1

Onderwerp: fondant afbeedlingen

Hoi,

Wij gaan een poging wagen om een figuurtje van fondant in elkaar te puzzelen.
Kan iemand ons stap voor stap vertellen hoe we te werk moeten gaan?
We hebben een cartoon tekening als uitgangspunt.
Moeten we sowieso tragant gom gebruiken?

alvast bedankt!! :)

Groetjes Riteke en Martijn
www.delikatessen.mijnalbums.nl

2

Re: fondant afbeedlingen

heb het antwoord zeker niet maar wou even zeggen dat ik het een supergoeie vraag vind, zou graag me er ook eens aan wagen maar heb geen flauw idee hoe er aan te beginnen.

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

3

Re: fondant afbeedlingen

Tja zoals ik het doe is dus:
Het plaatje wat ik heb knip ik de stukjes uit (zodat je dus alles wat een ander kleurtje krijgt apart hebt) en dan leg ik dat op de goede kleur uitgerolde fondant en snijd ik het uit, daarna puzzel ik het op de taart in elkaar.. gebruik verder geen tragantgom..
Ik geloof dat anderen iets doen met een plastic hoesje waar ze het plaatje instoppen, maar hoe of wat precies kan een ander je vast beter uitleggen.. ik ben ook nieuwsgierig daarna namelijk ;) )

Succes!

Ondanks het jaren van bakken nog veel te leren ;)

4 Laatst bewerkt door annette (04-08-2006 09:11)

Re: fondant afbeedlingen

Ja ik doe het in principe hetzelfde als Miriam, alleen gebruik in inderdaad dat plastic hoesje. Je maakt dus eerst 2 kopietjes (of meer is ook wel handig ivm knippen, hangt een beetje van het plaatje af). É

Groetjes, Annette
Al mijn foto's zijn te zien op http://www.felicitaartjes-annette.mijnalbum.nl/

5

Re: fondant afbeedlingen

nou anette dat is zeker een goede uitleg zeg!!
nu snap ik het dus wel :)
had het ergens anders ook gelezen..maar snapte er toen niet de ballen van..
nu ga ik het eens uitproberen maar dan kan ik het dus ook zelf tekenen?
pfff heb ik nu ook nog een kopieerapparaat ed nodig haha dat wordt dan toch maar plaatjes uitzoeken op internet..
en een scanner hebben we ook niet :S
nou de  volgende na vandaag gaat een puzzeltaartje worden dank je annette

6

Re: fondant afbeedlingen

Ik pak gewoon een kleurplaat van internet en die kan je dan meerdere keren uitprinten..
Enneh anders even naar de bieb lopen/fietsen daar staat altijd wel een kopieerapparaat, oh en de supermarkten vaak ook wel.. ;)

Ondanks het jaren van bakken nog veel te leren ;)

7

Re: fondant afbeedlingen

Miriam schreef:

Ik pak gewoon een kleurplaat van internet en die kan je dan meerdere keren uitprinten..
Enneh anders even naar de bieb lopen/fietsen daar staat altijd wel een kopieerapparaat, oh en de supermarkten vaak ook wel.. ;)

ja inderdaad!!
scanner bedoelde ik bijv voor babykaartjes die je wilt namaken zoals bij mijn tweede taart..
maar zelf namaken ging ook goed!!

8

Re: fondant afbeedlingen

...en dan blijft bij mij altijd het papiertje op de marsepein kleven...!????!
En is er met geen mogelijkheid meer netjes af te trekken.

Ik hoor daar niemend over, welk papier gebruiken jullie voor het knippen ????

Groetjes Nicole

9 Laatst bewerkt door Miriam (04-08-2006 10:53)

Re: fondant afbeedlingen

bwtje schreef:

ja inderdaad!!
scanner bedoelde ik bijv voor babykaartjes die je wilt namaken zoals bij mijn tweede taart..
maar zelf namaken ging ook goed!!


hmm ja voor geboortekaartjes heb je dan inderdaad een scanner of kopieerapparaat nodig, maar ja daar heb je dus dan eventueel dus de supermarkt of zo voor om daar te kopieren ;)

Ondanks het jaren van bakken nog veel te leren ;)

10 Laatst bewerkt door Miriam (04-08-2006 10:53)

Re: fondant afbeedlingen

nnicole1234 schreef:

...en dan blijft bij mij altijd het papiertje op de marsepein kleven...!????!
En is er met geen mogelijkheid meer netjes af te trekken.

Ik hoor daar niemend over, welk papier gebruiken jullie voor het knippen ????

Groetjes Nicole

Euhm gebruik gewoon heel normaal printpapier, als dat er losjes opligt dan kan ik het meestal wel weer afhalen, 1 keer ging het niet goed met een heel klein stukje die ik wat te dun had uitgerold, dus iets dikker uitrollen en weer niets aan de hand..
Ik ben trouwens ook wel een poedersuikerstrooiert hoor en dat komt ook wel eens op de bovenkant dus dat scheelt misschien ook wel..

Ondanks het jaren van bakken nog veel te leren ;)

11

Re: fondant afbeedlingen

Prima uitleg dames! Ik hoef er niets meer aan toe te voegen ;)

@nicole: je moet zo weinig mogelijk aan het papier zitten. Dus niet te hard drukken om het op zijn plek te houden en evt. je vingers verplaatsen. Als het echt heel erg plakt, dan is je marsepein of fondant misschien echt te nat door (teveel? of vloeibare?) kleurstof. Je kunt dan evt. je marspein weer wat "droog kneden" door gezeefde suikerbakkerspoeder toe te voegen. In het uiterste geval kun je een heel klein beetje maizena of zetmeel onder je papiertje poederen, dan blijft het zeker minder plakken, maar je moet het daarna wel weer snel van je plaatje afborstelen met een zachte kwast/penseel.

Ik hoop dat het zo wel voor je werkt! Laat je het dan even weten?

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

12

Re: fondant afbeedlingen

Dankjewel Inge...
Ik zal het eens proberen, ik vrees dat ik het dan te enthousiast op de marsepein heb gedrukt :D want ik gebruik de marsepein en de kleurpasta uit de webshop...

Ga het nog een keer proberen (vorige keer heb ik het over getrokken op bakpaier en dat was wel een oplossing maar veel werk ;-)

Groetjes Nicole

13

Re: fondant afbeedlingen

Nicole (en de anderen!),

bij marsepein heb ik dus ook dat probleem en gebruik ik bakpapier; dan krijg ik het papier er wel af maar dan krijg ik het plaatje niet zonder kapot te maken op de taart. Bij fondant lukt dat veel beter: als ik dat even in de koelkast zet wordt dat wat harder en kan ik het in 1 deel opheffen en op de taart leggen...
Zo'n marspeinen puzzelplaatje, wordt dat echt 1 geheel als je er met wat water overgaat? Mss moet ik toch nog eens proberen.. Oja nog een vraagje: vet je het plastiek mapje op voorhand in? Of bloemsuiker erop? Of is dit niet nodig?

Kristien

14

Re: fondant afbeedlingen

Hoi Kristien,

Ik doe er nooit water over hoor, zonde van mijn werk ;) straks smelt het nog! Ik maak de delen apart en puzzel ze dan direct op dat plastic vel met daaronder de afbeelding in elkaar. Dat doe ik dus meteen, dus uitsnijden, op het vel leggen, volgende kleur en weer op het vel. Dus het gaat meteen aan elkaar. Ik voeg het dan een beetje en met wat wrijven en wat druk zit het bijna altijd meteen aan elkaar. Als het echt niet wil, doe ik er met een heel dun kwastje voorzichtig wat lijm tussen (dat smeer ik dus op een randje en druk die dan aan de andere kant ertegen). Ik moet zeggen dat het met fondant wat minder lukt, dat komt omdat dat zo snel droogt. Wat iets helpt is je plaatje steeds tussentijds afdekken met folie.

@nicole: soms is het gewoon ook zo dat het gebeurt omdat je vingers nu eenmaal warm zijn (helemaal als je intensief bezig bent ;)) en je ze lang op 1 plek houdt omdat je lang bezig bent met uitsnijden bijvoorbeeld.  Dan smelt het suiker als het ware tegen je papier aan. Steeds je vinger verplaatsen helpt dan prima. Ik snij dus meer grofweg de lijnen uit, lekker snel en dan haal ik het papiertje eraf om dan op het andere voorbeeld (die in de showtas - plastic mapje) verder te modeleren. Het is gewoon even zoeken wat voor jou de beste oplossing is, maar je komt er vast wel :D

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

15

Re: fondant afbeedlingen

ik heb anette's uitleg direct gecopieerd in een bestandje, als ik eens veel moed heb (en een simpele plaat) begin ik er wel eens aan.

maar als ik het goed begrijp, dat probleem dat het papier er blijft aanplakken is toch op te lossen door zo'n plastic hoesje te gebruiken h

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

16

Re: fondant afbeedlingen

Hallo Dames,

Heel erg bedankt! Wij gaan aan de slag. Wat is dit toch een geweldige site :D

Groetjes Riteke en Martijn
www.delikatessen.mijnalbums.nl