1

Onderwerp: Wil schuimpjes bakken maar oventemp. kan ik niet zo laag instellen

Hallo,

graag zou ik die leuke kerstboompjes van Laura ook maken.
Zie http://www.deleukstetaarten.nl/foru/vie … ?id=213471
Of kijk meteen op  laurasbakery.nl/2012/12/advent-5-kerstboom-schuimpjes-recept.html.
Maar nu kom ik er achter dat de laagste stand op mijn hetelucht oven 100 graden is.
Ik dacht dit op te lossen door hem ergens tussen de 100 en de opwarmstand te zetten, en dan een losse oventhermometer in de oven te zetten.
Maar die vlieger gaat niet op, ook de losse oventhermometer gaat maar tot 100 graden.
En Laura bakt 2,5 uur op 80 graden hetelucht.
Mijn oven kan ik ook niet op conventioneel zetten.
Hoe kan ik nu toch de schuimpjes maken?
Ik heb nul ervaring met schuimpjes maken en ben bang dat ze niet gaar worden of juist te bruin worden.

2

Re: Wil schuimpjes bakken maar oventemp. kan ik niet zo laag instellen

Pollepel tussen de ovendeur om hem een beetje open te houden, dan koelt hij een beetje onder de 100 graden. Of heb je een combi die alleen werkt met de deur dicht?

Tieneke

3 Laatst bewerkt door Brwie (21-12-2012 14:26)

Anders gewoon op 100 graden... Baktijd wat verkorten (schuimpjes zijn goed als ze zo loslaten van het bakpapier) en het komt goed. Ze kunnen dus wel wat geliger worden en zullen niet spierwit blijven ben ik bang. Maar ja, als het alternatief is om ze helemaal niet te bakken, dat zou ook maar zonde zijn toch?

Ik kan de link niet openen, maar mocht je kleur gebruiken in de schuimpjes (kerstboom groen maken bijvoorbeeld), hoef je helemaal niet bang te zijn voor verkleuren. Dit heeft alleen betrekking op wit schuim.

4

Hee al reacties. fijn!

@Tante Tien, pollepel methode zou bij mij moeten werken denk ik? Mijn oven zit onder een losstaand fornuis. Er zit een ventilator in de oven (hetelucht) maar ik kan hem ook alleen op bovenwarmte zetten. (Helaas niet op onder- en bovenwarmte).
Ik heb daarnaast een combi-magnetron., 850 Watt maar ook daarmee kan ik 80 graden niet instellen (wel 70). Ik bak er niet graag mee, heb ooit biscuit in de magnetron proberen te bakken maar dat was geen succes, werd maar niet gaar terwijl zelfde beslag in de oven perfect gaar werd en veel sneller).

@Brwie, ik wil er inderdaad groene kleurgel bijdoen. Mooi dat ik dan niet bang hoeft te zijn voor de verkleuring.
Wat ik nog graag wil weten, hoe lang zou jij de schuimpjes bakken op 100 graden hetelucht?

5

Pfoe, dat vind ik moeilijk... Ik zou de kookwekker zetten op anderhalf uur en dan eens een kijkje nemen. Als je een kerstboompje zo los kunt wippen van het bakpapier, is je boompje klaar. Zo niet, even laten staan! Meestal begin je een baksel (maakt niet uit wat) ook wel te ruiken in huis als het bijna klaar is... Maar dat kan ook liggen aan mijn superneus die ik aan de zwangerschap heb overgehouden. In de meeste gevallen erg handig,  ;)

6

Schuimpjes/meringue bak je juist met hetelucht!
Het moet uitdrogen.
Bedenk wel dat hetelucht ongeveer 10-20 graden heter is dan conventioneel.
Als jij een retro  ;) oven hebt, moet je retro technieken toepassen...pollepel tussen de deur, handdoek ertussen, verkleurd het te snel dan schuif je een bakplaat boven in de oven.

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

7 Laatst bewerkt door Nokkie (21-12-2012 18:25)

Nog bedankt voor de hulp.

Ik zal nog even laten weten wat ik gedaan heb:
(ik was er niet helemaal met mijn gedachten bij vandaag :o .)

Ik dacht dat ik ergens gelezen had dat je met een metalen lepel moest spatelen. Dat vond ik geen succes, er bleef teveel aan de rand van de kom hangen, toen alsnog een kunststof spatel gebruikt zodat ik de ingrediënten beter kon spatelen.
Ik had bijna het mengsel weggegooid omdat ik na het spatelen nog stukjes/ korreltjes zag.
Misschien daardoor wat te lang gespateld in de hoop de stukjes nog weg te krijgen.
Ik bedacht me net voordat ik het zou weggooien dat het waarschijnlijk suiker was en dat dat nog wel weg zal moeten smelten in de oven.
De oven had ik per ongeluk op 150 graden gezet, maar dat had ik gelukkig snel door dus toen gauw op 100 gezet. Ik weet eigenlijk nou niet of de oven tijdens het voorverwarmen op 150 of 100 graden heeft gestaan. Niet handig hé?
Toen na ongeveer 1 uur en 40 minuten gekeken.
De kerstbomen waren zo los van het bakpapier en niet bruin verkleurd.
Omdat het een testje was geen kleurstof erbij gedaan.
Ik vond ze aan de buitenkant eigenlijk wat te hard. Ik brak m'n tanden er niet op maar ik denk dat ze wat zachter moeten zijn.
Aan de binnenkant waren ze wel vrij zacht.
Helaas vond ik er geen smaak aan zitten.
O ja, er was ook hier en daar een klein beetje suiker uitgelopen, en dat is wat geel opgedroogd omdat het gekarameliseerd is. Dat vond ik wel jammer.
Ik denk dat de oven toch te heet is geweest omdat ik 'm even op 150 graden heb gehad en dat ik eerder moet kijken of ze al gaar zijn. En ik ga nog even in mijn aantekeningen speuren, kijken of ik terug kan vinden of sommigen er geen citroensap of vanillesuiker bijdoen om het schuim wat smaak te geven.

8

Volgens mij moet de suiker wel helemaal opgelost zijn in het eiwit. In sommige recepten wordt poedersuiker gebruikt, dat lost makkelijker op. En schuimpjes moeten juist mierzoet smaken, niet bijna smakeloos.

9

De suiker moet idd helemaal opgelost zijn in de eiwitten..
Heb je de suiker gezeefd voor je het erbij deed?

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

10

Dank jullie wel voor het meedenken.

Ik had er wel aan gedacht om de poedersuiker te zeven.

Ik heb vanmiddag een schuimtaartje gemaakt a la Nigella, met espressopoeder.
(Zie voor recept mitra.nl/gerechten/cappuccino-pavlova/gerechtendetail.aspx?gid=63)
En die vond ik wel lekker (ik ben niet eens een koffiefan).
Buitenkant een beetje lekker taai en binnenkant zacht.
Ik heb er niet eens meer slagroom en fruit opgedaan, maar het zo opgegeten terwijl het nog iets warm was.
Zo hadden de kerstboompjes ook vast moeten zijn....
Ik ga gewoon een nieuwe poging doen, en kijken of ik nu alle ingrediënten wel opgelost krijg.