1

Onderwerp: Het opeten van de taarten

Hoi,

Gisteren dus de kolonisten-taart afgeleverd op het verjaardagsadres en op het feestje gebleven. Bij het eten van de taart zijn er een hele hoop mensen die de fondant eraf halen en niet opeten. Ik rol hem nochtans zo dun mogelijk uit. Ik moet toegeven dat het voor mij ook niet hoeft, al die suiker: geef mij maar een buiscuitje met tussenin

2

Re: Het opeten van de taarten

Tja ik heb het verder niet meegemaakt, wat ik nu wel doe is bijv de zijkanten niet met fondant.. en inderdaad zo dun mogelijk uitrollen..
Ik vind fondant trouwens zeker niet vies enpas gewoon de rest wat er in de taart verwerkt zit erop aan (bijv zuurder..) zodat het mooi in evenwicht is..

Botercreme laat zich ook wel kleuren met kleurstof dus op zich zou je dan ook een plaatje kunnen spuiten.. denk dat koekiemonster zich daar best voor leent ja..

Ondanks het jaren van bakken nog veel te leren ;)

3

Re: Het opeten van de taarten

Haha...ja herkenbaar hoor

Het is heel verschillend hoe mensen het beleven.
Dun uitgerolde marsepein vind ik zelf heel lekker op de taart en fondant niet dus maak ik het liefst taarten met marsepein ;-)

Ik heb wel eens meegemaakt dat ik zag dat mensen zich dapper door de zoetigheid heen worstelden (lees: aten) en toen ik zei dat ze het er ook naast mochten leggenals het te veel van het goede was, ze dit ook dankbaar deden :D
Maar ook dat ik het zelf niet op at en anderen het juist heerlijk vonden.

Groetjes Nicole

4 Laatst bewerkt door dutchdecorator (04-08-2006 12:59)

Re: Het opeten van de taarten

Hoi Kristien,
Hier Duchdecorater zelf aan het woord!
Toevallig was cookie monster mmf met de cookie monster in botercreme erbovenop gespoten.
Maar het snoopy taartje is helemaal botercreme.
In Amerika bestaat er geen Marsepein en fondant lust daar niemand vandaaar dat bijna alle taarten helemaal botercreme zijn.
Je kunt dus heel goed de botercreme kleurenen je taart ermee insmeren.
het is wel even oefenen voordat het er mooi strak op komt hoor!
Dit is eigenlijk het moeilijkste. maar de truc is het er eerst heel dik opsmeren en dan met een groot palletmes er weer een lading afhalen.
Om de aanzetten weg te krijgen maakm je je paletmes heet d.m.v. heet water dan goed afdrogen en weer over je taart.
Belangrijk is ook eerst een dunnelaag botercreme aan brengen om de kruimels vast te zetten anders komen die in de botercreme en dat is geen gezicht.Wel eerst even laten drogen voor je de tweede laag erop zet en let erop dat je je paletmes nooit omhoog van de taart afhaalt maar altijd naar de zijkant eraf laat glijden.(moeilijk it te leggen hoor(vandaar mijn workshops))
Idem voor de zijkanten.
Als je een erg zware versiering hebt zou ik cake als binnekant nemen.
maar zo'n cookie monster houd ook goed op biscuit hoor.(hele bossen rozen gaan liever op cake).
Er staan ook wat rozen taartjes op mijn site of album die zijn gemaakt tijdens mijn eerst wilton cursus dus ook helemaal botercreme.
Het kan dus allemaal ik zou zeggen oefen maar goed en veel succes.

Oh ja neem de dunne variant botercreme voor het insmeren van de taart(zie recept op mijn site)
voor witte botercreme gebruitk je crisco dat wordt spierwit.

Groet Saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

5

Re: Het opeten van de taarten

jaa hier ook ervaring met mensen die de helft van hun decoratie naast hun taartje leggen nadat ik gezegd heb dat dat heel normaal is hoor.

heb zelfs in de vuilbak van op't werk eens een groot stuk marsepein van

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

6

Re: Het opeten van de taarten

dutchdecorator schreef:

In Amerika bestaat er geen Marsepein en fondant lust daar niemand vandaaar dat bijna alle taarten helemaal botercreme zijn.

Dat de taarten in Amerika meestal met botercreme worden versierd is waar, maar marsepein bestaat er wel degelijk hoor, ik heb 't er vaak genoeg gegeten!

In het boek "50 childrens' party cakes" staat een recept voor een teddybeer, daarin wordt voor de 'vacht' gemalen kokos met blauwe kleurvloeistof gebruikt; misschien een idee voor je koekiemonster?? Als je wilt kan ik 't wel even precies opzoeken en overschrijven hoe het moet...? Laat maar even weten dan!

Groetjes, Suzanne

7 Laatst bewerkt door dutchdecorator (04-08-2006 18:09)

Re: Het opeten van de taarten

Oh sorry Suzanne,
Ik was echt in de veronderstelling dat marsepein iets heel uitheems was het was in Boston alleen bij konditor meister te krijgen (op een taart dan)
Bij de supermarkt was het wel te krijgen en heb ik het een ker gekocht maar het was erg grov.Mijn instructrice had er nog nooit mee gewerkt.
Misschien wordt het alleen door het gewone volk niet gewaardeerd.want in het taartklasje waar ik in zat wist geen van de 12 dames hoe het smaakte en wat je er mee kon!
groet Saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

8

Re: Het opeten van de taarten

ook de collega's van mijn dochter vonden marsepein en fondant niets
schoven ze gewoon opzij
maar de 1e indruk bleek toch wel belangrijk te zijn

cateren is ook gebakjes maken :)

9

Re: Het opeten van de taarten

nou vandaag taartje gemaakt voor opa die jarig was!
En deze keer eens helemaal met fondant gedaan om te kijken hoe dat was..
zal morgen proberen het fototje te posten moet namelijk weer werken :S
Maar hij is mooi tenminste vind ik hihi :)
Maar ik dacht dus ook die versiering zullen ze er wel naast leggen want die fondant was met tragantgom dus best hard maar wel te eten..
bleek nou iedereen had de versieringen opgegeten incl. de rand die vrij dik was!! eromheen opgegeten..
ik was eigenlijk de enige die dit dus niet had gedaan hihi..
volgens mij zijn de mensen tot nu toe die ik de taart heb gegeven te sociaal hehe durven ze het niet te laten staan hehe!
Ik zal het in vervolg ook zeggen ja vinden ze misschien wel fijn..

10 Laatst bewerkt door catherine (05-08-2006 06:13)

Re: Het opeten van de taarten

ik denk dat telkens als ik

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010