1

Onderwerp: bruidstaart vraagjes

Hoi allemaal

Hier nog wat vraagjes, de trouwerij is vrijdag 11 aug.

IK maak nu de marsepein roosjes voor om de taart, moeten die drogen of kan ik ze direct in een vershouddoos doen?

Het plan is als volgt
woensdag 9 aug. de 3 taarten bakken
donderdag 10 aug. de taarten vullen en bekleden

en dan komt het moeten de taarten daarna in een doos, of kan ik ze afdekken met huishoudfolie? (ze zijn bekleed met rolfondant)

Het restaurant heeft een koelcel, daar kan ik de taart donderdag of vrijdagmorgen heen brengen. ( de koelcel is 3 graden, dat is te laag heb ik begrepen, maar het is nu buiten te warm om hem niet in de kkoeling te zetten) De taart vul ik met aardbeienvlaaivulling en bbr, en ik gebruik abrikozengelei geen botercreme.

Eigenlijk leek het mij het handigst als ik donderdag middag naar het restaurant ga, dan zet ik de taarten op de standaard. leg de roosjes er omheen en dek losjes af met folie. Dan ga ik vrijdagmorgen nog een keer heen om bovenop het kleine taartje de rozen te leggen en eventueel te schrijven op de taart.Dan is de taart tot een uur of 3 onafgedekt.

Wat denken julie er van.
Het word steeds spannender zo tegen het eind.

Groetjes Hannelore

[img]http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=albumview&a=1&key=J8RNCZQQ&album=H3WCN8F3[/img]

2

Re: bruidstaart vraagjes

haha, ik ga zowat hetzelfde doen, maar dan 1 week eerder (nu al dus). Ik zal je even vertellen wat ik ga doen, maar weet natuurlijk nog niet zeker hoe het gaat lukken :S
Ik heb ze gisteren gebakken, dan ben ik ze nu aan het vullen (vandaag), en strak maken met botercreme, en dan gooi ik ze in de vriezer (heb speciaal de oude koelkast met vriezer nog maar even in het stopcontact gegooid, en de koelkast 'warm' gezet). Dan rol ik woensdag de fondant uit (althans, dat laat ik doen door m'n vent: 'kan ik je helpen?' 'jaaaaa') en bewaar het uitgerold tussen folie/tafelzeil. Donderdagochtend taarten uit de vriezer (om misschien woensdagavond, de grote iig), fondant eroverheen, roosjes erop en rest versiering. Dan vervoeren naar het restaurant, daar opbouwen. Heeeeele grote doos bij de aldi gehaald, die zet ik eroverheen, 1 dag zonder koeling. Het probleem is namelijk: koelkast kan wel warm staan daar, maar dan heb ik geen goede doos (afgesloten) voor zo'n hoge taart. 1 dag bederft hij niet, zo heet wordt het niet (misschien volgende week wel), tenminste, dat hoop ik dus :D
De roosjes maak ik, laat ze 1 dag/nacht drogen en dan in een doosje in de koelkast (tegen alle adviezen in ?). Ze zijn dan redelijk stevig en hard in het doosje (omdat het zo warm was vorige week, plakten ze anders zo aan elkaar vast). Dit gaat prima, je moet niet met het doosje schudden alleen want dan breken er stukjes blad af :x
Succes en ik hou je wel op de hoogte hoe het ging als je wilt? Ik heb chocolade taart met ganachevulling en choco-botercreme aan de buitenkant, en gewone taart met banketbakkersroom en jam, en botercreme aan de buitenkant.

Mijn website: Presentaart

3

Re: bruidstaart vraagjes

Hallo Hannelore

De roosjes kun je het beste afgedekt (in doos bewaren) en omdat ik ze altijd door mijn cursisten laat maken weet ik hoe je ze zacht houd inmiddels. Een van de cursisten heeft ze nl. voorzichtig in folie gedaan en toen in een doosje. Daardoor bleven ze lekker soepel en dat eet (in mijn ogen tenminste) toch lekkerder dan een droge roos ;)

Verder de koelcel. Het kan prima om hem daarin te zetten, mits ze de taart niet uit de koelcel rijden en neerzetten op de dag van de bruiloft vlak voordat het bruidspaar komt. Het beste is de taart een paar uur (misschien de avond ervoor) eruit te halen en op de koelste plek/ruimte te zetten in het restaurant. Dan kan hij "acclimatiseren", daarna kan hij, bij voorkeur wel een uurtje ofzo tevoren, naar de zaal. Mocht hij dan nog gaan zweten is dat met een uurtje wel weggetrokken. Verder zou ik er helemaal niets overheen doen.

Ik bewaar taarten eigenlijk nooit met folie of in dozen, dozen gebruik ik alleen omdat dat makkelijker vervoert, verder niet. Ik vind ook dat je het, als een taart langere tijd in een doos zit en helemaal in een koelkast, dat in de smaak te merken is. Ik zou de taarten ook pas op het laaste moment afmaken, dus in dat geval zou ik de taarten gewoon ook thuis bewaren (los, wel bekleed met marsepein/fondant en in de koelkast (op stand 1) en pas de ochtend van de bruiloft naar de zaal brengen, dan hoeft hij helemaal niet in de koelcel. Ik werk persoonlijk altijd het liefste 's avonds aan mijn taarten, dus ik zou het dan de avond van te voren stapelen en afwerken.

Heel veel succes en een foto wordt natuurlijk wel erg op prijs gesteld!

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

4

Re: bruidstaart vraagjes

oh ik wil ze graag een beetje hard. Misschien iets minder lekker maar omdat ik er 80 moet hebben vind ik het wel makkelijk zo (gewoon in een doosje naast elkaar).
De dozen gebruik ik om de taarten af te dekken omdat er best veel vliegen enzo in die keuken zijn (wordt nu niet gebruikt vanwege vakantieperiode van restaurant)

Mijn website: Presentaart

5

Re: bruidstaart vraagjes

Hoi Inge

Je bedoeld dat ik de taart in dit geval dus donderdag bekleed. In de koelkast stand 1 bewaren ,onafgedekt. Vrijdagmorgen breng ik de taarten naar het restaurant en zet ze op de standaard en leg de roosjes er om heen. Dan kan hij gewoon in het restaurant blijven staan tot 3 uur en hoeft niet in de koeling. Wat nu als het 30 graden word, dan kan dit ook? Of moeten ze hem dan laten acclimatiseren?

Mascha

Bedoel je gewoon een verpakkingsdoos van de Aldi? Krijg je dan geen smaakje aan de taart?

Succes met je taart ben benieuwd naar het resultaat!


De roosjes ga ik wel ook al eerder maken maar dan doe ik ze in een goede vershouddoos, want dat kan dus wel als ik jullie goed begrijp. Omdat ik er ook zoveel moet want om alle drie de taart moet een krans rozen komen. En aangezien ik twee kinders hier rond heb lopen krijg ik dat niet op het laatste moment af ook omdat ik er nog niet zo handig in ben. En zacht of hard is mij om het even want ik lust het toch niet. Maar het lijkt mij inderdaad beter als ze niet keihard zijn.

Bedankt alvast voor julie advies,volgens mij worden het nog slapeloze nachten.
groetjes Hannelore

[img]http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=albumview&a=1&key=J8RNCZQQ&album=H3WCN8F3[/img]

6

Re: bruidstaart vraagjes

Hoi Hannelore.

Ik hoop niet dat het ín het restaurant ook 30 graden is ;), is het buiten zo heet dan is het te hopen dat ze airco hebben en dan kun je vragen of hij op de koelste plek in het restaurant mag staan tot 3 uur. Op zich moet dat zeker lukken hoor. Wel afhankelijk van je vulling, als die normaal al niet buiten de koelkast zou kunnen (ik roep maar wat, bavarois of slagroom oid) dan kan het natuurlijk niet. Maar anders houdt de taart het die paar uurtjes prima vol!

Succes! Inge

@ Mascha: tegen vliegen moet je idd een doos gebruiken als je geen koelruimte hebt om hem zonder vliegen weg te kunnen zetten! Dat weegt zeker niet op tegen een evt. smaakje van de doos. Ik vind persoonlijk roosjes eerder breken als ze droog worden, maar het blijft persoonlijke smaak allemaal! Ook jij veel succes met je taart.

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

7

Re: bruidstaart vraagjes

Hoi Inge

Bedankt voor je antwoorden, ik overdenk de mogelijkheden om het donderdag of vrijdags af te werken. OMdat ik pas om 10 uur terecht kan en ik ook mijn twee kinderen en mezelf moet aankleden en de kinderen zijn bruidskinderen en moeten om 12.45 bij mijn schoonouders klaar staan. Maar ik kom met deze informatie vast tot een goeie oplossing.

Ik had nog een vraag, ik gebruik als vulling banketbakkersroom van soezie dus met melk en peoder. Als ik houdbare melk gebruik moet dat kunnen toch om buiten de koelkast te bewaren, wat denk jij?

Groetjes Hannelore

[img]http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=albumview&a=1&key=J8RNCZQQ&album=H3WCN8F3[/img]

8

Re: bruidstaart vraagjes

nou ik maak ook even van de mogelijkheid gebruik om nog wat te vragen.
Als ik de taart in de koeling kan zetten, op 12 graden (warmste stand), zonder doos is dat oke, Gaat de fondant niet smelten dan??? (Tijdje vantevoren in de ruimte zetten)
Ik heb namelijk wel ganache (met slagroom, al is het minder bederfelijk dan gewone slagroom), en banketbakkersroom, en wil het liever wel koel voordat alle oma's en opa's en tante's enzovoort ziek zijn...

Mijn website: Presentaart

9

Re: bruidstaart vraagjes

Tja ik heb nog nooit bruidstaarten gemaakt, maar wel andere fondanttaarten en ik heb ze tot nog toe altijd in de koelkast gehad en vrij snel voor het "opdienen" uit de koelkast gehaald (was 29 graden buiten ongeveer..) en er was absoluut niets aan de hand. Ik had mijn taartje ook vrij laat opgegeten, lag denk ik al een half uur op mijn bordje en toch helemaal niets gesmolten of iets dergelijks..
Dus ik wil zeker niet iedereens advies te niet doen of zo hoor.. maar bij mij is het dus altijd prima gegaan... (tja ben een beetje eigenwijs, durfde bovendien een slagroomtaart met 29 graden echt niet buiten de koelkast te bewaren..)

Ondanks het jaren van bakken nog veel te leren ;)

10

Re: bruidstaart vraagjes

De laatste trouwtaart had eigengemaakte aardbeien bavaroise als vulling. (Veel slagroom dus) Het was op de dag van de bruiloft heel heet. Ik heb er voor onderweg (moest een uur rijden) koelelementen gewikkeld in een theedoek onder gelegd.
De taart werd pas s' avonds om half 11 aangesneden. Eerst heeft de taart in een doos in de koelkast gestaan en later in een doos op een koeltafel. Ongeveer een uur van te voren heb ik ze uit de doos gehaald. (Ik denk dat het zelfs wel langer had gekunt). Ze smaakten heerlijk. Wel glimden ze dus een volgende keer zou ik ze er een paar uur van te voren uithalen. Ik durfde dat dit keer niet omdat het bloedheet in de zaal was.
De zaal had geen airco. Wat de meeste restaurants wel hebben.
In het voor jaar (maart) heb ik hetzelfde recept gebruikt en hem zelfs niet eens in de koelkast gehad. Dat zou ik niet gauw weer doen omdat de binnenkant toch wel iets te zacht was geworden.  Ook die smaakte heerlijk.
Ik ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen!

groetjes Francisca