1

Onderwerp: Ramp, please feedback......

Hallo,

Een collega had 50 stuks cupcakes besteld voor vandaag. Een tijdje terug zag ik op het forum verschillende smaken van toefjes, botercreme, slagroom met pudding enz. Ik dacht lekker, ga ik nog eens doen, maar dan met banketbakkersroom i.p.v botercreme.  :Y Eergisteren was ik begonnen met de fondant en marsepein, ze is namelijk dol op marsepein. Met verschillende malletjes de figuurtjes gedaan en apart gelegd. Gisteren begonnen met de cc te bakken. Maar omdat ik in 2 ploegen werk en deze week de vroege heb, ben ik zo laat mogelijk begonnen aan de banketbakkersroom. Alles opgespoten en de figuurtjes erop gedaan, ook een deel met van die strooisels. Dus ik best trots op de cc.  :) In de speciale dozen gedaan voor cc en in de koelkast gezet. Tja.....met 24 graden in huis, leek dat mij de beste oplossing. Vanmorgen rond 03.30 uur keek ik in de koelkast en pakte de dozen en moest toch ff goed kijken. Ja hoor, de banketbakkersroom was gescheurd, en bijna alles was als het ware gesmolten en de kleurstof uit de marsepein was ook uitgelopen, behalve de fondant. :(  Wel mee genomen naar het werk en laten zien. Ik zei tegen haar, ik maak wel nieuwe, vind dit héél erg. Had het namelijk ook niet verwacht dat dit zou gebeuren.

Sorry voor het lange verhaal. Maar ik zou het zeer op prijs stellen met feedback en tips.... Hieronder de foto's in goede en 1 in slechte staat van de cc.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-PFYXRNGD-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FLF8HMUR-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-434YCF4T-D.jpg

Vanmorgen was het minder erg, maar na een tijdje was het zo geworden. Ook die met de strooisels:(
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PIJD6PWQ-D.jpg

Re: Ramp, please feedback......

de volgende keer misschien de versieringen pas doen vlak voor het meegeven aan de "klant" ? Maar ik kan me vergissen in het volgende maar volgens mij is de bbr niet stevig genoeg (en te vochtig) hiervoor. Maar ik kan het dus mis hebben hoor! ;)

3

ik vind het best meevallen hoor.
de smaak zal er niet minder om zijn geweest denk ik.
misschien heeft het ook wel te maken met de condens in de ijskast. :think:

groetjes yvon

4

Fondant en marsepein kunnen niet tegen het vocht van bbr.

5

ik denk inderdaad dat je de versiersels het beste op het laatste moment erin kunt doen... de banketbakkersroom lijkt me ook niet te vloeibaar geworden, want die staat nog mooi in toeven...  :think:

6

ik vind het er ook mooi uitzien hoor. en ze zullen ook niet minder lekker zijn geweest  :P
ik heb een keer banketbakkersroom gemengd met botercreme (van de mix). dit blijft dan een stevige toef in de koelkast.
verder gaat marsepein in de koelkast bij mij altijd goed. welk merk gebruik je? in het begin had ik die van xenos, die liep ook uit/gaf af. maar funcakes gaat goed.

7

renata2 schreef:

ik vind het er ook mooi uitzien hoor. en ze zullen ook niet minder lekker zijn geweest  :P
ik heb een keer banketbakkersroom gemengd met botercreme (van de mix). dit blijft dan een stevige toef in de koelkast.
verder gaat marsepein in de koelkast bij mij altijd goed. welk merk gebruik je? in het begin had ik die van xenos, die liep ook uit/gaf af. maar funcakes gaat goed.

Ik gebruik alles van funcakes.... Maar het is van het vocht in de banketbakkersroom dat het zo uitgelopen is. :s Dus dat doe ik nooit meer een avond van tevoren.

Je kan ook niet afsmeren met bbr dus marsepeinen decoraties op een toef van bbr gaat niet goed... :nooo 
Dan gaat het smelten.
Jammer maar evengoed ziet het er toch wel ok uit hoor!

Life is what you bake it.

9 Laatst bewerkt door ILDIKONL (23-08-2012 20:21)

Hallo Patricia!

Het is inderdaad komt de "smeltingprocess"door de vocht van bb tuffjes.
Ik heb een tip voor je:Chocolade kan tegen vocht omdat veterig.Dus , bij de volgende opdracht zou jij kunnen onder van fondant of marcipijn versiering een stukje chocolade plaatsen en daaar op leggen de  viguurtjes. Candismelt etc.
OF: Maak je extra botercrem zonder vocht erbij/melk of anders/ Legje in een spuitzak met kleine spuitmond er op.Waar de denkt HIER zou ik een duifje leggen spuitje een "minitoefje botercrem en daar op de versieringduifje.
Ik hoop dat jullie begreepen mijn Nederlandse-Chinees hahaha :o  ;)  :)  Ik wilde allen helpen.

Groetjes! en veel geluk :thumb:  volgendekeer! :)

10

Allemaal bedankt voor de opbeurende reactie's!!! :) Ik heb ondertussen 50 nieuwe gemaakt en mijn collega vond ze zo mooi.... :D Ik blij natuurlijk. :Y  De foto's post ik vandaag of morgen, alleen de foto's zijn niet zo mooi en duidelijk uitgevallen. :s

@ILDIKONL Bedankt voor de tips!!! Had er zelf niet aan gedacht.... :rolleyes: Heel goed van je!! :thumb: P.s. Heb je verhaal goed begrepen. ;)