1

Onderwerp: Biscuittaart zakt in.

Hoi allemaal. Ik heb nu net voor de derde keer een biscuittaart gebakken, en voor de derde keer zakt deze dan ook in nadat ik de oven heb opengezet om te laten afkoelen. Als de taart klaar is met bakken zet ik de deur open om te laten afkoelen en laat ik de taart altijd zo'n 10 minuutjes staan. Na deze 10 minuten zet ik de taart op een plek waar het niet tocht. Ik prik er ook niet in om te controleren of deze gaar is. Ik gebruik een heteluchtoven van Bosch. Nog een probleempje: bij het doorspatelen van de droge ingrediënten, komen er bij mij altijd kleine klontjes in, hoe zou ik dit het beste kunen voorkomen? Hieronder het recept dat ik gebruik voor een 24 cm springvorm onder in de oven:

- 150 gram suiker
- 150 gram bloem
- 1 theelepeltje bakpoeder afgestreken
- 1 zakje vanillesuiker
Bakken hetelucht 200 graden ongeveer 25 min.
voorverwarmen 200 graden

- Kom in heet water zetten.
- Eieren en suiker ongeveer 12-14 minuten goed mixen.
- Bloem, bakpoeder, en de vanillesuiker zeven.
- Dan voorzichtig met een lepel met een gat erin, door het eimengsel scheppen (in 3 keer), tot dat je geen bloem meer ziet.
- Beslag in de vorm doen, en na een kwartiertje de oven op 190 graden zetten.

Hopelijk weten jullie raad, want ik weet echt niet waardoor het komt!
Alvwast bedankt!

Groetjes, Melissa.

2

Re: Biscuittaart zakt in.

Ik had laatst cupcakes die inzakten. De eerste tip die ik kreeg was: zorg dat alles op kamertemp. is voordat je het gebruikt.

Maar ik zie dat je de kom in heet water hebt staan...zal daar wel voor zijn?
Eieren niet warmer dan 40 graden ivm stollen.

Verder lees ik ff mee voor tips ;)

Happiness is not a destination. It is a way of life!

3

Wat bedoel je met inzakken? Hoe hoog is je uiteindelijke biscuit?

Hoe controleer je wel of je taart gaar is, als je er niet in prikt?

En 200/190 graden hetelucht is wel erg heet.........ik bak altijd op 160 graden in mijn heteluchtoven. Waarom zet je eerst op 200 en daarna op 190?

Verder heb ik geen ervaring met dit recept, ik gebruik altijd moscovische mix van custers.

4

Hoi Karin09,
Ik bedoel met inzakken dat het midden naar beneden zakt en de randen blijven staan. Ik weet niet waarom de oven eerst op 200 en daarna op 190 moet, want ik heb nog bijna geen ervaring met biscuitgebak en heb dit recept van een vrouw gekregen die ik ken.
M'n m'n taart is wel altijd goed gaar, en lekker luchtig.

5

Ik bak voor 24 cm altijd een biscuit van

5 eieren (5 min in heet water voor gebruik)
150 gram suiker

10 min mixen

150 gram bloem er door spatelen

Ik heb een combimagnetron en bak in een goed voorverwarmde oven de biscuit in 35 min op 180°C.

What doesn't kill you, makes you stronger

6

Je moet m ook gelijk uit de vorm op n rooster storten als ie klaar is, als je m in de keuken laat staan droogt ie uit en krimpt ie

7

Dipsy, heb je misschien foto's?

Ik denk dat je te heet bakt. Ik bak zelf 30 minuten op 150 graden (maar mijn oven moet ik altijd 10 a  20C lager zetten dan bij een andere oven). Bij een hogere temperatuur gaat de bakpoeder veel te snel waardoor je onregelmatige luchtbellen krijgt en hij in het midden ook veel te snel omhoog komt. Dat stort dan ook snel weer in.

De biscuit moet ook stevigheid ontwikkelen om niet in te storten. De gluten moeten gelatiniseren, zogezegd. Die gluten ontwikkelen door mixen en je mixt de bloem niet mee lees ik. Daardoor wordt het ook niet stevig.

Zelf gebuik ik de funcakes biscuitmix en doe ik het zo:
- eieren (op kamertemp) twee minuten mixen op hoogste stand in de standmixer
- tijdens het mixen schepje voor schepje de funcakes mix toevoegen
- nog een minuut of acht laten door mixen tot het beslag wit en marshmellowachtig is
- 30 minuten bakken op 150C met een omgekeerde vorm er boven op
- na het bakken afdekken met bakpapier, snijplank en gewicht erop om plat te drukken en af laten koelen

Ik denk ook dat je te heet bakt. Daardoor garen je randen sneller dan het midden, die blijft dan aan de ongare kant-> instorten naderhand. Dus temperatuur flink omlaag en dan een langere baktijd nemen. Daarnaast is zolang afkoelen in de oven in de vorm ook niet zo fijn voor je biscuit, daar krimpt hij snel van.

Je moet beslist niet, zoals hier boven staat, het beslag doormixen met een mixer!! Bakken met een mix is echt totaal wat anders. In dit biscuit wil je juist zo min mogelijk gluten ontwikkeling, anders krijg je een heel taai biscuit die elke luchtigheid mist. Je deed het gelukkig al niet, dus komt vast goed. 

Alleen lastig is dat je bakpoeder gebruikt. Dat hoort in dit recept oorspronkelijk niet thuis. Daar zou ook meteen het probleem kunnen liggen. Het hoort thuis in een cake. Niet in een biscuit waar je eerst met heel veel moeite met je eieren lucht in hebt geslagen, om die vervolgens door voorzichtig bloem doorspatelen erin te houden.  Met bakpoeder rijst het beslag juist teveel en mogelijk voortijdig, waardoor het daarna juist sneller kan inzakken.

Een snijplank met gewicht erop zou ik ook niet doen. geeft wel een plat resultaat, maar hierdoor druk je ook héél veel luchtigheid weg. Terwijl een biscuit daar juist omdraait. Anders konden we ook meteen cake nemen.. De truc ligt juist om een egaal gebakken biscuit uit de oven te krijgen.
Dat koste mij gerust zo'n 20 keer. Je oven leren kennen.. wat de temperatuur doet, je bakpannen. Eventueel heatingnails, of bake even strips. Het type bloem dat je gebruikt, maakt allemaal uit.

Als je begint met het basisrecept voor biscuit, hier van de receptenrubriek is dat al een goede start, om vandaar uit verder te gaan perfectioneren.

9 Laatst bewerkt door SugaHolic (01-07-2012 15:50)

mieperdepiep schreef:

Je moet beslist niet, zoals hier boven staat, het beslag doormixen met een mixer!! Bakken met een mix is echt totaal wat anders.

Daarom schrijf ik er ook bij dat ik een mix gebruik. Tip dus voor Dipsy: probeer het eens met de mix van Funcakes ;-)

mieperdepiep schreef:

Een snijplank met gewicht erop zou ik ook niet doen. geeft wel een plat resultaat, maar hierdoor druk je ook héél veel luchtigheid weg.

Dat platte valt wel mee hoor  :lol: De snijplank kan niet lager komen dan de rand van de bakvorm. In feite wordt alleen de lichte bolling die boven de vorm uitsteekt na het bakken hiermee gecorrigeerd. De rest van de biscuit wordt er dus geen millimeter platter van.

Was natuurlijk wel even zoeken naar de juiste hoeveelheid beslag voor die vorm om hem na het bakken precies vol biscuit te krijgen.

10

Daarom schrijf ik er ook bij dat ik een mix gebruik. Tip dus voor Dipsy: probeer het eens met de mix van Funcakes

Dat kan natuurlijk ook...

Dat platte valt wel mee hoor  lol De snijplank kan niet lager komen dan de rand van de bakvorm. In feite wordt alleen de lichte bolling die boven de vorm uitsteekt na het bakken hiermee gecorrigeerd. De rest van de biscuit wordt er dus geen millimeter platter van.

Dat laatste klopt niet, hoor. Het totaal biscuit wordt inderdaad niet platter, maar de luchtpockets op zich kunnen nu niet tot hun maximale grootte opbollen. Alles drukt zich een beetje in elkaar, misschien maar een beetje, maar het lekkere effect van een biscuit zit nou juist in de luchtigheid en daar haal ju nu iets van af.
Zie het zo.. heb je een nu al luchtig biscuit dan kan het dus nóg luchtiger..

11

mieperdepiep schreef:

Dat laatste klopt niet, hoor. Het totaal biscuit wordt inderdaad niet platter, maar de luchtpockets op zich kunnen nu niet tot hun maximale grootte opbollen. Alles drukt zich een beetje in elkaar, misschien maar een beetje, maar het lekkere effect van een biscuit zit nou juist in de luchtigheid en daar haal ju nu iets van af.

Ik wil graag dat in de hele biscuit de luchtigheid even groot is en niet in het midden meer dan aan de randen. En dat lukt prima zo. Ik vind het luchtig genoeg. Als ik het nog luchtiger wil kan ik altijd nog minder beslag gebruiken en op hogere temperatuur bakken ;-)

12

Prima als het voor jou werkt, ben zelf een pietje precies hierin, wil het maximale aan luchtigheid in mijn biscuit en lees er tonnen aan info over. Noem het overdreven, niet iedereen proeft het verschil.

Mocht het je wel uit maken.. Zoals als jij het voorstelt krijg je nog wel altijd een hoger middenstuk.
Als je bake even strips zou gebruiken zou je ook makkelijker de temperatuur kunnen verdelen over je biscuit zodat hij gelijkmatiger rijst. Zeker bij de iets grotere vormen.
De temperatuur gelijkmatig laten oplopen 140-160-170 helpt ook goed. Ook betere bakpannen, die minder dun zijn als de PME/ Wilton schijnt goed te werken, maar die heb ik zelf ook (nog) niet.

13

Alvast bedankt voor alle reacties! Ik denk dat ik er veel aan zal hebben, en ik zal zeker het recept op de website dan eens proberen, misschien gaat dat dan wel veel beter!  ;)