1

Onderwerp: recept Mexican Paste

Dit is het recept voor Mexican Paste dat ik gebruik:
benodigdheden:
225 gr suikerbakkerspoeder (hele fijne poedersuiker)
1 theelepel (5 ml) glucose
3 theelepels (15 ml) tylose (of gum trachant)
6 theelepels (30 ml) water
(gebruik hiervoor de maatschepjes daar staat de maataanduidking goed op)

Zeef de de suikerbakkerspoeder met de tylose of gum trachant boven een kom. Voeg de andere ingrediënten toe en kneed het geheel tot een bal (doe dit gewoon met de hand, zelfs een Kitchen Aid heeft het hier erg zwaar mee). Voeg indien nodig meer suikerbakkerspoeder toe. Het moet hetzelfde aanvoelen als suikerpasta (rolfondant), maar dan elastischer. Je kan het langer uit elkaar trekken voordat het scheurt/breekt.
Rol er een bal van en wikkel het in plastic folie. Bewaar in de ijskast. Het wordt al vrij snel erg hard. Dit hoort ook zo.

Ik zelf maak de dubbele hoeveelheid, maak er diverse kleine bolletjes van en vries het in. Als ik het nodig heb haal ik een paar bolletjes uit de vriezer. Door goed te kneden wordt het erg snel plooibaar. Het laat zich ook erg makkelijk kleuren.

Als je dit gebruikt bij bijvoorbeeld de nieuwe letterset uit de webshop, krijgt je echt hele strakke niet vervormbare letters. Werkt erg goed.
Je moet het wel erg dun uitrollen voor het mooiste effect, dunner als marsepein of rolfondant.

Ik ben erg benieuwd of jullie het net zo prettig vinden werken als ik.

Succes :-)

groeten Annemieke
Cake It

2

Re: recept Mexican Paste

Wat bedoel je met de maatschepjes ???

3

Re: recept Mexican Paste

Hoi Annemieke,

Ik heb ook meteen nog wat vraagjes:

Als je het in de vriezer bewaart, wordt het dan helemaal niet hard?
Als je het buiten de koelkast zou bewaren, wordt het dan nog sneller hard?
Maakt het nog verschil of je het goed inpakt of niet?
Nog dunner dan rolfondant? Dat deed ik al zo dun als papier, de lettertjes werden ook hol aan de onderkant. Maar of ik het nog dunner krijg...... Nou ja, dat zal wel gewoon uitproberen zijn he.
In ieder geval bedankt voor het recept!! Ga het zeker proberen!

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

4

Re: recept Mexican Paste

bedankt voor het recept ga het zeker eens proberen.

golf is knikkeren voor rijke mensen die te lui zijn om te bukken

5 Laatst bewerkt door mascha (08-08-2006 13:47)

Re: recept Mexican Paste

Bedankt voor het plaatsen! Ik ga het zeker (snel) proberen, klinkt ook helemaal niet zo moeilijk!
Is de glucose gewoon glucosestroop? Dus vloeibare vorm?

Mijn website: Presentaart

6

Re: recept Mexican Paste

Dat ziet er niet moeilijk uit.. (hoop dat dat ook zo is.. :-) )
En je gebruikt dat dan ipv rolfondant? En hoe is de smaak? Even zoet?

Kristien

7

Re: recept Mexican Paste

Dit lijkt zeker niet moeilijk om te maken!
Waar kan je mexican paste juist erg goed voor gebruiken? voor het maken van bloemen, zoals Franky ze maakt?

groetjes | Magnolia

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

8

Re: recept Mexican Paste

Ben heel benieuwd, ga hem zeker uitproberen. Bedankt voor het recept. :)

Magnolia, ik gebruik het voor de fairy's en de bloemen ja. Verder niet want ik vind het niet echt lekker, dus meer voor de dingen die toch niet opgegeten worden. Voor letters zal het niet veel uitmaken, zo dun, die proef je toch niet. En wie weet is deze wel lekker. :)

9

Re: recept Mexican Paste

die mexican paste heb ik ook gebruikt bij me paardentaart alleen heb ik hem kant en klaar gekocht . ik vond het makkelijk werken daarmee. ik had er ook van die paarden dingen malletjes bij gekocht

10

Re: recept Mexican Paste

Dank je wel, Wendy.

Ik heb een boek gekregen, had een tante volgens mij op een rommelmarkt gehaald, het boek heet "the Kate Ventor"
Met allemaal leuke voorbeelden in van bloemen en poppetjes enzo. Maar ik heb geen idee hoe ik dat zo moet maken, ziet er allemaal heel moeilijk uit!

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

11

Re: recept Mexican Paste

Vaak lijkt het wel moeilijker dan het is, gewoon proberen en ik heb ook wel eens en eigenwijze kop hor. ;) :) Als ik iets op een andere manier dan in het boek staat makkelijker vind dan doe ik het gewoon lekker op mijn manier.

12

Re: recept Mexican Paste

Oei, zoveel vragen had ik niet verwacht;
Betuwe: met maatschepjes bedoel ik zo'n setje van 5 schepjes, meestal zitten ze met een ring aan elkaar. Ze varieeren van klein tot groot.

Mirjam; de paste wordt zowel in de vriezer als erbuiten erg hard. Dit hoort ook zo, als je het nodig heb, eerst goed kneden. Gaat erg snel en ik pak de bolletjes in plasticfolie (waar heb ik de eerder gezien??)

Mascha: het is inderdaad de vloeibare vorm

Kristien: Ik las dat Wendy het gebruikt voor de dingen die je niet opeet. Het smaakt zoet, maar is erg hard. Het breekt ook als je het wilt aansnijden.
Ik gebruik het bijvoorbeeld als ik wil sjabloneren op een taart. Ik leg het sjabloon er dan op en moet poeder ' dust ' ik er dan voorzichtig overheen. Ik heb de paste dan wel eerst ingevet met een heel klein beetje vet, zodat de poeder blijft plakken.

groeten Annemieke
Cake It

13

Re: recept Mexican Paste

ik heb hem gemaakt, en het werkt inderdaad erg prettig, al moet ik zeggen dat ik geen echte bloemen-maakster ben, maar roosjes lukt wel aardig, na 80 voor de trouwtaart gemaakt te hebben van marsepein :D.
Ik moet inderdaad wel vermelden dat het echt smerig ruikt, heb het nog niet durven proeven. Volgens mij komt het door de tragant gom, dit stinkt ook zo. Is tylose beter??? Dat zou betekenen dat tylose geen enkel nadeel heeft, behalve dat het lastig te krijgen is... :)

Mijn website: Presentaart