1

Onderwerp: boetseren

wat kan ik beter aanschaffen om te boetseren fondant of marsepein

en zijn de poppetjes ed. altijd alleen maar de fondant/marsepein, of kun je ook iets anders in bijv. een lijfje doen en er dan fondant/marsepein omheen doen.
het lijkt mij anders nl zo zoet.

vrienden zijn net als de sterren,
je kunt ze niet altijd zien, maar ze zijn er wel.

2 Laatst bewerkt door saskiahuisman (18-07-2012 09:09)

Re: boetseren

Hoi,

Fondant, en dan vermengen met wat tylose (eetbaar poeder). Daar wordt het niet minder zoet van, maar blijft wel stevig en wordt hard.
Met marsepein duurt het langer voordat het hard wordt.
Van fondant gebruik ik dan altijd de fondant van bakels, omdat deze naar mijn idee het beste uithardt.

3

saskiahuisman schreef:

Hoi,

Fondant, en dan vermengen met wat tylose (eetbaar poeder). Daar wordt het niet minder zoet van, maar blijft wel stevig en wordt hard.
Met marsepein duurt het langer voordat het hard wordt.
Van fondant gebruik ik dan altijd de fondant van bakels, omdat deze naar mijn idee het beste uithardt.

nog even een vraag als je gebruik maakt van de tylose  dan is bijv. het poppetje nog wel eetbaar, of wordt het  te hard om nog te eten.

In principe blijft het eetbaar. Zodra de fondant weer nat wordt (speeksel) dan zal het weer smelten. Meestal blijft de binnenkant ook wel zacht.
Het is wel zo dat tylose in combinatie met vocht "plakkerig" wordt, de structuur veranderd daardor dus wel iets.

Eventueel kun je ook gumpaste door de fondant doen i.p.v. tylose. Ook dit is gewoon eetbaar.

Voor beide geldt dat het minder lekker is dan alleen gebruik van fondant. Dus de keuze is; of een lekker maar minder mooi boetseersel of een mooi maar minder lekker boetseersel.  ;)

Gr. Lies(beth)
Omdat er iedere dag wel iets te vieren valt is er dus altijd een reden voor TAART! www.zininTAART.com

5 Laatst bewerkt door tava (18-07-2012 12:46)

Taarterataaa...! schreef:

In principe blijft het eetbaar. Zodra de fondant weer nat wordt (speeksel) dan zal het weer smelten. Meestal blijft de binnenkant ook wel zacht.
Het is wel zo dat tylose in combinatie met vocht "plakkerig" wordt, de structuur veranderd daardor dus wel iets.

Eventueel kun je ook gumpaste door de fondant doen i.p.v. tylose. Ook dit is gewoon eetbaar.

Voor beide geldt dat het minder lekker is dan alleen gebruik van fondant. Dus de keuze is; of een lekker maar minder mooi boetseersel of een mooi maar minder lekker boetseersel.  ;)

oke, bedankt voor de info, en ik heb je site bekeken, wat maak je en prachtige taarten.

:o  Dank je wel!

Succes met het boetseren!

Gr. Lies(beth)
Omdat er iedere dag wel iets te vieren valt is er dus altijd een reden voor TAART! www.zininTAART.com

Ik doe nooit tylose door de fondant, hij hardt zo ook goed uit, en het blijft ook nog lekker smaken!

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten