1

Onderwerp: nieuwe oven hoe warm en welke stand?

Hallo mede-leden. Eindelijk hebben we thuis een nieuw gasfornuis/oven. In onze oude oven was bakken vaak niet zo leuk.  maar nu hebben we 2de hands een oven aangeschaft met verschillende standen waaronder hetelucht. Nu wil ik vandaag een chocoladetaart bakken. Maar vorige week waren mn cupcakes niet helemaal gelukt in de nieuwe oven. Had ik gebakken in de hetelucht met zelfde temperatuur die was aangegeven. Ze waren vanbinnen niet helemaal gaar en sommige cakejes aan de onderkant hadden een wat harde bruine korst.

Zou ik de oven dan iets warmer of juist minder warm moeten zetten dan in recepten wordt aangegeven? En dan wel gewoon de hetelucht stand of misschien toch eerst een een gewone oven stand? Dit is mijn eerste hetelucht oven!   alvast bedankt :D.

Re: nieuwe oven hoe warm en welke stand?

Heteluchtoven (of oven op heteluchtstand) moet altijd wat minder hoog dan een 'gewone' oven. 10% is een aardige richtlijn, maar het is een beetje uitproberen want het verschilt per oven. Mijn oven is wat erg enthousiast dus die moet ik meestal 30˚C lager zetten dan wat er in het recept staat. Ik ben eerst n paar keer erg boos geweest op mn oven voordat ik goed doorkreeg hoe ie werkte en nu ben ik er heel blij mee :-)
succes ermee!

3

Haha ja inderdaad! De oven heeft ook nog onder/boven warmte stand, nu ik ff rondlees is dat ook een goede optie om cakes af te bakken. Zou het wat minder uitdrogen dan de hetelucht, want ik vond m'n cupcakes wel een beetje droog naast dat sommigen wat bruin va onderen waren en niet helemaal gaar  :lol:

Vind het wel spannend want dit wordt m'n eerste chocotaart en hij moet volgens recept zo'n 1 uur en 40 min erin!

Bedankt Eva :D

4

Zo te lezen word je oven onderin erg heet, probeer eens een rooster hoger.
Boven- en onderwarmte (conventioneel) daar bak ik eigenlijk alles op behalve meringue/progrestaart.
Mbt temperatuur beter op een lagere temperatuur en dan iets langer bakken, zo krijgt het tijd om te rijzen en te garen.
Controleer ook met de terugveer test, bij indrukken moet het gelijk terugveren anders is hij nog niet helemaal gaar.
En bij iedereen mislukt er wel eens iets hoor, zelfs bij de beste, laat je niet ontmoedigen.

Iedere oven heeft zijn eigen gebruiksaanwijzing :D  Succes ;)

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij