1

Onderwerp: Help een beginner op weg.

Ik wil van het weekend cupcakes gaan maken met een herfstthema.
Ik denk alleen dat het heel lastig wordt om kleien hoeveelheden fondant en marsepein te kleuren in de juiste tinten. Ik heb wel eerder 1 marsepein 1 basiskleur gegeven maar ik ben nog nooit aan het mengen geweest met kleurstoffen.

Als uitgangspunt heb ik dit topic:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=208344

Veel te hoog gegrepen maar het voorbeeld is alleen al prachtig om naar te kijken!

Ik heb al een tutorial gevonden over marmeren. Dat gaat me wel lukken.
w.b kleuren heb ik Golden yellow, leaf green, redred, en brown van wilton en een set rood-geel-blauw van dr oetker.

Ik ben nog op zoek naar plungers of stekers (zie [gezocht] topic). Lukt dat niet dan maak ik iets uit de losse hand of met een ovaal stekertje.

Maar wat ik eigenlijk ook wou vragen: ik wil naast de 12 cupcakes ook een taartje maken. Ik wil de beschuitbodem van de recepten hier in een 24 cm springvorm maken en dan vullen.
Die vulling wil ik zo simpel mogelijk houden. Er staan hier heel veel lekkere dingen maar kan ik er bijvoorbeeld ook gewoon jam (vossenbessenjam van ikea, niet zo zoet als gewone jam) tussen smeren of kan ik dat beter eerst mengen met gelatine oid?
Of is er ook een simpele vulling met hazelnoten?

En ik heb nog chocoladeboterglazuur in de vriezer. Kan ik dat als bijvoorbeeld onderlaag onder de folfondant op de taart gebruiken?
Dat moet eigenlijk op.

Alvast bedankt voor het op weg helpen.

Apatura

2

Re: Help een beginner op weg.

:think: ik snap niet helemaal wat je vragen zijn... :o

Vwb die jam, die kan prima tussen biscuit, hoeft geen gelatine meer door (dat zit er al in ;) ).
Eeen simpele hazelnootvulling weet ik zo niet, misschien hiernaast bij de recepten-vullingen?

Ik weet niet wat chocboterglazuur is... :think:  net zoiets als ganache? want dan kan het prima :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

3

Je kunt alle soorten jam gebruiken, smaken verschillen en er zijn dan ook genoeg verschillende soorten jam  ;)
Er zijn ook heel veel mogelijkheden met botercreme, probeer het eens met hazelnootpasta erdoorheen  :9

Ik zou geen glazuur gebruiken om af te smeren.
De fondant of marsepein kan hiervan gaan smelten.

Ben benieuwd naar het resultaat!

n'Djoy elke dag!

4

Het glazuur heb ik zo gemaakt:

Voor het glazuur:
125 gr pure chocolade
100 gr poedersuiker
60 gr boter
3-4 eetl. koud water

Breek de chocolade in stukjes en hak deze fijn.
Doe de chocolade in een hitte bestendige kom. Zet deze op een pan met heet, maar niet kokend, water ( au bain marie). Laat de chocolade smelten.

Zeef de poedersuiker en roer deze beetje bij beetje door de gesmolten chocolade.

Roer in een kom de boter op kamertemperatuur zacht.
Meng de boter beetje bij beetje door het chocolademengsel.

Roer er tenslotte 3-4 eetlepels koud water door.

5

Ik zit zo vol enthousiasme dat ik niet echt heel duidelijk mijn vragen heb opgeschreven  *oeps*.

Maar glazuur en fondant / marsepein gaat dus niet goed samen?
Ook niet als ik een de cakejes glazuur, op laat stijven en later er figuurtjes op plaats?

6 Laatst bewerkt door Carien (12-10-2012 10:04)

als de glazuur 'hard' wordt (dus niet vochtig blijft), kun je er rustig marsepein/fondant op doen. Het lijkt me een variatie op ganache, dus dan zou het moeten kunnen :Y

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

7

Ik zal het vanavond eens ontdooien en een beetje uitgieten op een bordje / stukje brood. Kijken wat het morgen is.

8

Apatura schreef:

Ik zit zo vol enthousiasme dat ik niet echt heel duidelijk mijn vragen heb opgeschreven  *oeps*.

Ook niet als ik een de cakejes glazuur, op laat stijven en later er figuurtjes op plaats?

Dat las ik idd  ;)
Ik heb zelf nog niet eerder met glazuur gewerkt, maar zo het misschien wel kunnen...

n'Djoy elke dag!

9

Apatura schreef:

Dat las ik idd  ;)
Ik heb zelf nog niet eerder met glazuur gewerkt, maar zo het misschien wel kunnen...

n'Djoy elke dag!

10

Nog een vraag.

Moet ik de jam bewerken als ik er mijn cupcakes mee wil vullen d.m.v. inspuiten met een spuitzak en spuitmond 230?

11

Apatura schreef:

Nog een vraag.

Moet ik de jam bewerken als ik er mijn cupcakes mee wil vullen d.m.v. inspuiten met een spuitzak en spuitmond 230?

Ik haal altijd met een appelboor een klein beetje cake uit de cupcake en vul deze dan met een theelepel jam. (niet helemaal tot onder aan boren, want dan loopt het er uit als je het papiertje eraf haalt.) Dan hoef je verder niets met de jam te doen.
Met inspuiten weet ik nooit hoeveel er nu precies in de cc zit en het geeft veel meer geklieder. (vind ik dan hè... :lol: )
succes ermee!

Dat is toch een TAART waard!