1

Onderwerp: cupcakes decoreren met marsepein of fondant

Heb voor het eerst cc gedecoreerd met marsepein ipv alleen botercreme. Opzich was het voor een eerst poging best aardig gelukt maar ik vond de marsepein wel heel erg plakkerig en glimmend. Als ik hier de foto's bekijk glimmen de decoraties op de cc nooit zo erg. Heb ik iets verkeerd gedaan of zou ik dan bijvoorbeeld beter fondant kunnen gebruiken?

Nu ga ik voor mijn zusje haar verjaardag cc maken, de meeste gewoon met botercreme swirl erop en een aantal met marsepein/fondant. Kan ik de decoratie dan al de dag van te voren op de cc doen of beter pas op de dag zelf.? En als je het op de dag zelf pas doet kun je dan wel al de decoratie maken en hoe bewaar je die dan? Ik begreep namelijk dat je fondant goed moet doorkneden voor je het kan vormen. Als ik het dan van te voren maak blijft het dan wel zacht genoeg om het de volgende dag nog netjes op de cc te leggen of is het daar dan al te stug voor geworden?

2

Re: cupcakes decoreren met marsepein of fondant

Je kunt prima de decoraties van tevoren maken. Luchtdicht verpakken, en dan blijven ze mooi zacht. Als je platte decoraties hebt kun je ze bijv. stapelen met een velletje bakpapier ertussen, en dan in een luchtdicht doosje bewaren.

Wat betreft het glimmen en plakken. Heb je de cupcakes met decoratie in een luchtdichte trommel gedaan? Doordat het vocht niet weg kan worden ze dan plakkerig. Beter is om ze in een taartdoos of een trommel waar toch iets lucht bij kan te bewaren. Als je de hele bovenkant van de CC hebt bedekt met fondant of marsepein kan de CC bijna niet uitdrogen, en blijven ze nog wel een tijdje vers