1 Laatst bewerkt door ireen123 (09-05-2012 12:37)

Onderwerp: Italiaanse Meringue ala James Martin ( gepasteuriseerd/gekookt)

Italiaanse Meringue, Pattisier James Martin
Recept en gebruiksaanwijzing:

voor 1 Pavlova, of 1 omelet Sibérienne of 10 Meringuenestjes zegt het boek, zijn dan wel 10 behoorlijk grote Meringuenestjes.:)

360 g fijne kristalsuiker
30 g glucose indien je wil, ik heb het niet gebruikt.
6 eiwitten
3/4 dl water
beker water met kwastje
suikerhermometer
steelpan


Schenk 3/4 dl water in een pan (steelpan is handig omdat je het straks bij de geklopte eiwitten moet schenken) en voeg de suiker toe(en eventueel de glucose). Halfhoog vuur tot het mengsel kookt.

Steek de suikertermometer in de steelpan

Indien nodig siroop afschuimen.

Veeg met het in water gedoopte kwastje de randen van de pan schoon zodat er geen, tegen de wand gespetterde, suikerkristallen kunnen verbranden. Herhaal dat geregeld.

Zet het vuur hoog zodat het flink gaat koken.


Als de siroop 110 graden is begin je de eiwitten te kloppen, check je suikerthermometer.

Neem de pan suikersiroop van het vuur als deze 121 graden is.

Zet de mixer in de laagste stand
Schenk de suikersiroop in een dun straaltje bij de opgeklopte eiwitten en ga door met mixen in de laagste stand.
De siroop een beetje zijwaarts mikken, niet op de klopper en niet tegen de rand van de kom
Je voelt nu met mixen, de dat de samenstelling van de massa verandert.

Ga door met de suikersiroop in een dun straaltje toevoegen, tijdens het mixen,  totdat alles erin zit.

Nu alleen nog maar doorgaan met mixen totdat de massa helemaal is afgekoeld. Dat duurt soms wel 10-15 minuten.

Resultaat is een wolk van meringue, die gelijk is gepasteuriseerd/gekookt, weer goed voor de kinderen, zwangeren en ouderen.
Na het bakken smelt het op je tong, daar de luchtbellen miniem klein zijn, zelfs nog kleiner dan champagne bubbels)

Het is even werk maar de moeite zeker waard.

Dit kun je ook ter decoratie gebruiken en met een creme brulee brander bewerken:) leuk voor de afwisseling.



Smakelijk

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

Re: Italiaanse Meringue ala James Martin ( gepasteuriseerd/gekookt)

lijkt me heerlijk! ga het zeker een keer proberen!

heb nog weleen vraagje! Je zegt na het bakken! Maar hoe lang op hoeveel graden kan ik dit het beste bakken?

En kan ik dit dan ook gelijk gebruiken voor de meringue botercreme omdat het al gepasteuriseerd is?

3

Re: Italiaanse Meringue ala James Martin ( gepasteuriseerd/gekookt)

90-95 graden en 2-3 uur lang afhankelijk van de grote.

Klinkt het hol als je er op tikt, dan is het droog en klaar

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

4

Re: Italiaanse Meringue ala James Martin ( gepasteuriseerd/gekookt)

Die gaan we zeker een keer proberen. Bedankt voor het recept Ireen!

Re: Italiaanse Meringue ala James Martin ( gepasteuriseerd/gekookt)

ik maak deze ook vaak, superlekker. Ik gebruik ook geen glucose. kokende suiker is wel erg gevaarlijk. ik stuur iedereen de keuken uit sinds een van mijn jongens het plan had om mij eens te laten schrikken terwijl ik net de siroop in een dun straaltje bij de eiwitten liet lopen  :x

liefs marieke

6

Re: Italiaanse Meringue ala James Martin ( gepasteuriseerd/gekookt)

Die ga ik eens proberen.
Dank je wel  :thumb:

7

Re: Italiaanse Meringue ala James Martin ( gepasteuriseerd/gekookt)

interessant recept! klinkt  :9


maar wat is glucose?
en waarom kun je dat zomaar weglaten?

(het zal toch niet voor niets in het recept staan? of denk ik nu te simpel...)

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!