1

Onderwerp: Ondergrond

Hoi,
Ik zie hier altijd van die mooie plateau's waar de taarten opstaan. Meestal gebruik ik een dienblad van mezelf, maar nu moet ik een taart gaan maken voor een vreemde, en zoek hier nog een mooie ondergrond voor.
Die van Wietske en Annette vind ik erg mooi, mag ik vragen waar jullie die vandaan hebben gehaald?

Groetjes, Car 
Uno per Uno Workshops

2

Re: Ondergrond

Ik gebruik altijd van die ronde platen van karton (speciaal om een taart op te zetten)
Heb ze al eens bij Hanos gekocht en ze verkopen ze ook bij Kaufland in Duitsland.

Maar ik vind die dikke zilverkleurige onderplaten ook supermooi !!
Gaat dat zilverpapier niet kapot met het aansnijden van de taart ? Kun je het hergebruiken ?
Ben ook benieuwd waar dat te koop is en wat zoiets dan kost ;-)

Groetjes Nicole

3

Re: Ondergrond

Die dikke zilverkleurige platen waar Nicole het overheeft en die Wietske en Annette ook veel gebruiken :-) kun je inderdaad bij de taartenwinkels kopen (je ziet ook op die sites van engelse webshops ze in stapels liggen in alle maten en vormen), ze zijn wel vrij prijzig. Ik had er ook eentje voor de stapeltaart voor mijn moeder en daar dan goud papier overgedaan, voor de plaat van 35 cm doorsnee heb ik zo´n 5 euro betaald, het gouden papier (geschikt voor etenwaren) was ook nog 2,75 ofzo voor 2 vellen.

Momenteel laat ik Julio aldoor van die sinaasappeldozen verzamelen uit de supermarkt, ziet er erg grappig uit als hij thuiskomt verscholen achter die grote dozen ;-), die snijdt hij dan op maat, daar doe ik dan van dat zijde/vloeipapier ( kan even niet op de precieze naam komen.... te koop bij de boekhandel, wij hebben toevallig een papierwinkel vlakbij zitten) overheen en dan van dat transparante folie. Zo kan ik elke keer een kleur kiezen die bij de taart past en ik ben zelf helemaal weg van zijdepapier,:-) dat is trouwens niet zo duur hoor 5 grote vellen voor 1,25 of zoiets.

Maar inderdaad die zilverkleurige platen zijn ook echt prachtig! :-)

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

4

Re: Ondergrond

Ja, we hebben ze bij Piece of Cake vandaan, in Purmerend. Ze hebben ze rond en vierkant in alle maten :) En je kan ze inderdaad een aantal keren hergebruiken, da's wel handig. Soms zie je wel wat sneetjes erin van het aansnijden maar dat valt wel mee. Nu zijn ze helaas uiteindelijk allebei gesneuveld :( dus ik moet weer ff nieuwe scoren:) Ze kosten zo tussen de 2 en 3 euro dacht ik.
Groetjes, Annette

Groetjes, Annette
Al mijn foto's zijn te zien op http://www.felicitaartjes-annette.mijnalbum.nl/

5

Re: Ondergrond

Nadat er wat gipsplaat voor een plafond over was heb ik dat ingepikt.. Ik snij dat in stukken en bekleed ik dat met òf inpakpapier, of alufolie en dan vaak nog huishoudfolie er over heen.
Langs de zijrand gebruik ik dan van dat gekleurde tape.

Ik vind het ideaal!

groetjes,
Marianne

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

6

Re: Ondergrond

Ik gebruik plakfolie voor planken. Dit plak ik dan over een maat geknipt karton van een doos. Je kunt dit folie in allerlei kleuren kopen, zodat je dit kan aanpassen aan je taart.
Werkt bij mij erg goed.

groeten Annemieke
Cake It

7

Re: Ondergrond

Wat een handige tips. Zelf gebruik ik ook karton dat ik overtrek met aluminiumfolie.

De tip van Lara ga ik zeker proberen! Ziet er ook mooi uit in jouw album zoals de plateaus een kleur hebben die bij de taart past.
Wat een schitterende taart trouwens, die koninginnetaart, geweldige kleuren.

Lijkt wel op een taart van www.lebeaugateau.nl. Een leuke site om ideeën op te doen.

Bekijk mijn taarten in www.mijnalbum.nl/Album=YTFDUOVI

8

Re: Ondergrond

wow eigenlijk nog niet over nagedacht..
ik heb hier zo'n feestelijk taarten bord staan..en daar zet ik hem eigenlijk iedere keer op :)
ik heb daar ook bijpassende bordjes bij!
maarruh leuke tips dat maakt de taart natuurlijk weer extra in thema..
maar ik vind mijn *piep* blokker bord toch ook wel feestelijk altijd!
en was niet duur kado voor mijn verjaardag namelijk hihi

9

Re: Ondergrond

wat een goede ideeen allemaal. Ik deed tot nu toe, of op een bord (maar niet zo handig voor bestellingen), of op een karton (genoeg dozen in de aldi) op maat gesneden en dan met aluminiumfolie. Wel een goed idee om er plastic over te doen (anders gaat het heel snel kapot en mensen met vullingen schijnen alu-folie niet zo lekker te vinden ;))
Waar koop je dat plakfolie voor op planken??? Bij de doe-het-zelver ofzo??? Klinkt namelijk ook erg leuk :D

Mijn website: Presentaart

10

Re: Ondergrond

Ik gebruik ook de bodems van sinaasappeldozen, die zijn echt oersterk. Ik bekleed het ook met aluminium, maar dan wel extra zware kwaliteit. Dat scheelt echt enorm! Ik haal het bij de groothandel op zo'n grote rol, maar volgens mij hebben de betere supermarkten het ook.

Die dozen zijn trouwens behalve sterk ook lekker groot. Ik moet voor zaterdag een taart van 30cmx50cm maken en die past er ruim op! :)

Groetjes Evelien

11

Re: Ondergrond

Dit weekend hadden ze bij het Kruidvat holografisch pakpapier met leuke kleuren. Dat kan ook prima als overtrek op een stuk karton. Dit weekend geprobeerd en er hoeft geen folie meer overheen.

Groetjes,
Ellen

Bekijk mijn taarten in www.mijnalbum.nl/Album=YTFDUOVI

Re: Ondergrond

Ik gebruik ook karton met alufolie maar heb sinds kort een nieuwe soort ontdekt van toppits het heet bak alu folie en is extra breed en heeft een werkje dus het is ook steviger en staat ook nog leuk!
Het is wel moeilijk te krijgen maar als je toppits belt krijg je een bestel formulier thuis gestuuurd en bestellingen van meer dan 5 euro worden gratis thuisbezorgd!
Zo weet je in iedergeval dat je met veilige producten werkt.
(ben altijd bang dat pakpapier of oplost of afgeeft en van plakplastic ben ik altijd benauwd voor de weekmakers,Ja als je eenmaal de Amerikaanse gekte op het gebied van food safe hebt meegemaakt klijk je er toch anders tegenaan).
je kunt ook op de melita site kijken.

een kleurtje is natuurlijk vaak wel leuker dan gebruik ik ook kaftpapier en folie.

Wat een gedoe allemaal he in Amerika ligt het gewoon in het schap bij de hobbie winkel, het voedselveilig papier en karton, het is bijna niet voor te stellen.

groet Saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

13

Re: Ondergrond

Hallo ladies!

Ik ben weereens rijkelijk laat met mijn reactie maar ik heb nog een vraagje. Waarschijnlijk een beetje dom (ben idd heel blond...) maar hoe maken jullie de folie dan vast op de ondergrond? Gewoon lijmen ofzo? Ik ben namelijk ook wat bangig aangelegd voor wat betreft giftige stoffen, dus vroeg me dat zo eens af?

Groetjes! Cindy
Mijn taarten kun je vinden op: http://www.mijnalbum.nl/Album=EMMHI6AR

14

Re: Ondergrond

ik zelf gebruikte tot nu toe een plaat van gekleurd plexieglas dat manlief nog in de gargage had liggen. Heb nu alleen nog een blauwe (zie dolfijnen-taarten), maar ga eens op zoek naar andere leuke kleurtjes en formaten. ( Ook "snijwondjes" op de plaat vallen mee.) Ik ga toch ook eens proberen met papier en folie als een andere kleur moet gebruiken.

15

Re: Ondergrond

Hoi Cindy,
Ik plak de folie en papier eronder aan de onderkant vast met plakband daar komt zeker geen taart tenzij ik vreselijke foute aktie doe ;-) :-D  Als je het anders wilt doen kun je kinderlijm gebruiken, had ik hier ook gelezen als tip op het forum en daar plak ik voor de stapeltaarten het bakpapier mee op de kartonnetjes die ertussen gaan; maar ook makkelijk is gewoon voedingskarton, als je dat kunt vinden tenminste.... hier niet zo makkelijk helaas :-(

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

16

Re: Ondergrond

Idee?!
Ik vind die hele grote, hoge plateau's waar je taarten op ziet staan heel mooi, zeker voor een gestapelde taart. Maar de dunne zilverkleurige zijn al aardig aan de prijs. Daarom ben ik op zoek gegaan naar iets wat er op lijkt. Ik heb nu bij de Blokker voor 2.99 een rvs dienblad gekocht (op het blad staat een kop koffie) en dit ondersteboven gezet. Toevallig stond er een potje zilverparels in de buurt. Deze passen precies in het randje, ik vond het een leuk gezicht. Omdat losse parels mij niet handig lijken ivm eraf rollen, heb ik bedacht om een ketting te rijgen van kralen van die grootte, je kunt dan ook variereren met kleuren, om die dan om het blad te leggen. Heb een foto toegevoegd van het blad met zilverparels.
"bak"groetjes, Annelies

http://www.mijnalbum.nl/Foto=VVB8EAAF

Re: Ondergrond

He dat is grappig ik heb ook al met een dienblad in mijn handen gestaan een van de HEMA onderkant is zilverkleurig de bovenkant wit en het heeft afgeronde kanten en is heel groot 7 euro 50.
maar deze vind ik misschien wel mooier ook leuk dat je dan die kralen qua kleur aan kunt passen aan de taart.
goeie tip!

Saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

18

Re: Ondergrond

Ja zeg...heeel leuk idee en betaalbaar :D

19

Re: Ondergrond

wat leuk dat iedereen zo inventief en creatief is hier allemaal!!!!!

Kijk gerust eens in mijn taartenalbum
http://www.creabrigitte.mijnalbums.nl

20

Re: Ondergrond

Hierbij nog even een aanvulling.....ik kwam gisteren op zolder een nog niet opgeruimde slinger van de kerstversiering tegen........., gelijk in de kerstversieringdoos gekeken en die kralenslingers zijn goed te gebruiken. Scheelt rijgen! Ook een oude parelketting doet het leuk op het plateau!
"bak"groetjes, Annelies
http://www.mijnalbum.nl/Foto=VP8IWSI6
http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto=DGCDZ4LG
http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto=EW7LFBKV

21 Laatst bewerkt door Cindy (07-09-2006 18:12)

Re: Ondergrond

Wow, wat sjiek zeg zo'n dienblad met parels! Goed idee!

Nee voedingskarton heb ik nog nooit ergens gezien. Ik zal eens op zoek gaan....;)

Groetjes! Cindy
Mijn taarten kun je vinden op: http://www.mijnalbum.nl/Album=EMMHI6AR

22

Re: Ondergrond

Wat een handige leuke ideeen allemaal. De taarten die ik voor anderen maak zet ik op een dun plaatje van MDF.(stevig en buigt niet door) Mijn mannetje is zo lief geweest een aantal vierkanten te zagen en die te bekleden met plakplastic (kan je wel afwassen) Wel bekleed ik ze per x nog met aluminiumfolie die ik dan vast plak aan de onderkant. Dat kan dan nadien weggegooid worden. Is natuurlijk ook te bekleden met een ander leuk kleurtje of met bakpapier (gaat de taart wel sneller glijden) De onderzetter vraag ik overigens wel altijd terug.
Groetjes Marloes

23

Re: Ondergrond

Hoi Marloes,

"""gaat de taart wel sneller glijden....."

Op vele video's over taartdecoratie "plakt" men de taart vast op de ondergrond met in het midden van het plateau een toefje royal icing. Bij "vervoer" van de taart kan dat een extra veiligheid zijn