1

Onderwerp: Vraag over botercreme

Ik heb de botercreme mix uit de winkel (die van f*n m*x)

Nu lees ik hier de ene keer dat je met die mix met water wel kunt vullen en afsmeren.
Maar ook weer niet.

Ik ben nieuw met het bakken en in de winkel werd mij verteld dat ik na het snijden van het kapsel voordat ik de vulling erop deed eerst een dun laagje van de botercreme moest doen. Bij een natte vulling een dijkje moet maken en daarna de taart er ook mee kon afsmeren.

Wat klopt???? :think:

En ik lees overal 1:1 maar wat betekend dat mbt tot deze mix die ik heb?

Groetjes Kirsten

2 Laatst bewerkt door Carien (29-11-2012 12:13)

Re: Vraag over botercreme

Sommigen zeggen dat het prima kan, afsmeren met bcmix (mits de gebruiksaanwijzing juist gevolgd is).
Sommigen zeggen dat dat helemaal niet kan, dat je met 1:1 dijkjes moet maken en moet afsmeren.

Feit is wel dat in geval van smeltende fondant, er best vaak bcmix onder zit....

Feit is ook dat je over 1:1 geen smeltende verhalen hoort.

ajjjjj, deed ik iets heeeeeeel doms :grr:  M'n oorspronkelijke bericht bewerkt ipv geciteerd..... Ik heb het nu weer teruggezet zoals het ongeveer was...

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

3

Maar wat is 1:1  ?

4

Kirstenvf schreef:

(die van f*n m*x)

Merken hoeven hier niet gecensureerd te worden hoor :S Bedoel je FunCakes? Of iets anders?

Een recente discussie hierover vind je hier:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=210978

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

5

Kirstenvf schreef:

Maar wat is 1:1  ?

1 deel boter, 1 deel poedersuiker, gelijke delen dus.

6 Laatst bewerkt door Carien (28-11-2012 22:40)

ah :D

da's 1 deel boter (bijv 250gr) 10 minuten mixen op hoge snelheid, er dan 1 deel poedersuiker (hier dan dus 250gr) bij doen, eerst langzaam mixen (anders krijg je een witte keuken :s  ;) ), als de poedersuiker opgenomen is weer 10minuten hoge snelheid mixen.

7

Carien schreef:

Feit is wel dat in geval van smeltende fondant, er best vaak bcmix onder zit....

Ander feitje... naast dat er dan Funcakes BC mix onder zit (al zijn er meer merken botercreme mix hoor, die op dezelfde wijze werken) dat mensen dan 9 van de 10 x niet de juiste bereidings wijze hebben gevolgd of niet goed hebben opgelet of de BC is geschift..

Het is en blijft een mengsel van water en vet.. en dat kan schiften. Als je niet goed in je mixer kom kijkt, en klakkeloos de mix op je taart smeert zonder te controleren of hij mooi licht van kleur is, en niet geschift, dan is er een kans dat het mis gaat..

Of mensen die de mix invriezen, en na ontdooien niet goed weer opmixen (wan tjaaa hij was toch al gemixt...)

Ik heb in al die jaren 1 x een smeltende taart gehad met de mix, en idd was die geschift. Dus geheel mijn eigen schuld  :Y

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

8

Is er nou niemand die eens een stukje fondant pakt, een stukje marsepein en hier de verschillende dingen opsmeert en een tijd laat liggen.

Rol wat fondant uit, maak hier blokjes van.
Smeer op de blokjes wat botercrememix, een blokje met slagroom en een blokje met 1:1. Leg hier nog weer een plaatje fondant op.
Laat dit een dag of wat liggen en zie hier het resultaat.
Tis dat ik geen mix in huis heb, anders had ik dit direct even gedaan.
Iemand die zich geroepen voelt dit experiment uit te voeren?
Eventueel een deel in de koelkast en een deel gewoon op kamertemperatuur.
Ik ben wel benieuwd namelijk.

De nieuwe Trigger Arrow --> www.triggercars.eu www.facebook.com/triggercars
Mijn mooi verzameling sneeuwbalbolletjes --> www.facebook.com/sneeuwbalbolletjes

9

Maar je hoeft toch geen experiment te doen als de feiten (suiker smelt door water) voor zich spreken?

Wat Bommeltje zegt is natuurlijk waar; en toch geef ik elke keer weer het advies af te smeren met 1:1 zodat je het risico minimaliseert.

10

Nee dat weet ik. Suiker met water lost gewoon op.
Maar omdat iedereen wat anders roept, de een zegt dat het goed gaat, de ander roept van niet, was ik wel benieuwd naar hoe het er daadwerkelijk uitziet bij gebruik van de mix.
Ik denk namelijk dat het ook enigzins te maken heeft met de kwaliteitsnormen van de mensen. Dit verschilt namelijk ook nogal. ;)

Ik gebruik zelf marsepein en smeer af met 1:1. Heb dan ook geen last van smeltende taarten.

De nieuwe Trigger Arrow --> www.triggercars.eu www.facebook.com/triggercars
Mijn mooi verzameling sneeuwbalbolletjes --> www.facebook.com/sneeuwbalbolletjes

11 Laatst bewerkt door Carien (29-11-2012 12:10)

(mits de gebruiksaanwijzing juist gevolgd is)

had ik erbij gezet toch Bommeltje    O-)  ;)