1

Onderwerp: pâte sucrée met amandelmeel?

Hallo allemaal :)
Het onderwerp zegt 't al, ik wil graag een taart maken met een pate sucree bodem maar kan ik misschien een deel van de bloem vervangen door amandelmeel, dat leek mij lekker :) Weet iemand of dat kan?

2

Re: pâte sucrée met amandelmeel?

ik heb nog nooit pate sucree gemaakt maar vervang in cakes het meel ook wel voor amandelmeel. het enige is dat je met het amandeel meel het krokante van de pate sucree misschien wat verliest door het vetgehalte van het amandelmeel.

Gewoon proberen?

3

:) ja ik ga 't gewoon proberen :P de hele taart is zowieso een probeersel xD hmm.. misschien kan ik de amandelmeel nog even fijner malen en kort roosteren in de oven :) Zou dat misschien de oplossing zijn om 't knapperig te houden?

4

met malen moet je erg voorzichtig zijn want dan kan het amandelolie worden dus dat zou ik  niet doen.

5

Ooh ok  :think: kan dat misschien alleen als je poedersuiker met amandelmeel mengt? Bij de macarons die ik een keer gemaakt heb moest je de poedersuiker en de amandelmeel nog fijner malen in de keukenmachine en vervolgens roosteren.. Hm... lastig.. xD

6

Nog een vraagje erbij :) ik wil die taart vullen met o.a. chocolade ganache, kan ik in die ganache ook stukjes chocolade doen, zodat je een soort stracciatella krijgt?
Ik dacht er ook aan om een beetje kardemom poeder erin te doen :) daarboven op gaat een laag met sinaasappel-mascarpone crème?/mouse? en in de creme doe ik een beetje honing :) dat leek mij wel lekker.

Ooh en over de amandelmeel.
Hoeveel van de bloem zal ik vervangen?
In het recept zit 200 g bloem, zal ik dan 150g bloem en 50 g amandelmeel doen?

Als jullie nog tips hebben zijn die natuurlijk altijd welkom, deze combi heb ik nog nooit gemaakt dus het is een beetje experimenteren.

7

Heeft iemand nog tips? Hoeveel ik van de bloem kan vervangen door amandelmeel?

Nog een vraagje ik ben er nog nie helemaal uit over de sinaasappel-mascarpone crème.
Ik dacht een recept te gebruiken dat ik voor tiramisu heb gebruikt.
Maar daar dan minder suiker in doen omdat, ik honing wil gebruiken.
En ik wil er een sinaasappelsmaak aan toe voegen.

Nu dacht ik het volgende te gaan doen om die smaak erin te krijgen.
2 perssinaasappels persen, dat zeven. In een steelpan doen met een halve sinaasappel schil erbij. Dat dacht ik ong. 3 minuten zachtjes te laten koken. Een kneepje honing erbij te doen (schil eruit) en 2 gelatine blaadjes smelten.

En als dat afgekoeld is dan door de mascapone. En dan gewoon de creme van de tiramisu maken, zoals ik dat gewend ben te doen.

Ik heb geen idee of dit gaat werken. Heeft iemand hier ervaring mee of geen ervaring mee ideetjes/tips.
Kan ik door de ganache, kardemom poeder doen of is dat niet lekker, wat denken jullie?

Ik wil deze taart voor mijn verjaardag maken, ik heb nog een plan B voorals deze taart mislukt. Maar ik wil natuurlijk wel dat het gaat lukken en vooral gaat smaken  :9

djehr schreef:

met malen moet je erg voorzichtig zijn want dan kan het amandelolie worden dus dat zou ik  niet doen.

Ok niet malen, maar kan roosteren wel? is dat een goed idee om 't vet er een beetje uit te halen?

Ik heb zo'n zin om die taart te maken :D kan haast niet wachten.. maar moet wel want, een oude/over datum taart is niet zo lekker. (niet dat die dan ondertussen niet op is :P  )

Ik kijk uit naar jullie reactie :D  :Y

8

En nog iemand een tip? Of misschien een andere optie voor de sinaasappelcrème? ik wil wel sinaasappelsmaak er in houden maar een ander soort vulling, zoals mouse of bavarois kan natuurlijk ook.

Ik zat te denken om vandaag de pate sucree te maken en daar de amandelmeel voor een gedeelte bij te doen. Ik denk dat ik 130g bloem doe en 70 g amandelmeel.
Ik ga 't voorzichtig malen met suiker en dan 5 min. roosteren. Mocht ik zien dat 't bij het malen toch olie wordt dan kan ik altijd weer nieuwe amandelmeel pakken ;)

Je hoeft natuurlijk niet op al me vragen een antwoordt te weten  ;)  met 1 ben ik alweer een stuk verder. En zowieso zijn alle tips welkom  :Y

9

Heeft er helemaal niemand tips voor mij voor de sinaasappelcrème?
Ik twijfel er namelijk heel erg over wat ik moet doen  :s