1

Onderwerp: stapeltaart, stevig stapelen, maar wel goed uit elkaar te halen?

hallo ladies!!

ik heb een vraag, waar ik nog neit echt het goede antwoord op heb gevonden....
Ik maak binnenkort een stapeltaart van 4 lagen, en nu vraag ik me al tijden af, hoe je de taart goed vast kan zetten zodat hij stevig staat voor het vervoer, maar waarbij je de lagen ook weer goed van elkaar kan halen, zonder dat je de hele laag eronder kapot maakt??

Ik was nl. een tijdje geleden op een bruiloft, en daarbij werd de taart dus door de meneer van de locatie aangesneden, en die haalde dus de tweede laag van de taart af, en trok een heel groot stuk van de fondant van de laag eronder mee, omdat dat aan de bodem van de taart zat geplakt!
Hoe kan ik dit voorkomen? Of is het gewoon een kwestie van een groot mes onder de taart doorhalen, voor hij ervanaf gehaald word?

ik hoor graag jullie ervaringen en oplossingen.

groetjes Hanneke

Re: stapeltaart, stevig stapelen, maar wel goed uit elkaar te halen?

Hoi,

Als je dit gebruikt tussen de lagen, kan dit niet gebeuren. Het zijn drumboarden. Zie ook:
http://www.deleukstetaartenshop.nl/taar … -6505.html

Je taarten blijven hier netjes door en kun je ze voorzichtig met een spatel eraf halen, zodat de taarten heel blijven.

3

Re: stapeltaart, stevig stapelen, maar wel goed uit elkaar te halen?

tsja, met beleid en goede materialen idd.

Ik plak de taarten nooit aan elkaar met icing (zoals ik wel eens lees); daardoor krijg je eerder zoiets als uit jouw verhaal (lijkt mij tenminste :think: ).
Ik 'sla' een lange dowel in de drum en laat daar alle taarten overheen zakken (éérst gaten in alle kartons maken dus). Doordat ze ook al een beetje plakken van zichzelf, staat de taart dan als een huis :Y

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

4

Re: stapeltaart, stevig stapelen, maar wel goed uit elkaar te halen?

Dank jullie wel voor jullie antwoorden!

@ saskia, ja, ik gebruik natuurlijk wel boards tussen de lagen en een drum als onderste, dat heeft ook niet zoveel met mijn probleem te maken denk ik.
Al vraag ik me dan nog steeds af, hoe die stevig staan, maar niet aan de volgende laag plakken....
Maar jij zegt dus, gewoon een keer met de spatel/mes tussen het board en de volgende taart door voor je hem eraf haalt.

@ carien, doe je dat dan met een houten dowel, of zo'n dikke van plastic? en maak je daar dan een puntje aan ofzo, dat hij in de drum komt te zitten?
Ik denk dat ik dat maar ga doen voor de zekerheid, een lange dowel door de hele stapel, en dan niets extra tussen de lagen om te plakken.

5

Re: stapeltaart, stevig stapelen, maar wel goed uit elkaar te halen?

een houten dowel; aan beide kanten een punt slijpen, dat werkt het prettigst vind ik :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

6

Re: stapeltaart, stevig stapelen, maar wel goed uit elkaar te halen?

Beide kanten? Maar,mde bovenkant maak je toch op lengte?
Of zit je me voor de gek te houden?? :o

7

Re: stapeltaart, stevig stapelen, maar wel goed uit elkaar te halen?

nee, ik hou je niet voor de gek :nooo
de bovenkant maak je op lengte idd, maar als er een punt aan zit gaatie makkelijker door het fondant (je laat de gedecoreerde taart over de dowel zakken nl).

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

8

Re: stapeltaart, stevig stapelen, maar wel goed uit elkaar te halen?

Oh sorry Carien!!

maar, zet je de lange dowel dan vast op de drum?
En op het einde, als ze allemaal opgestapeld zijn, haal je hem er uit om hem op lengte te maken?
en hoe maak je een punt aan de dowel, met een puntenslijper luktniet denk ik?

9 Laatst bewerkt door Carien (31-08-2012 20:44)

Re: stapeltaart, stevig stapelen, maar wel goed uit elkaar te halen?

kben nie boos hoor  ;)

Jawel hoor, met een puntenslijper :Y

Eerst aan 1 kant een punt slijpen, die kant met enig geweld  ;)  IN de drum drukken, dattie goed vast staat.

Je kunt van tevoren je taarten opmeten en zo de hoogte bepalen. Ik laat de dowel halverwege de bovenste taart steken, zo heb je wat speling O-) 
Het blijft spannend hoor, of je wel goed gemeten hebt :s  :o  :rolleyes:

Je kunt natuurlijk ook eerst stapelen op de bovenste na, dan de dowel eruit halen, slijpen en er weer induwen en dan de bovenste erop zetten :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

10 Laatst bewerkt door saskiahuisman (03-09-2012 13:49)

Re: stapeltaart, stevig stapelen, maar wel goed uit elkaar te halen?

Carien schreef:

kben nie boos hoor  ;)

Jawel hoor, met een puntenslijper :Y

Eerst aan 1 kant een punt slijpen, die kant met enig geweld  ;)  IN de drum drukken, dattie goed vast staat.

Je kunt van tevoren je taarten opmeten en zo de hoogte bepalen. Ik laat de dowel halverwege de bovenste taart steken, zo heb je wat speling O-) 
Het blijft spannend hoor, of je wel goed gemeten hebt :s  :o  :rolleyes:


Je kunt natuurlijk ook eerst stapelen op de bovenste na, dan de dowel eruit halen, slijpen en er weer induwen en dan de bovenste erop zetten :)

Hoi,
Wat een goede tip, bedankt ik onthoud deze.

11

Re: stapeltaart, stevig stapelen, maar wel goed uit elkaar te halen?

Carien schreef:

kben nie boos hoor  ;)

Jawel hoor, met een puntenslijper :Y

Eerst aan 1 kant een punt slijpen, die kant met enig geweld  ;)  IN de drum drukken, dattie goed vast staat.

Je kunt van tevoren je taarten opmeten en zo de hoogte bepalen. Ik laat de dowel halverwege de bovenste taart steken, zo heb je wat speling O-) 
Het blijft spannend hoor, of je wel goed gemeten hebt :s  :o  :rolleyes:

Je kunt natuurlijk ook eerst stapelen op de bovenste na, dan de dowel eruit halen, slijpen en er weer induwen en dan de bovenste erop zetten :)

ik dacht dat ik vorige week al gereageerd had... maar zie het neit staan!

Maar, het is gelukt hoor!! dank je wel voor je tips, ik heb de dowels idd. gewoon met een puntenslijper geslepen, ging supergoed.

Het in de drum rammen was nog wel lastig, maar daardoor stond het wel heel stevig.
Ik heb uiteindelijk ook gewoon eerst de taarten opgemeten, en de dowel gelijk op de goede hoogte gemaakt, ik dacht, dat is toch handiger dan hem er op t einde nog weer uithalen en opnieuw insteken...

Dank je voor je tips, ik ga het zeker vaker doen met de extra dowel door alle lagen heen, geeft toch wel een heel zeker gevoel zo!!

12

Re: stapeltaart, stevig stapelen, maar wel goed uit elkaar te halen?

:)  :thumb:

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

13

Re: stapeltaart, stevig stapelen, maar wel goed uit elkaar te halen?

Oud topic, maar wilde graag nog even een reaktie plaatsen..

Als je de dowel er eerst in doet en de andere taarten er overheen moet laten zakken.. hoe weet je nu of je het midden van de taart hebt de pakken?

je zet dus eerst de onderste taart op de cake drum, daar de grote dowel in het midden erdoorheen prikken?
Je maakt dan dus gaatjes in het midden van de andere cake boards? dan de taart daarop en zo over de dowel heen laten zakken?

Ik mag een 3 laagse taart maken en twijfel of ik daarvoor een dowel in het midden moet steken of dat deze niet nodig is bij 3 laags, maar juist vanaf 4?

Groetjes Astrid.