1 Laatst bewerkt door elleoj (12-11-2012 22:05)

Onderwerp: Chocoladecrèmetaart met gezouten karamelsaus

Naar aanleiding van dit topic: het vertaalde recept van de cream chocolate and salted caramel tart.  Het maken was de eerste keer een beetje een verzoeking, dus ik heb in dit vertaalde recept mijn eigen ervaringen meegenomen.


Ik heb er helaas niet echt een goede foto's van, maar zo zag de mijne er uit:

http://www.koffiebarurk.nl/system/images/BAhbBlsHOgZmSSIrMjAxMi8xMS8xMi8xNl8zNV8yM181MjNfQ2hvY29fXzAyMC5qcGcGOgZFVA/Choco_-020.jpg


Ik vond 'm werkelijk verrukkelijk smaken. :-) En ik was niet de enige, want de jury van de bakwedstrijd van de jongerensoos verkoos 'm als beste inzending.  :Y

Nou, het recept dus:

Boodschappenlijstje
Voor het deeg:

  • 280 gram bloem
    150 gram koude boter, in blokjes
    80 gram suiker
    1 ei
    een snufje zout
    een dopje vanille aroma
    een paar druppels amandelessence.

Voor de gezouten karamelsaus:

  • 70 gram suiker
    50 ml heet water
    200 ml room
    theelepel boter
    Snuf zout

Voor de chocoladecrème:

  • 500 ml slagroom
    350 gram pure chocolade

Voor de slagroom bovenop:

  • 200 ml slagroom
    zakje vanillesuiker

Extra: steunvulling als gedroogde bonen, pasta, knikkers etc. + aluminium folie.

1. Maak de korst. Mix alle ingrediënten in een keukenmachine tot een deeg. Kneed nog even vlug door met je handen en maak een bal. Dek het deeg af met folie en zet het minimaal een uur in de koelkast om het helemaal koud te laten worden. Rol het deeg uit en bekleed een ingevette 24-26 cm spingvorm met het deeg. Zet weer in de koelkast voor minimaal een half uur. Het deeg moet door en door gekoeld zijn voor het in de oven gaat.
2. Verwarm de oven voor op 190 graden C. Bekleed het deeg met aluminiumfolie en vul de taart met een steunvulling naar keuze. Bak de taart 15 minuten en verwijder dan de steunvulling en het folie. Prik met een vork (veel!) gaatjes in de bodem zodat deze tijdens het bakken vlak blijft. Bak de taart nog 10-15 minuten af op 190 graden.
3. Haal de taartkorst uit de oven en laat afkoelen op een rek.
4. Maak de karamelsaus. Doe suiker in een pan met een dikke bodem en laat het op een middelhoog vuur smelten. Als de suiker bruin is geworden voeg je voorzichtig en in kleine beetjes heet water toe en laat het mengsel weer koken. Roer goed totdat eventueel ontstane kristallen weer verdwenen zijn. Haal de pan van het vuur en voeg een theelepel boter toe en meng dit met het suikermengsel. Voeg nu beetje bij beetje de room toe. Roer tussendoor goed en verwarm de pan ondertussen zachtjes. Voeg net zoveel room toe tot je de saus dun genoeg vind. Bedenk dat door het afkoelen de saus iets dikker zal worden. De saus moet zo vloeibaar zijn als (iets dikke) schenkstroop. Voeg als laatste een snuf zout toe. Laat de saus afkoelen. Schenk een bodempje saus in de taartkorst en laat dit een uur in de koelkast staan.
5. Bereid de chocoladecrème. Verwarm de room op een zacht vuur in een pannetje, maar laat het niet koken. Voeg de chocolade, in kleine stukjes gehakt, toe. Roer goed totdat alle chocolade is gesmolten. Giet het chocolademengsel in de taartkorst. Laat het afkoelen en plaats het vervolgens 24 uur in de koelkast om op te stijven.
6. Klop de slagroom voor op de bovenkant met een zakje vanillesuiker. Neem de koude taart uit de koelkast. Schenk een dun laagje karamel over de chocoladetaart. Spuit vervolgens de taart vol toefjes slagroom. Maak met een lepel of spuitzak met klein mondje dunne lijntjes karamel over de taart in een leuk patroontje.
7. Bewaar de taart in de koelkast. Voor serveren een half uurtje op kamertemperatuur laten komen.


Opmerking: ik heb bij het vertalen van het recept de originele bakvormmaat aangehouden. Omdat ik de taart maakte voor een bakwedstrijd maakte ik een kleinere portie waardoor ik uiteindelijk een taart van 15cm, een 20 cm en 6 cupcakeformaat taartjes had. Uiteraard was hier wel meer ganache voor nodig, maar dat is snel bijgemaakt.  :Y

<><
Cupcakeblogger voor www.huisvanbelle.nl

2

Re: Chocoladecrèmetaart met gezouten karamelsaus

Geweldig, hartelijk gefeliciteerd! :thumb:
je hebt dus wel eer van je werk.

de taart ziet er heerlijk uit, en ik ga je recept zeker maken,bedankt voor het uitgebreide verslag :Y

Re: Chocoladecrèmetaart met gezouten karamelsaus

Ik wordt er heel nieuwsgierig van!  :Y Heb van de zomer voor het eerst een macaron met gezouten caramel gehad en die was zo belachelijk lekker dat ik met die smaak toch echt nog iets mee wil doen.

Leuk dat je gewonnen hebt! Gefeliciteerd.

4

Re: Chocoladecrèmetaart met gezouten karamelsaus

Hoi vraagje wordt er met de room voor de karamelsaus gewoon slagroom bedoelt? Bij de rest staat er wel slagroom vandaar.

5

Re: Chocoladecrèmetaart met gezouten karamelsaus

Ja, da's gewoon slagroom! Sorry voor de onduidelijkheid. ;-)

<><
Cupcakeblogger voor www.huisvanbelle.nl

6

Re: Chocoladecrèmetaart met gezouten karamelsaus

elleoj schreef:

Ja, da's gewoon slagroom! Sorry voor de onduidelijkheid. ;-)

geeft niet! Dacht wel dat het het zelfde was maar toch even vragen voor de zekerheid;-) Bedankt voor je antwoord!

7

Re: Chocoladecrèmetaart met gezouten karamelsaus

Hoi dames heb de deeg gemaakt maar is alleen met bakken ingezakt aan de zijkant heb pasta als steunvulling gebruikt tot aan de bovenkant gevuld en precies volgens het recept gewerkt! weet iemand wat ik fout heb gedaan of is gegaan?? alvast bedankt!

8

Re: Chocoladecrèmetaart met gezouten karamelsaus

Daar had ik ook last van (zie linkje in de beginpost), bij mij kwam dat doordat het deeg te warm was geworden.  Als steunvulling had ik trouwens sojabonen, maar het lijkt me dat pasta ook goed moet gaan..

<><
Cupcakeblogger voor www.huisvanbelle.nl

9

Re: Chocoladecrèmetaart met gezouten karamelsaus

Oké gelezen dan ga ik dat de volgende week weer proberen ingezakt zal het ook wel lekker smaken haha heb jij zelf een pan of springvorm gebruikt? op de foto is het mooi hoog!

10

Re: Chocoladecrèmetaart met gezouten karamelsaus

Op de foto is een 15 cm pan, van hetzelfde deeg maakte ik ook nog een 20 cm springvorm en 6 cupcakejes. :) Maar hij floepte prima uit de pan na het bakken.  ;)

<><
Cupcakeblogger voor www.huisvanbelle.nl

11

Re: Chocoladecrèmetaart met gezouten karamelsaus

Ooo dit lijkt mij lekker.

Wil je me volgen op Facebook, like dan https://www.facebook.com/zoetzwolle
Groetjes Annemarie

12

Re: Chocoladecrèmetaart met gezouten karamelsaus

Ik ga het morgen proeven annemarie29 ben ook benieuwd kan niet wachten maar de vulling is nog niet stijf dan maar de fudge eten haha (ook nog gemaakt)

13

Re: Chocoladecrèmetaart met gezouten karamelsaus

Hoi dames het was heerlijk!!! Goed in de smaak gevallen bij de visite! Zeker voor herhaling!! Alleen vond ik en de rest  de deeg meer naar zandkoekjes smaken dan korstdeeg klopt dit? Groetjes

14

Re: Chocoladecrèmetaart met gezouten karamelsaus

Ik weet niet zo goed waar 't naar moet smaken. Het engelse recept (weer vertaald vanuit het Spaans :P) heeft het over 'crust', maar een korstdeeg is het niet, want dat moet je toeren.

Op basis van het ingrediëntenlijstje zou ik ook zo niet weten waar het wel naar zou moeten smaken. Op de foto van de maaktster ziet het er uit als een soort stevig appeltaartdeeg.  http://www.larecetadelafelicidad.com/20 … alado.html  Oh, en daar wordt 30 gram bloem vervangen door amandelmeel, maar dat had ik niet in huis toen ik het maakte. ;-)

<><
Cupcakeblogger voor www.huisvanbelle.nl

15

Re: Chocoladecrèmetaart met gezouten karamelsaus

Zo zag de mijne er niet uit haha zal het de volgende keer met amandelmeel maken!