plaats in het midden een metalen bloemnagel op zijn kop in de vorm.


Hoe bedoel je op zijn kop ? Eerst de bloemnagel in het midden van de vorm met de platte kant op de boden en dan het cakebeslag er omheen ?
Hoe keer je dan zo'n grote taart om ?

Groetjes Nicole

Re: Ik durf het bijna niet te vragen.. (chocoladebiscuit)

Ja zo bedoel ik precies!
Je keert hem om door een taartrooster op de taart te leggen en dan het hele zaakje om te draaien de nagel steekt door het rooster Als hij boven de taart uitkomt maar bij mij zat ie helemaal verborgen.Als je dan de bodem bovenhebt zie je de ronde bovenkant van de nagel zitten.
als je een lage taart op een plank keert gaat de nagel vanzelf omhoog en kun je hem er makkelijk uithalen.
Oh ja ik had hem wel ingevet.

Groet Saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!