1

Onderwerp: Groene taart maken

Hey allemaal,
Ik lees al een tijdje mee op het forum, maar dit is mijn eerste post. Tot nu toe heb ik alleen "veilig" cupcakes gemaakt, maar wil me nu aan een echte taart wagen.

Mijn man is bijna jarig en dol op de muppets, dus ik wil een kermit taart maken; taart bekleed met groene fondant en dan met andere kleur groen de bovenkant en de "kraag" van Kermit over de rand (had een plaatje, maar dat krijg ik niet in het bericht..).

Mijn idee is om een taart met 2 of 3 lagen te maken (zodat dat kraag-effect van kermit goed te zien is met de fondant). De taart wil ik maken met biscuit (nog nooit gedaan, maar met zo'n mix kan dat niet al te moeilijk zijn toch?). Als ik dan 1 taart bak in een vorm van 24 of 26 cm wordt deze dan hoog genoeg? Of moet ik 2 taarten bakken en deze op elkaar doen?

Tussen de lagen dacht ik aan groene botercrème. Kan ik botercrème gewoon kleuren met wilton icing colors? En wordt de taart niet te droog met alleen biscuit en botercrème (en natuurlijk bekleed met fondant)?

Graag jullie tips en ideeën!

Groetjes, Esther

2

Re: Groene taart maken

Hoi hoi,

hier wat tips voor zo ver ik het weet.
Ik snap niet precies wat je met de lagen bedoeld.

De mix is inderdaad niet moeilijk, kan haast niet misgaan. Als je de tabellen hiernaast aanhoud worden ze ongeveer 5 - 7 cm hoog (zonder vulling).

Botercreme is inderdaad te kleuren met de wilton kleuren, geen probleem.

Het wordt zeker niet droog, de biscuit is niet droog en gevuld met botercreme helemaal niet. Alleen zou ik nog een smaakje toevoegen aan de botercreme (van funcakes mix)

Hopelijk heb je hier wat aan.

Gr Kelly

3 Laatst bewerkt door kaatjuh (08-05-2012 15:39)

je zou nog even je biscuit kunnen invriezen voor een paar dagen. Daarna kan je hem makkelijker snijden en is hij wat malser door het vocht tijdens ontdooien.

Ik vind dat wel echt een groot verschil met een vers biscuit.

Ik bak zelf via de bakschema's van felicitaartjes.nl.
Ik hou van een hoog biscuit.

Als je met normale springvormen werkt kan je beter de ring insprayen of invetten en er een ring van bakpapier inplaatsen. Dan kan het biscuit daarin rijzen en dan heb je een hogere vorm. Dat wil echt prima hoor. Zo deed ik het in eerste instantie ook.

Botercreme kan je idd kleuren, een lekker smaakje zoals bijvoorbeeld patidess erdoorheen is ook wel erg lekker.
Pattidess geeft ook kleur aan de botercreme, dus als je echt per se een groene vulling wilt kan je beter voor vanille gaan ofzo. Beetje neutraal van kleur.

Ik snap de grap wel van een groene vulling, maar persoonlijk heb zou ik de voorkeur geven aan een lekkere smaak dan aan de groene kleur... Maar je kunt beide doen als je een smaakstof kiest die geen kleur afgeeft.

succes

4

Leuk idee. Als je biscuit hoog genoeg is, kun je hem ook 2 of 3 keer doorsnijden en dan bijvoorbeeld ook nog een laagje jam of lemon curd ertussen doen en misschien vind je bij de recepten nog een lekkere vulling die je erbij kan/wil doen.

Succes!

5

Bedankt voor de tips! Ik ga maandag bakken, dinsdag snijden en vullen, woensdag bekleden en donderdag opeten. Ben benieuwd (vind het wel wat spannend).

6

dan zou ik hem maandag bakken, in de vriezer stoppen en woensdag snijden, vullen en bekleden en donderdag eten.
anders vind ik het wel erg lang hoor!
als je hem gevuld hebt kun je hem ook niet lekker bewaren zonder marsepein eroverheen...

Voor een groene kleur én lekkere smaak kan je misschien kiwibavarois maken. En dan in plaats van suiker groene ranja gebruiken en een extra gelatine blaadje.

8

Kiwi gaat niet goed samen met gelatine (het schijnt dat het dan niet stijf wordt). Maar ik heb groene jam gevonden (kiwi/kruisbessen)  :)