1

Onderwerp: wat doe ik verkeerd met chocoladebiscuit?

ik heb vandaag een gewone biscuit en een chocolade gebakken, exact hetzelfde gedaan, exact dezelfde producten, alleen voor de chocolade dus 40gr cacao en 25gr poedersuiker toegevoegd. ik zag al bij het mixen dat het niet zo'n luchtige massa werd en in de oven is het wel wat gerezen maar amai, het is precies een blok beton.
dus moet ik morgen een andere bakken, dus heel graag dringend goeie raad of tips.

bedankt - merci - thanks - gracias...

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

2

Re: wat doe ik verkeerd met chocoladebiscuit?

ik vind wel dat de chocolade altijd ietsje minder luchtig wordt, en iets steviger (ze hielden ook beter met de stapeltaart). Ik denk dat dit komt omdat er in verhouding meer poeder (bloem en cacao) in zit, maar dat weet ik niet zeker.
Wat ik zelf doe, is eerst 8 minuten goed mixen met de extra poedersuiker, dan pas de cacao erbij en op de lagere stand ruim 2 minuten mixen. Ik weet niet of het helpt, maar bij mij ging het meteen erg goed dus heb ik het zo gehouden. Ik gebruik wel een pannenlikker om het ook met de randen van de kom te mengen. Dus als je aan de ene kant met de mixer bent dan aan de andere kan even erlangs zodat het gelige niet langs de randen blijft zitten.
Verder moet je toch raad van iemand anders hebben.

Mijn website: Presentaart

3

Re: wat doe ik verkeerd met chocoladebiscuit?

Hoi Catherine,
Ik heb de laatste keer ook een chocobiscuit gebakken en daar ietsje pietsje meer water bij gedaan en ik had al grote eieren gebruikt, werd superluchtig en ook helemaal niet droog. Soms gaat het gewoon mis, ik heb het ook een keer gehad met gewone biscuit dus het hoeft niet aan de cacao te liggen hoor! :-) Sukses in ieder geval.

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

4

Re: wat doe ik verkeerd met chocoladebiscuit?

En vergeet niet dat wat je aan cacao toevoegd, dat laat je aan bloem weg! Dus gebruik je normaal 100g bloem, dan doe je nu 30g cacao en 70g bloem... En je kunt ook nog een beetje bakpoeder erdoor scheppen om het beter te laten rijzen.

Groetjes Evelien

5

Re: wat doe ik verkeerd met chocoladebiscuit?

ik dacht eigenlijk dat je de biscuitmix bedoelde (van de webshop ofzo)???

Mijn website: Presentaart

6

Re: wat doe ik verkeerd met chocoladebiscuit?

ooh bedankt voor de tips!!  ik denk dat ik alle tips ga gebruiken en heb een goed gevoel dat het nu een superhoge cake wordt!

mascha, ik bedoelde ook biscuitmix hoor.

ik laat weten hoe het ging!

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

7

Re: wat doe ik verkeerd met chocoladebiscuit?

Inge heeft mij destijds het volgende gezegd:

Als je aan 330 gram biscuitmix 40 gram cacaopoeder en 25 gram poedersuiker toevoegt krijg je chocoladetaart! Doe het dus bij de mix meteen, en zeef het even dan. Anders krijg je klontjes! Daarna pas eieren en water toevoegen, zelfde hoeveelheden hanteren.

En dat is bij mij nog altijd goed gegaan. Het is inderdaad ietsje droger, dus misschien wat water erbij?

Groetjes, Car 
Uno per Uno Workshops

8

Re: wat doe ik verkeerd met chocoladebiscuit?

ja en het was ook deze uitleg waar ik me op gebaseerd heb. ik heb het exact zo gedaan! ga zo dadelijk een nieuwe poging wagen.

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

9

Re: wat doe ik verkeerd met chocoladebiscuit?

ik vond het ook wel wat droger toen ik het deed, de volgende keer wide ik nog een tip gebruiken voor extra luchtig gebak, ik dacht van Ria.
Dan gebruik je i.p.v. water een extra eigeel, mischien helpt dat ook wel hierbij. :)

10

Re: wat doe ik verkeerd met chocoladebiscuit?

't is gelukt!!!!

allemaal dankzij jullie tips, wat ben ik toch blij dat ik jullie gevonden heb hier.

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

11

Re: wat doe ik verkeerd met chocoladebiscuit?

catherine heb je dan extra eigeel of extra water erbij gedaan, wil het vandaag ook gaan maken voormijnafscheid voor morgen

12

Re: wat doe ik verkeerd met chocoladebiscuit?

ik zie dat het probleem al opgelost is.
Ik doe gewoon eerst de gewone hoeveelheid mix, en dan haal ik er twee lepels uit, en doe er twee lepels cacaopoeder bij - maar niet de pure cacao, wel nesquick of zoiets.

13 Laatst bewerkt door catherine (27-06-2007 16:23)

Re: wat doe ik verkeerd met chocoladebiscuit?

ik doe er het extra water bij, niet eigeel. maar ook niet overdrijven met water of het blijft wat papperig.
cacaopoeder er pas op het laatste bijdoen is ook een goeie truc. en minder mix dan wat je aan cacaopoeder bijdoet, is wel wat hoor. veel succes!

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010