1

Onderwerp: Boetseersels brokkelen of breken

als ik poppetjes of wat dan ook boetseer dan bewaar ik ze altijd in een afgesloten doos (soort tupperware doosje) en toch drogen ze helemaal uit.
met het gevolg dat als ik ze wil gebruiken om op de taart te zetten dat ze afbrokkelen of er onderdelen afbreken.
wat doe ik fout?

2

Re: Boetseersels brokkelen of breken

misschien eens proberen om met marsepein te boetseren?

Groetjes Marije van den Brink. Mijn taarten? die vind je hier: https://www.facebook.com/HetTaartenmeisje

ik bewaar ze bv onder een stolp of in een kartonnen doos maar niet in een doosje waar je echt de deksel op duwt. Bij mij brokkelt er nooit iets af, het breekt wel eens maar dat is meer omdat ik het kapot maak per ongeluk. Ik gebruik meestal fondant maar ook wel gumpaste als het voor iets is dat niet opgegeten gaat worden. Meestal gebruik ik geen tylose, alleen als het haast heeft en snel moet drogen maar nooit in armpjes of handjes ofzo. Ik laat het trouwens wel eerst drogen in de lucht voordat ik het wegzet, dus bv een nachtje zonder iets eroverheen en dan in de stolp of doos. Ik weet niet welke fondant je gebruikt maar je hebt ook fondant die niet echt uithard maar de meeste hardt uit dus als je dat niet wilt kan je marsepein gebruiken maar dat is moeilijker boetseren en als dat uitdroogt dan gaat het juist brokkelen.

Ik heb geen enkel probleem dat niet kan worden opgelost met chocola

4

Ik boetseer met FunCake marsepein (Zeelandia is te zacht) maar dit zijn makkelijke boetseersels. Dit droogt niet niet uit. Maak de boetseersel wel pas een dag of 3-4 van tevoren. Ik lees wel vaak dat wanneer je met fondant boetseert het juist de bedoeling is dat het uithardt. Ook dat je de onderdelen apart laat drogen en op het laatst erop/eraan zet. Misschien gebruik je teveel tylose? Wanneer ik bv een strik heb gebruik ik geen tylose omdat ik dan ook scheurtjes en zo krijg.