1

Onderwerp: Overal gezocht naar mandarijntjesvulling-recept...

Ik ben een taartje aan het bakken voor mijn vader die 60 wordt.

Mijn vorige taartje heb ik allemaal basic afgesmeerd met botercreme en vlaaivulling of banketbakkersroom in de lagen.
Nu wil ik graag een mandarijntjescreme maken omdat mijn vader daar zo van houd.

Maar ik kan nergens een recept vinden.
Zit al een half uur te googlen en ook hier bij de recepten niets gevonden.
Ik wil geen simpele slagroom kloppen en daar dan de stukjes mandarijn erin, maar echt een leuke oranje fruitige vulling.

Wie kan me helpen?

PS het moet een moestuintaart worden, dus ik ga voor het eerst boetseren met marsepein...

2

Re: Overal gezocht naar mandarijntjesvulling-recept...

misschien 2 recepten van hier: Zwitserse room of aangevette slagroom en dan met mandarijntjes?

Misschien toetje van Mona, die is met mandarijn.

4

Ik heb dit recept gevonden op smulweb. Als het aan de dunne kant is, zou je er meer gelatine doorheen kunnen doen. Het is wel voor 8 pers. maar je zou het kunnen halveren.

Ingrediënten voor 8 personen

4 eidooiers - 125 gram suiker - 3,5 dl slagroom - 2,5 dl mandarijnensap - 2 mandarijntjes - citroensap - 1 vanillestokje - 2,5 dl melk - 9 gram gelatine

Bereidingswijze

Meng de eidooiers met de suiker en klop het mengsel totdat het licht van kleur en schuimig wordt. Breng ondertussen de melk met het vanillestokje aan de kook en laat het 10 minuten trekken. Week de gelatine in koud water. Verwijder het stokje uit de melk en geef er de gelatine bij en laat deze oplossen, voeg onder voortdurend kloppen langzaam de melk bij het dooier mengsel en passeer in een pan. Zet de crhme dan op zacht vuur en verwarm totdat hij dikker wordt. Haal dan de crhme onmiddellijk van het vuur. Laat de crhme afkoelen onder af en toe roeren. Voeg hetmandarijnensap toe dat vermengd is met een scheut citroensap. Klop 2,5 dl slagroom bijna stijf. Wanneer de compositie begint te geleren, scheppen we de slagroom eronder. Doe de bavarois in een vorm en laat ze in de koelkast opstijven. Garneer de bavarois met schijfjes mandarijn en nog wat room die met suiker is stijfgeklopt.

Succes

5

ik maak botercreme van de mix. en dan ipv water gebruik ik het mandarijnensap uit een blikje. voor de rest precies volgen zoals het recept is.
op het laatst de mandarijntjes uit blik door de botercreme heenroeren.
voor het oranje kan je kleurstof gebruiken.. maar dat zou ik niet doen omdat het er erg chemisch uit kan zien.

6 Laatst bewerkt door pennyroyaltea (10-05-2012 19:16)

is die sinasappel perzik vulling hier op de website niet te veranderen?   

het recept bij recepten kan niet meer ivm een product die er niet meer is maar er staat een heel lekker alternatief op het forum (het linkje staat bij dat recept)

ipv sinasappelsap manderijnensap gebruiken en ipv perzik stukjes manderijn?

kan hem even opzoeken voor je

edit:  het recept is van Jozien (modje)

8 blaadjes gelatine
4 deciliter sinaasappelsap
100 gram suiker
0,25 liter slagroom
350 gram kwark

Bereidingswijze:
Week de gelatine in ruim koud water. Breng de helft van het sinaasappelsap met suiker aan de kook en roer tot de suiker is opgelost. Roer van het vuur af de uitgeknepen gelatine erdoor. Roer de rest van het sinaasappelsap er door en laat het afkoelen. Zet het in de ijskast tot het begint te stijven. Klop intussen de slagroom stijf. Schep de kwark en slagroom door het sinaasappelmengsel.  Laat de pudding in de ijskast opstijven.

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela
https://www.facebook.com/PennysHobby

Of mandarijnencurd maken. Dan heb je een mooie echt oranje laag. Neem het recept van lemoncurd van hiernaast van de recepten en vervang 2/3 van de citroensap door uitgeperste mandarijnensap (dus niet het sap van het blikje, dat is geen mandarijnensap, maar conservesiroop  ;) ), Vervang de citroenschil door schil van een mandarijn. Lekker om nog tot slot echte stukjes mandarijn toe te voegen.

Oja, dit recept bedenk ik uit mijn hoofd, zelf nog nooit gemaakt of ergens gelezen, dus durf geen garantie te geven.   O-)  Maar in theorie moet 'ie werken.

Simpeler is het om mandarijntjes te pureren en dan met een paar blaadjes gelatine te binden tot een gelei, voila; mandarijnencompote!

je heb tegenwoordig manderijnensap bij de sappen staan  :)

http://www.appelsientje.nl/files/packshot-appelsientje-mild-mandarijn-groot.jpg

hij is best lekker dronk hem tijdens mn zwangerschap omdat ik sinasappel niet kon verdragen

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela

He, das handig. Als je dat even bindt met gelatine of geleisuiker heb je dus zo mandarijnengelei. Als dat is wat je wilt maken tenminste...

10

Mandarijnenmousse à la Rudolph

375 g slagroom
6 blaadjes gelatine
125 g eiwit
190 g suiker
75 g water
190 g mandarijnpuree
scheutje mandarijnenlikeur

Klop de slagroom lobbig en week de gelatine in koud water. Klop het eiwit met 1 eetlepel suiker tot stijve pieken.
Kook water met de rest van de suiker tot siroop en laat 2 minuten doorkoken (121 ºC). Schenk de siroop bij het eiwit en blijf mixen.
Knijp de gelatine uit en voeg de gelatine, mandarijnenpuree en mandarijnlikeur toe. Spatel de slagroom erdoor.

Lieve groetjes van Sabrina

11

Het mandarijnentoetje van Mona is inderdaad heel lekker in een taart. Ik heb hem laatst gebruikt en hij is heel fris.

12

Ik weet niet waar jullie dat mandarijnentoetje vandaan halen, maar is zie het nergens...

13

Bij recepten staat een hele lekkere frambozenmousse. Je zou de frambozen kunnen vervangen voor manderijntjes (eventueel uit blik).

14

Het is gelukt, met hulp van wat tips hier en een eigen twist.

1 blikje mandarijntjes
3 eiwitten
3 lepels suiker
1 bakje Mascarpone
7 blaadjes gelatine
half kopje mandarijnensap van Appelsientje: bedankt voor de tip!

Dus heb ik de eiwitten met de suiker stijfgeslagen
De mandarijntjes uit laten lekken en het sap opgedronken  :shh:
De mandarijntjes met een vork geprakt en door de mascarpone geroerd. Daarna de gelatine in het sap opgelost, dat bij de koude mascarpone gedaan en daarna de eiwitten erdoorheen geroerd. Even op laten stijven.

Toen het belangrijkste: proeven! Het smaakte heerlijk, het is een luchtige niet al te zoete mousse geworden met mandarijntjessmaak. Niet te sterk en niet knaloranje.

Dus voila een receptje erbij!

inimini schreef:

Ik weet niet waar jullie dat mandarijnentoetje vandaan halen, maar is zie het nergens...

normaal in de supermarkt maar moet bekennen dat ik hem niet kon vinden vandaag bij de jumbo.. hij is hier in combi met citreonkwarttaart pudding  :(  :s  uit het assortiment )

16

inimini schreef:

Jumbo en Albert Heijn hebben het hier.

17

inimini schreef:

Het is gelukt, met hulp van wat tips hier en een eigen twist.

1 blikje mandarijntjes
3 eiwitten
3 lepels suiker
1 bakje Mascarpone
7 blaadjes gelatine
half kopje mandarijnensap van Appelsientje: bedankt voor de tip!

Dus heb ik de eiwitten met de suiker stijfgeslagen
De mandarijntjes uit laten lekken en het sap opgedronken  :shh:
De mandarijntjes met een vork geprakt en door de mascarpone geroerd. Daarna de gelatine in het sap opgelost, dat bij de koude mascarpone gedaan en daarna de eiwitten erdoorheen geroerd. Even op laten stijven.

Toen het belangrijkste: proeven! Het smaakte heerlijk, het is een luchtige niet al te zoete mousse geworden met mandarijntjessmaak. Niet te sterk en niet knaloranje.

Dus voila een receptje erbij!

Dat klinkt verrukkelijk!  :Y

18

Ja alleen mag er de volgende keer een blaadje gelatine minder in, dat maakt het nog wat luchtiger en minder compact.
iemand nog behoefte aan foto's? Dan maak ik even een nieuwe parade.