1

Onderwerp: vullingen zonder gelatine

hoihoi

ik ben op zoek naar nieuwe ideeën voor vullingen en nu heb ik al heel veel op de site en het forum gekeken maar bij de meeste die me wel lekker lijken moet er gelatine in...
en als er iets is wat ik vies vind is het dat wel.. heeft iemand ideeën om dat soort vullingen zonder gelatine te kunnen maken? (zoals bavarois o.i.d)

alvast bedankt!

2

Re: vullingen zonder gelatine

up want dat wil ik ook wel weten...

3

:think: vind je het een vies idee, of proef je het ook echt? :think:

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

ik heb laatst bavoira gemaakt voor een halal taart. heb toen agar agar gebruikt. werkt het zelfde. en zit geen smaak aan ( je hebt er ook met smaak en kleur geloof ik)

voor de glutenvrije taarten!

5

Ik heb laatst een workshop bij een patisserie gevolgd en daar gebruikten ze Alaska ipv gelatine, smaakt nergens naar en heel gemakkelijk in gebruik, zijn een soort van bolletjes.

cakes, enjoy making, enjoy eating!!

6

Alaska is ook gewoon gelatine alleen in n andere vorm.

En agar agar kan je gebruiken maar dat is wel n andere verhouding

7

Vreemd, :think:  ik gebruik regelmatig gelatine maar dit proef ik echt niet. Er zit geen smaak aan. Als je gelatine op de juiste manier verwerkt merk je niet eens dat het erin zit. Heb het zelfs al eens door de chocolademousse gedaan omdat deze maar niet stijver werd. Geen problemo!

Snoep verstandig....maak een taart, geef hem weg en.......blijf zelf op gewicht! :)

8

dat heb ik nou ook, snap er niks van eerlijk gezegd  :nooo ...  :think: of het is omdat je het een vies idee vindt...

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

9

is het idee denk ik want gelatine is kleur en smaakloos daarom kun je het ook in zoveel dingen gebruiken
als je baveroisepoeders hebt zit t ook allemaal in maar is misschien wel prettiger werken

ik taart, jij taart, wij zijn taarten

10

Ik kijk even mee hier....

Ben ook niet zo van de gelatine eigenlijk....
Niet voor de smaak, maar omdat het van de huid, botten en kraakbeen van varkens is gemaakt...
Vind het zelf iets prettiger als ik weet dat er geen "dier" in mijn taart zit  :D

11

Agar agar...

Waar je normaal 3gr gelatine gebruikt heb je aan 1gr agar agar genoeg:)

EN sommige vullingen kan je ook dikker maken
Met een beetje maizena...

12 Laatst bewerkt door @ppeltje (19-06-2012 12:27)

Hilde78 schreef:

Ik kijk even mee hier....

Ben ook niet zo van de gelatine eigenlijk....
Niet voor de smaak, maar omdat het van de huid, botten en kraakbeen van varkens is gemaakt...
Vind het zelf iets prettiger als ik weet dat er geen "dier" in mijn taart zit  :D

Gebruik je ook geen eieren dan? want dan zit er ook 'dier' in je taart...  ;)

Bij een juist gebruik proef je helemaal niets van de gelatine.
Maar ieder z'n idee erover...

Dat is toch een TAART waard!

13

Inderdaad @ppeltje, het gaat me gewoon over het idee
Maar ieder zn ding natuurlijk  :)

Ben geen vegetarier, maar de gedachte aan hoe gelatine wordt gemaakt maakt me niet zo blij....vandaar

En ik heb absoluut niets tegen prachtige taarten met gelatine, en zal ze ook zeker met smaak opeten, wilde voor mijn eigen taarten gewoon graag vullingen zonder gelatine en lees daarom even mee

En misschien was "het idee" ook wat Evelyn bedoelde en niet zozeer de smaak  ;)