1

Onderwerp: nu maak ik me toch wat zorgen..

Beste dames,

Ik heb vrijdag middag een taart gemaakt met bavarois vulling.
Nu ga ik hem zo naar mijn oom brengen.. maar ik heb gelezen dat bavarois maar 1 dag goed kan blijven?

Slik..... toch maar even bij jullie checken.
Hij heeft steeds in de koelkast gestaan.

bedankt ;)

Carpe diem!

2

Re: nu maak ik me toch wat zorgen..

vrijdag gemaakt en zondag eten kan wel, vooral als je (ook tijdens versieren) goed op de koeling gelet hebt.

Groetjes, Dorothea.

3

Tsja das idd niet ideaal... gewoon even proeven of t nog lekker is, ik zou t niet aan anderen geven maar dat ben ik, dr zijn mensen die het wel aandurven...

leerpunt voor de volgende x, eerst de houdbaarheid van je vulling checken voor je het maakt... en niet achteraf. als er ergens wat met hygiëne is foutgegaan en t niet meer goed is en iemand ziek wordt heb je n probleem.

Het is inderdaad nogal situatie afhankelijk: bak je voor anderen, zeker als je als bedrijf op bestelling bakt dan kun je een slagroomhoudende vulling geen 2 dagen vantevoren maken. Mag ook gewoon niet van de voedsel- en warenwet. Een banketbakker hoort het dezelfde dag te maken als dat hij het verkoopt.
Maar als ik het voor mijzelf maak eet ik het gerust 2 dagen later op. De kans dat het mis gaat is niet vreselijk groot en je kunt het van te voren proeven/ ruiken, (alhoewel je iets wat nét bederfelijk is niet altijd hoeft te proeven).
Aan jou om te beslissen waar het taartje voor je oom onder valt.

Dot schreef:

vrijdag gemaakt en zondag eten kan wel, vooral als je (ook tijdens versieren) goed op de koeling gelet hebt.

Eerlijk gezegd.. :s als je zelf een bedrijf hebt en ook nog workshops geeft, vind ik niet dat je dit soort adviezen mag geven, zonder de nuance erbij dat wat je zegt wel voor je zelf persoonlijk geldt, maar officieel niet hoort. En je zelf hopelijk voor je klanten ook niet doet.
Bovendien.. er kijken hier misschien ook klanten van jou mee, zou zelf niet willen dat mijn bakker dit deed.

6

mieperdepiep schreef:

Het is inderdaad nogal situatie afhankelijk: bak je voor anderen, zeker als je als bedrijf op bestelling bakt dan kun je een slagroomhoudende vulling geen 2 dagen vantevoren maken. Mag ook gewoon niet van de voedsel- en warenwet. Een banketbakker hoort het dezelfde dag te maken als dat hij het verkoopt.
Maar als ik het voor mijzelf maak eet ik het gerust 2 dagen later op. De kans dat het mis gaat is niet vreselijk groot en je kunt het van te voren proeven/ ruiken, (alhoewel je iets wat nét bederfelijk is niet altijd hoeft te proeven).
Aan jou om te beslissen waar het taartje voor je oom onder valt.

Nou.. ik lees hele verschillende dingen sommige mensen zeggen dat het 3 dagen kan.. andere zegt maar 1 dag.. lastig, lastig. ja voor proeven kan niet want ziet er ook zo gek uit hihi.. tja, op de gok dan maar? spannend?

Carpe diem!

Hihi, klein plakje uitsnijden.. :D kniesoor die dat ziet.. :D

Maar even serieus: Mensen die zeggen dat het wel 3 dagen kan zijn écht niet goed geïnformeerd. In een winkel koop ik ook niet iets als de verkoper zegt:"eigenlijk niet houdbaar, maar bij mijzelf thuis gaat het altijd wel goed, mevrouwtje". Dat wil niet zeggen dat een taart met verse slagroomhoudende vulling meestal na 3 dagen bedorven is, in tegendeel; vaak is het zelfs dan nog wel goed. (wel wat ingezakt dan). Maar er is dus een verschil tussen wat officieel hoort bij verkoop (dat is zelfde dag maken als verkopen) en wat eigenlijk altijd wel goed gaat: dag vantevoren maken en wat meestal ook nog goed gaat: 2 dagen vantevoren. 3 dagen zou ik niemand durven adviseren.. Voor mij zelf, ook hobbybakker voor kleine kring, begin ik altijd de avond vante voren met slagroomvulling maken. 

Jij bent neem ik aan een hobbybakker en deze taart is voor familie, dus snap goed als je dan dezelfde norm zou aanhouden als dat je voor jezelf doet, nu je eigenlijk niet goed meer overnieuw beginnen kan. (mits hij niet een uur of langer buiten de koeling heeft gestaan tijdens bekleden, en ook afhankelijk van je vervoer, anders wordt het wel erg spannend bij elkaar) Maar volgende keer pas avond vantevoren vullen, zou ik aanraden ..

8

Hoe smaakte hij?

9

mieperdepiep schreef:
Dot schreef:

Eerlijk gezegd.. :s als je zelf een bedrijf hebt en ook nog workshops geeft, vind ik niet dat je dit soort adviezen mag geven, zonder de nuance erbij dat wat je zegt wel voor je zelf persoonlijk geldt, maar officieel niet hoort. En je zelf hopelijk voor je klanten ook niet doet.
Bovendien.. er kijken hier misschien ook klanten van jou mee, zou zelf niet willen dat mijn bakker dit deed.

Klanten mogen van mij best mee lezen, ik gebruik al een tijdje geen koelkastvullingen meer in mijn taarten. En Eva, als deelneemster aan workshops van mij, weet dat ook van mij.

Groetjes, Dorothea.

10

Das dan duidelijk Dot!

tip.. moet je nog wel effies je site aanpassen.  :shh:

En Eva, was de taart in de smaak gevallen? Vast wel.

11

misschien een hele stomme vraag.
Maar hoe zit het als je een taart vult met bavarois die je in de supermarkt koopt met een houdbaarheids datum van 5 dagen?
Kun je deze dan wel in je taart doen en na 2 dagen nog eten?

12 Laatst bewerkt door mieperdepiep (14-10-2012 21:01)

Eerlijk gezegd weet ik dat niet.
Aan de ene kant zitten er in zo'n mona-bavaroise toetje (of ander merk) allerlei kunstmatige houdbaarheidsstoffen toegevoegd, die überhaupt zorgen dat het 5 dagen in zo'n beker houdbaar blijft en stijf blijft (plus fabriekstijd en vervoerstijd van distributiecentrum naar supermarkt).
Maar eenmaal de deksel eraf en dus aan nieuwe lucht (= bacteriën)  bloot gesteld geldt die houdbaarheid van 5 dagen ook niet meer.

13 Laatst bewerkt door mieperdepiep (14-10-2012 20:59)

hierboven nog wat toegevoegd. nu per ongeluk dubbel, effies gewist..

14

Dames..
De taart was heerlijk!
Bedankt voor jullie reacties en dorotaartje, dat weet ik zeker:)!

Carpe diem!

15

lieke-webbie schreef:

misschien een hele stomme vraag.
Maar hoe zit het als je een taart vult met bavarois die je in de supermarkt koopt met een houdbaarheids datum van 5 dagen?
Kun je deze dan wel in je taart doen en na 2 dagen nog eten?

geen idee ik weet ook niet hoe mona pudding er na 2 dagen uitziet (aangezien wij zon bak altijd in een x wegwerken)

De houdbaarheid van een monatoetje en alle andere produkten met een houdbaarheidsdatum overigens ook, gaat ervan uit dat ze de houdbaarheid garanderen tot aan de aangegeven datum op de verpakking, in ongeopende toestand. Iets wat bijv nog een maand houdbaar is, is dat meteen niet meer na openen, maar hooguit een paar dagen. Zeker bij dingen als slagroom en monatoetjes...
Verder zou ik adviseren om voortaan, en zeker in de zomer, niet zo lang van tevoren iets te maken met een bederfelijke /koelkast vulling.

I never met a calorie I didn't like....