1 Laatst bewerkt door inge1974 (05-06-2012 21:59)

Onderwerp: Lekkere GLUTENVRIJE biscuit

Hoi Allemaal,

Het is me gelukt om een LEKKERE glutenvrije biscuit te maken.

Mijn nichtje mag geen gluten hebben. Al een aantal dingen uitgeprobeerd, maar het meeste is.. sorry .. echt niet lekker.

Ik heb nu echter een product gebruikt van het merk SEMPER .
Afkomstig uit zweden/finland. Na wat gegoogle zag ik dat het in andere recepten een vervanger voor bloem blijkt te zijn.

Als proef heb ik het recept van Biscuit 2 (geplaatst door Evelien) gebruikt en de bloem vervangen door de FIN MIX (= fijne mix) van het merk Semper. (combi van rijst bloem, aardappelbloem, maismeel, suiker en stabilatoren, diverse E nummers)

Het is een stevige biscuit geworden, en het smaakt naar lange vingers!! Ik denk dat de biscuit mede zo stevig is geworden omdat ik de mix/bloem erdoor heb gemixt i.p.v. erdoor geschept. Het is steviger dan een kant-en-klare mix die ik normaliter gebruik. (Funmix of moscovisch)

Ik hoop dat ik wat mensen die glutenvrij moeten eten aan een lekkere biscuitbodem heb geholpen :D

Re: Lekkere GLUTENVRIJE biscuit

leuk, maar waar kan je dat kopen? :think:

I never met a calorie I didn't like....

3

Ik heb hem gekregen om uit te proberen bij Smacli in Geleen (een glutenvrije suppermarkt).

De mix is echter ook op internet te vinden in diverse webshops.

Bijvoorbeeld bij: www.glutenvrijesuper.nl
Semper Bakmix (Fin Mix)

( Semper ) € 1,75 (incl. 6 % btw) 500 gram

-------------------------------------------------------------

Ingrediënten: maïszetmeel, rijstemeel, aardappelmeel, gemodificeerd aardappelzetmeel, suiker, stabilisatoren (E412, E464, E401, E440), rijsmiddelen (E575, E500), mineralen (ijzerpoeder), vitaminen (thiamine, riboflavine, niacine, B6, foliumzuur). Vrij van: Gluten.

succes ermee!

enige nadeel hiervan is dat er glutenvrij tarwezetmeel in zit. niet alle coeliaken kunnen hier tegen. vandaar dat ik het niet meer gebruik. maar het is echt lekker meel idd!!
ik heb hier nog 2 pakken staan als je interesse hebt.

voor de glutenvrije taarten!

5 Laatst bewerkt door glutenvrijtaart (05-06-2012 22:02)

1 x is genoeg

6

Ik heb wel interesse in die pakken... maar ik woon in zuid-Limburg :)

Wellicht kun je er iemand anders een plezier mee doen.

Nog even een vraagje: zit het glutenvrij tarwemeel in een van de stabilatoren of E nummers (wellicht een erg domme vraag..) aangezien het namelijk niet bij de ingedriënten als zodanig wordt genoemd! Dan ik dus blij zijn dat er niemand die glutenvrij ziek ervan is geworden! :s

als het goed is hoort het bij de ingredienten te staan. het stond altijd als eerste op de verpakking. En als ik op glutenvrijemarkt kijk staat het ook nog gewoon bij de ingredienten. misschien dat ze het tijdelijk hebben aangepast? ik zou het gewoon in overleg doen met degene voor wie je het bakt. er zijn namelijk wel mensen die er tegen kunnen. bij mij in de familie kan alleen mijn schoonmoeder het hebben terwijl mijn man E322 ((soja)lechitine) niet eens kan verdragen. dus het wisselt heel erg. zolang je daarbij ook rekening houd met kruisbesmetting. dus niet in een pan die geheel glutenvrij is bakken. en daarna een geheel glutenvrije taart maken.......

en ik weet niet waar in het zuiden van limburg, maar ik kom zelf vaak genoeg in limburg haha.

8

oke dank je voor het antwoord. Bij de ingrediënten staat het er in elk geval niet bij (zie een van mijn vorige berichtjes) ;)

haha ok. dan is het denk ik weer aangepast. jippie! haha. want het meel is idd lekker!! weer ff snel naar de winkel dus  :Y  ;)