1

Onderwerp: Taartkarton blijft bij stapeltaart aan onderste taart kleven

Hallo,

Heb via de zoekfunctie een uur gezocht naar een antwoord op mijn vraag, maar niet gevonden, dus bij deze:
Ik heb laatst mijn eerste stapeltaart gemaakt. Netjes met dowels en een taartkarton gewerkt. Alleen bij het aansnijden had ik het volgende probleem: Het taartkarton onder het bovenste taartje bleef aan de marsepeinen bekleding van de onderste taart kleven. Ik heb hem 'eraf moeten snijden' en daarmee ontnam ik mijn gasten toch wel wat marsepein en het zag er daardoor ook minder mooi uit. Het taartkarton wat ik gebruikt had was een Wilton cake circle (bovenkant glad/ vetvrij, onderkant van bruin karton). Volgens de webshop van deleukstetaarten ideaal om mee te stapelen.......
Wat kan ik doen om dit te voorkomen?
- Twee van die circles tegen elkaar plakken, zodat er aan beide zijden een vetvrije laag zit? (dan wordt het wel een heel dik karton)
- Ze insmeren met slagroom ?(ben ik ook ergens in mijn zoektocht op internet tegengekomen).
- Andere taartkartons gebruiken?

Nog een vraag:
- Wanneer stapelen jullie de taart? Ik had dit de dag van tevoren gedaan. Kwam erachter dat het toen moeilijk koel bewaren werd. (geen taartdoos of bewaardoos die meer paste). Heb hem noodgedwongen in vershoudfolie ingepakt (dom dom dom, hele wijze les, nooit meer doen  :s ).
- Als jullie de taart van tevoren stapelen, hoe bewaren jullie hem dan?
Ik hoor graag jullie antwoorden en bedankt alsvast voor de moeite.

Vriendelijke groeten, Bloesem

2

Re: Taartkarton blijft bij stapeltaart aan onderste taart kleven

- Twee van die circles tegen elkaar plakken, zodat er aan beide zijden een vetvrije laag zit? (dan wordt het wel een heel dik karton)

volgens mij geef je het antwoord zelf al :Y  :Y
Anders doe ikhet ook fout. :think:
Tussen de twee kartonnetje doe ik meestal een beetje icing zodat ze niet van elkaar gaan schuiven.

3

er zijn ook dunne taartkartonnen, je kan dus ook een dunnere tegen eventueel een dikkere plakken, heb je toch 2 vetvrije kanten. Dat is hoe ik het doe. Ik plak ze tegen elkaar met een dubbelzijdig plakbandje in het midden.

heerlijke taartgroetjes van Brenda

4

Zo'n enkelzijdig karton niet gebruiken voor stapelen, of dubbel plakken, anders komt dat karton rechtstreeks op de marsepein, da's nie lekker :nooo
Insmeren met slagroom kan ik me niks bij voorstellen eigenlijk :nooo
Beetje ganache ertussen, of dubbelzijdig tape, of icing.

Een gestapelde taart kan gewoon in z'n blootje in de koelkast hoor :Y
Er mogen geen sterk ruikende zaken in de koelkast staan (vis, knoflook). Zeker niet in plastic verpakken  :nooo

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

5

ik plak met prit 2 taartkartonnetjes tegen elkaar en die tussen de 2 taarten in, die kartonnetjes zijn heel dun dus 2 op elkaar is goed te doen is mijn ervaring.
Succes! :Y

6

Ook hier, 2 van die dunne op elkaar zodat boven en onder wit en glad is.

"Creatieve mensen hebben geen rommel. Ze hebben overal ideeën liggen"

7

Ik heb met mijn stapeltaart een velletje bakpapier op maat geknipt en dit op de onderste taart gelegd. De bovenste taart had een taartkarton. Door het taartmes tussen de twee laagjes te zetten konden de lagen ook weer gemakkelijk van elkaar af.
Ik heb toen op locatie gestapeld. Het was mijn eerste (en tot nu toe enige) stapeltaart en durfde het niet aan om ermee te rijden.

8

Als je stapelt met zo'n kartonnetje waar één kant niet vetvrij is, even een cirkeltje knippen van bakpapier dat net zo groot is. Net zo makkelijk...

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

9

:think: gaat dat dan niet schuiven dan?

10

Likje icing er tussen?

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

11

ok :)

12

Dames,

Bedankt voor al jullie reacties en moeite. Ik kan zo weer verder!