1

Onderwerp: hoe deze mold goed gebruiken

Ik heb de Wilton mold gekocht, maar had wat problemen met het randje er goed uitkrijgen. Ik had eerst wat crisco in de mold gedaan, toen fondant erin. Het werd niet zoals ik wilde.

Ik kreeg het overtollige fondant bovenop er niet vanaf gesneden. Dus nu is mijn vraag hoe gebruik je dit soort dingen? Vul je het precies op met fondant of snij je het overtollige weg en hoe dan?

Misschien kunnen jullie me helpen? Hieronder de link van de mold die ik heb gekocht.

Alvast bedankt voor de hulp! :)

http://www.deleukstetaartenshop.nl/sili … -6292.html

2

Re: hoe deze mold goed gebruiken

Proberen zo precies mogelijk te vullen, en dan wat teveel is afsnijden met een plastic mesje waarbij je oppast dat je niet de vorm beschadigd.

3

:think: ik vind ze hartstikke leuk, die Wiltonmolds, maar onmogelijk te gebruiken idd :mad:  :grr:  :s  :o

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

4

helemaal geen probleem mee................idd zo goed mogelijk afvullen, met schilmesje overige wegsnijden en dan langzaam eruit halen. Je zou kunnen kijken of het beter lukt om de mold even in de vriezer te leggen ?? Dat doe ik bij de rozen en baby mold altijd even

5 Laatst bewerkt door Annette52 (23-10-2012 10:26)

Met een kwastje goed de mal insmeren.Dan de mal vullen met een hoeveelheid fondant.
Met een plastik paletmesje of marsepein mesje snij je het teveel van het midden uit naar rechts toe weg en dan het overgebleven deel van het midden uit naar links.
Smeer nu met een licht ingevette vinger de onderkant glad uit en verwijder de eventuele restjes.
Zet de mal eventueel 5 minuten in de vriezer of laat even op tafel staan.Dan zet je middelvinger onder het gevulde deel en trekt met je duimen aan de bovenkant de rand open.Draai de mal zo om en het onderdeel zal nu op je werkblad vallen.
Als tip, weeg het onderdeel dat je gemaakt heb en schrijf het op in een schriftje met de naam van het onderdeel erbij dan kun je de volgende keer eerst afwegen hoeveel je nodig hebt en hoef je vaak niet eens meer de restanten weg te snijden.
Hoop dat je hier wat mee kan.
Ik zal eens kijken of ik een how to kan maken.
Maar dat komt later.
Succes!

1 % hulp is meer dan 100% medelijden!!!

6

Carien,
toch iets voor de Stolp? Meenemen zou ik zeggen.

7

ik gebruik meestal marsepein, misschien dat dat het probleem is....

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

8

Nou, dan dus even marsepein meenemen.
Kijken we toch even?

9

Nou hier kan ik wel wat mee hoor!! Super bedankt voor de reacties en Annette 52 dit is heel duidelijk. Ik ga het opslaan voor de volgende keer. Ik had nu fondant, maar gebruik ook marsepein.
Dit geldt dan ook voor de molds van first impression enzo neem ik aan. Deze staan nog op mijn verlanglijstje om te kopen. Ik ben nog niet zo heel lang bezig en heb eerst de makkelijke dingen gekocht zoals plungers.  :Y

10

De Wilton molds zijn idd wat stugger dan de FI molds.
Ik vet ze niet in met crisco maar dust ze met m'n dustzakje gevuld met maizena. Soms dust ik niet eens maar draai ik de mal om en 'rol om vlak boven het werkoppervlak even heen en weer' en valt het er zo uit.

Shower the people you love with love - James Taylor and me ;-)

11

Ik doe altijd bolletje marsepein of fondant erin. Goed strak uitrollen met roller!!! en daarna 5 min in vriezer en voila ze zijn er zo uit...

Ik gebruik geen criso oid niks....En ik heb geen probleem mee..Ik vind juist hele fijne molds....

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

12 Laatst bewerkt door Annette52 (23-10-2012 12:37)

Ja dat geld voor alle molds.
Zo zie je maar vele wegen leiden naar Rome.
Maar ik ben niet zo gek op maizena want als je dat op kleur gebruikt krijg je het er niet af en dan vlekt het.
Maar ieder zijn manier toch?

13

als ik de wilton molds gebruik dan 'veeg' ik eigenlijk het overtollige fondant eruit, dat werkt bij mij het beste. en ik smeer wel beetje in met crisco.
op youtube staat van dlts een how to filmpje dacht ik! succes :Y

14

Ik leg op de marsepein huishoudfolie en dan wrijf ik al het overtollige marsepein er zo af.  Door het wrijven gaat het wel glimmen!

15

ik heb ze ook ik vindt alleen dat ze zo dik/diep zijn
en dat je daardoor een dikke rand marsepein krijgt op je taart

16

17

miss schreef:

Klopt!! Had ik ook bij mijn 1e taartje.
Op zich wel mooi, maar het stak er best ff van af..............

18

Hier worden de molds uitgelegd

http://www.youtube.com/watch?v=jQgzXCi_jgk

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!