1

Onderwerp: Gesmolten marsepein???

Hallo taartenmaak(st)ers!

Ik zit met een gek mysterie, ik krijg net een telefoontje van mijn vriendin, want haar taart was mislukt.

Dit is het verhaal:
Afgelopen zondag heeft ze een taart gebakken, af laten koelen en daarna gevuld, onderste laag aardbeienroom, bovenste laag pure chocoladeganache. Vervolgens heeft ze de taart afgesmeerd met de chocoladeganache en daarna in de koelkast gezet. In de middag was de ganache hard geworden en heeft ze de taart bekleed met marsepein.
Ongeveer 10 minuten geleden (nu dinsdag) heeft ze de taart uit de koelkast gehaald en wat blijkt, het marsepein druipt van de taart af op sommige plekken, volgens mij gebruikt ze marsepein van funcakes 1:3. Na 2 minuten de taart uit de koelkast te hebben begint ook de ganache te zweten. 

Ik zit hier op kantoor, welliswaar met de airco aan, maar volgens mij is het geen 35 graden buiten. Zij geeft aan geen bijzondere vochtige koelkast te hebben. Ik heb dus ook geen duidelijke verklaring voor wat er mis is gegaan met haar taart... maar ik wil wel graag de oplossing voor dit mysterie vinden...

Is er iemand die kan vertellen wat er is misgegaan?

Groetjes Petula

Life is uncertain......eat dessert first!

2 Laatst bewerkt door etmc (04-09-2012 16:18)

Re: Gesmolten marsepein???

het kan dat dr aardbeienroom vocht is gaan uitscheiden omdat ze ms niet goed genoeg heeft afgesmeerd waardoor het door de laag ganache heen is gekomen, of dr ganache verkeerd heeft gemaakt...

stond de taart wel in een doos? want hij kan ook vochtig worden omdat er geen doos omheen zit.

maar aan de andere kant smelt marsepein meestal niet zo snel dus ik zou echt geen idee hebben waarom t is gebeurt

etmc schreef:

het kan dat dr aardbeienroom vocht is gaan uitscheiden omdat ze ms niet goed genoeg heeft afgesmeerd waardoor het door de laag ganache heen is gekomen, of dr ganache verkeerd heeft gemaakt...

stond de taart wel in een doos? want hij kan ook vochtig worden omdat er geen doos omheen zit.

maar aan de andere kant smelt marsepein meestal niet zo snel dus ik zou echt geen idee hebben waarom t is gebeurt

Mijn bruidstaart was gevuld met aardbeienroom, verse aardbeien, monchouvulling (alles nat), niet in een doos weggezet in de koelkast en afgesmeerd met witte chocoladeganache... helemaal geen probleem en toen was het nog wel 25-27 graden.... ik geloof niet helemaal dat het probleem daar in kan zitten...

Is er verder helemaal niemand die dit ook heeft meegemaakt?

4

Ja maar als je evt niet goed afsmeert en je vocht uit je vulling komt erdoorheen heb je wel n probleem...

5

Is de taart bekleed met zelfgemaakte ganache? Ik zag deze week toevallig dat er ook een mix bestaat voor chocolade ganache. Ik weet niet hoe die werkt, maar ik kan me zo voorstellen dat je die aanmaakt met een vloeistof. Dan zou dat misschien het probleem kunnen zijn.

@anja66

Nee ze heeft de ganache zelf gemaakt, niet van de mix. Gewoon pure chocolade en slagroom.

Ik heb nog na zitten denken over wat Etmc zei, maar als ik een taart afsmeer met botercreme dan doe ik het laagje altijd zo dun mogelijk, maar dan smelt het marsepein toch ook niet door het vocht van de vulling?

Zijn er bepaalde chocoladesoorten die gewoon abosuluut ongeschikt zijn en smeltende marsepein tot gevolg hebben? Ik blijf het maar raar vinden..

Bedankt in ieder geval dat jullie met ons meedenken!

7

Nou als je m niet goed dicht smeert (klinkt goor haha) kan het er natuurlijk tussendoor sijpelen, of als je niet genoeg afstand tot de rand hebt met vullen en je vulling uitpuilt..