1

Onderwerp: biscuitdeeg zelf maken

Dag dames,

Mijn 1e poging zelf biscuitdeeg te maken is jammerlijk mislukt..de taart was volgens mij niet voldoende gerezen en lag daarbij als een baksteen op de maag. Ik had het met bloem gemaakt maar lees her en der ook zelfrijzend bloem of zelfrijzen bakmeel.
Is dat trouwens het zelfde zelfrijzend bloem/ bakmeel ?

Dus mijn vraag is nu moet ik idd zelfrijzend bakmeel gebruiken?

En wat is het verschil eigenlijk tussen bloem en zelfrijzend bakmeel?

Groetjes baknerdje

2

Re: biscuitdeeg zelf maken

Zelfrijzend bakmeel is bloem met een rijsmiddel erdoor. Als je bakpoeder en bloem in huis hebt, kun je het ook zelf maken (op de verpakking van de bakpoeder staat de verhouding). Ik gebruik zelf zelfrijzend bakmeel voor mijn biscuits/cakes, wel zo gemakkelijk.

Had je wel de eieren 5 minuten in heet kraanwater gelegd en daarna 10 minuten geklopt? Dat geeft ook veel van het door je gemiste volume. En daarna het bakmeel niet erdoor kloppen maar spatelen.

Succes met je volgende poging enne... niet opgeven!

Tieneke

3

Hallo Tieneke,

Bedankt voor je antwoord, ik heb maar eens research gedaan over bloem en zelfrijzend bakmeel dus dat is een stuk duidelijker haha.

Ik ga komende week nog een keer een poging wagen, welk recept voor biscuitdeeg gebruik jij?
En nog een vraag...ik heb besloten om eerst maar te oefenen of een succesvolle biscuittaart. Daarom heb ik nu botercreme mix gekocht ipv zelf te maken, alleen ik wil graag een simpele taart maken ivm oefenen dus heb je een tip wat ik van de biscuittaart kan maken?
Simpele slagroomtaart ofzo....en hoe kan ik dat het beste doen?

Groetjes Suus

4

Hoi,

Ik heb ook een vraag over het biscuitdeeg.
Ik heb teveel aan biscuitdeeg gemaakt en nou wilde ik graag weten hoe lang je dus aangemaakte biscuitdeeg kan bewaren. Ik weet dat je het in de vriezer kan doen, maar hoelang is het in de koelkast houdbaar?

Groetjes,
Margreet

5

@ margreetk

Het is (meestal) niet handig om een vraag in het topic van iemand anders te stellen. Je mag dan gerust zelf een nieuw topic openen  :Y

Bij mijn weten kun je biscuitdeeg niet ongebakken bewaren.  :nooo
Wel is het mogelijk om, als je vorm heel groot is, in twee delen te mixen en je aangemaakte beslag dan te 'laten wachten' totdat de rest klaar is. Maar bewaren in de koelkast lijkt me echt geen goed idee en invriezen al helemaal niet!!
Misschien ben je in de war met koekjesdeeg?? Dan kan namelijk wél ingevroren en in de koelkast bewaard worden?

Biscuitdeeg is, danwel van de mix - danwel eigen recept, een zeer luchtig mengsel. En juist dat luchtige is belangrijk voor de structuur en het rijzen van je taart.

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

6

En dan nu nog een antwoord voor de topicstarter  :D

Ikzelf heb nog nooit een biscuit gemaakt met zelfrijzend bakmeel. Altijd met gewone bloem. Oftewel: zelfrijzend bakmeel is niet persé nodig.

Zorg ervoor dat je eieren niet te koud zijn: leg ze, terwijl je de rest van ingrediënten opzoekt en afweegt alvast in een bak heet water. Dan zijn ze lekker op temperatuur als je ze gaat gebruiken.
Zorg er tevens voor dat je ei-suiker mengsel zeer luchtig en heel licht(geel) van kleur is als je -minstens- 10 minuten gemixt hebt. Daarna de (gezeefde!) bloem in delen toevoegen en niet meer mixen, maar met een spatel door je ei-suiker mengsel 'vouwen'. (klinkt raar, maar is echt een kwestie van oefenen  ;) ). Dan het geheel in de juiste maat bakvorm en de temp in delen laten oplopen.
Gaat bij mij altijd goed.  :Y

Makkelijk doen?
Dan lekker de/een mix gebruiken! Ook dan verwarm ik de eitjes voor die ik eerst lekker luchtig mix (2 min. of zo). Dan alle andere ingrediënten erin en mixen maar. Na ± 10 minuten is je beslag stevig, licht van kleur en klaar voor gebruik.

Kun je hier iets mee?

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

7

zal het idd eens proberen...ook nog tips hoe van het biscuit een leuke
snelle taart te maken dus zonder marsepein enzo.

Het gaat mij puur om het oefenen eerst op het biscuit maar wil  het  natuurlijk niet weggooien dan.

groetjes baknerdje

8

1* biscuit maak je eigenlijk van gelijke verhoudingen ei+suiker+bloem. Alle ingrediënten op kamertemperatuur.
Rijsmiddel hoeft er niet perse in, als je ervoor zorgt dat het luchtig genoeg is. Alleen als je safe wilt spelen kun je er wat bakpoeder aan toevoegen.

2* Snelle afwerking is mss met ganache overgieten. Zo heb je alles geoefend.

3* als je rijsmiddel (bakpoeder) toevoegt of
zelfrijzend bakmeel (= meel+bakpoeder gemengd)
gebruikt, dan kun je het niet invriezen. Want je rijsmiddel is dan uitgewerkt.
Dit geld ook voor het in porties bakken ( koelkast gaat dus ook niet), de werking van het rijsmiddel (bakpoeder) loopt terug, als er teveel tijd tussen de porties zit.

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

9

susan1976 schreef:

Hallo Tieneke,

Bedankt voor je antwoord, ik heb maar eens research gedaan over bloem en zelfrijzend bakmeel dus dat is een stuk duidelijker haha.

Ik ga komende week nog een keer een poging wagen, welk recept voor biscuitdeeg gebruik jij?
En nog een vraag...ik heb besloten om eerst maar te oefenen of een succesvolle biscuittaart. Daarom heb ik nu botercreme mix gekocht ipv zelf te maken, alleen ik wil graag een simpele taart maken ivm oefenen dus heb je een tip wat ik van de biscuittaart kan maken?
Simpele slagroomtaart ofzo....en hoe kan ik dat het beste doen?

Groetjes Suus

je kunt een biscuittaart best ´gewoon´ af maken, dus zondeer marsepein:
snij het in 2 of 3 lagen, tremperen, laagje jam, tremp. laagje banketbakkersroom, tr. laagje slagroom(of créme),
rondom lekker royaal slagroom erop, evt. gebakken amandelschaafsel aan de zijkant, toefjes erop, wat vers fruit, en je hebt een heerlijke taart!
eet smakelijk.

10 Laatst bewerkt door Cupla (26-11-2012 12:57)

Ik gebruik recept van Rudolph van Veen en lukt altijd... Heel simpel

220gr suiker (kristal)
200gr bloem
7 gr bakpoeder
1 ei ( L )
mespunt zout
30ml zonnebloemolie
180ml melk
Eventueel smaakje erdoor

En ik bak zelf op 150 gr dan ongeveer 45 min......dan is precies goed bij mij. En erg luchtig want ik laat op zijn minstens 15 min mixen op hoge snelheid....

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

11

Cupla schreef:

Ik gebruik recept van Rudolph van Veen en lukt altijd... Heel simpel

220gr suiker (kristal)
200gr bloem
7 gr bakpoeder
1 ei ( L )
mespunt zout
30ml zonnebloemolie
180ml melk
Eventueel smaakje erdoor

En ik bak zelf op 150 gr dan ongeveer 45 min......dan is precies goed bij mij. En erg luchtig want ik laat op zijn minstens 15 min mixen op hoge snelheid....

Dit is wel geen biscuit ;)

12 Laatst bewerkt door Cupla (26-11-2012 13:10)

wat is het dan wel?? Bij mij word altijd hoog en luchtig... En stroomt vaak over rand heen... Ondanks ik al minder in blik doe

13

Hallo Omakneeltje,

Bedankt voor de tips toch nog 2 vraagjes:

Ik neem aan dat je per laag bedoelt he? de jam en slagroom.
Toch niet beiden op dezelfde laag?

Ipv biscuitcreme kan ik dus beter slagroom gebruiken voor de laag en het afwerken aan de buitenkant?

Verder ook alle andere dames bedankt voor het meedenken...ga het denk ik deze week maar weer eens proberen..... :rolleyes:

Hou jullie op de hoogte.

Groetjes  :9  baknerdje  :+

14

Hallo Omakneeltje,

Bedankt voor de tips toch nog 2 vraagjes:

Ik neem aan dat je per laag bedoelt he? de jam en slagroom.
Toch niet beiden op dezelfde laag?

Ipv biscuitcreme kan ik dus beter slagroom gebruiken voor de laag en het afwerken aan de buitenkant?

Verder ook alle andere dames bedankt voor het meedenken...ga het denk ik deze week maar weer eens proberen..... :rolleyes:

Hou jullie op de hoogte.

Groetjes  :9  baknerdje  :+

15

@cupla een variant op sponge cake

Biscuit is , ei, suiker + meel ( met eventueel iets bakpoeder) en niets meer.
Rudolphs recept is met olie+ melk, wil niet zeggen dat dat niet lekker is.
Maar het is cake+melk=sponge cake ;)

16

@susan1976, vergeet in de slagroom niet de klopfix en de mascarpone. zie recept aangevette slagroom.
Dan is het steviger.

O enne jam+slagroom in 1 laag...wat is daar verkeerd aan ;)  :P  :D
alles kan :)

17

sponge cake is toch ook soort bescuit

18

@Susan: je taart met créme ipv slagroom kan natuurlijk ook,  smaakje erdoor, of mocca, hmm. :9

en de vraag over slagroom/jam op 1 laag is al beantwoord door @ireen: niks mis mee, doe ik ook regelmatig.

ook de tip over mascarpone door de slagroom: :thumb: , is ook nog erg lekker.

succes.

19 Laatst bewerkt door ireen123 (27-11-2012 11:12)

Cupla schreef:

sponge cake is toch ook soort bescuit

nee, het is een soort cake.
zie vorige antwoord.
Biscuit is geen cake

Dit is even een kort door de bocht antwoord, maar niet verkeerd bedoelt hoor. :o
We kunnen nu eenmaal niet alles weten. :think:
Iedereen weet iets, daarom hebben we ook een forum :thumb:

20

oke weer iets geleerd  :lol: nooit oud voor toch???

21

Hey meiden,

Ik heb toch maar een boek gekocht zodati k alles een beetje overzichtelijk heb en daar stond dus het verschil in tussen biscuit en gewone cake.
Cake is steviger en hoeft dus niet gevuld te worden zoals biscuit maar nu dus de vraag:

Kun je ipv biscuit dus ook gewoon cake gebruiken als basis voor je taart en dus ook vullen met lagen. Bijv het recept van cupla of gewone cake uit de supermarkt ?

Groetjes  :o

22 Laatst bewerkt door ireen123 (29-11-2012 16:19)

Kun je wel, het is alleen veel machtiger.
Trouwens je MOET niet biscuit gebruiken, je MAG ;)
Cake word snel voor 3D taarten gebruikt, vanwege die stevigheid.

Ik gebruik bijvoorbeeld genoisebeslag (= biscuit + beetje gesmolten boter) omdat ik dat minder droog vind.

Zo zijn er nog diverse recepturen die je kunt uit proberen, totdat je jouw keuze vind :)
Bak ze

23

wat heeft cake uit de supermarkt te maken met taart maken :(

24

@ Susan1976 Ik vul vaak 1 laag want ik vind 3 laag te machtig..

@ Omakneeltje vraag ik me ook af, heb 1x gedaan uit noodgeval en dat nooit meer....was niet te eten

25

Hallo allemaal,

Het is een tijdje geleden maar nu kan ik met trots vertellen dat ik mijn eerste biscuittaart heb gemaakt en nog lekker ook.
Ik heb het recept uit het boek van Petra achttien gemaakt.
De taart heb ik gemaakt in een hartenspringvorm en maar 1 laag gevuld...helaas was de taart niet hoog genoeg om meerdere te doen.
De vulling was van vanillebotercreme met jam.
Afgesmeerd met botercreme en bekleed met marsepein.Voor valentijnsdag gemaakt.
De taart smaakte goed....denk wel de volgende keer de vulling wat dikker smeren.
Wil graag een foto plaatsen maar geen idee hoe dat moet.
Groetjes Susan.