1

Onderwerp: Bovenkant gaar, en dan.... :( Help!

Ik dacht, laat ik eens oefenen voor ik binnenkort een taart in opdracht moet maken...omdat ik niet zo'n zin had in heel grote taart (heb namelijk een 25 cm. vorm..) dacht ik laat ik eens het blanda vormpje (20 cm) proberen..

Ik heb volledig de aanwijzingen gevolgd, luchtig beslag en op 160 graden in mijn hetelucht oven.

na 30 minuten pas de oven geopend, tussendoor niet. Stond er een hele 'ballon' bovenop de vorm!! Ik met een sate prikker erin geprikt, is de biscuit helemaal niet gaar..'t is nog steeds deeg smurrie. Dus ik heb die ballon plat gedrukt en hem nog maar even terug in de oven gedaan.. Maar ik vrees met grote vreze..  :nooo

wie weet waar dit aan kan hebben gelegen? Heb zelfs met een oven temperatuur meter gekeken en hij was echt 160 graden!

Dank jullie wel alvast!

2

Re: Bovenkant gaar, en dan.... :( Help!

Lager tempratuur beginne. Hij is gewoon te snel gebakken.
Als je zoekfunctie gebruikt kan je meer topics vinden.
Succes.

3

De HETElucht oven is het probleem, een combimagnetron?

Daarbij komt dat een blanda vele malen hoger is dan een 'gewone' bakpan, dus deze moet hierdoor al wel wat langer erin staan.

De bol erop dat is wel goed, dat gebeurt altijd, alleen als hij gaar is en je hem dan op een rooster zet verdwijnt dat vanzelf weer, dat is niet het probleem.

Maar een hetelucht oven is toch anders dan een conversionele oven, dus daar moet hij zeker langer in.

Succes!

Ow en prikken en dan niet gaar zijn, gewoon baktijd wat verlengen, maar niet meer je bol naar beneden duwen ;)

www.zoetmetelma.shop voor taart- decoratieartikelen, workshops, kinderfeestjes en taart op maat. Maar ook losse thee, koffiebonen, bonbons en chocolade.

4

Toevallig heb ik vanmorgen ook een blanda gebakken die nog "rauw" was na 30 min (ook hetelucht en 155 graden).

Maar ik vraag me af het terug drukken van de ballon zo slim was :think: . Die ballon is nl lucht en door de hete lucht bakt de taart van binnen misschien wel sneller. Nodig is het zeker niet want ik doe het nooit :+

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

5

ElmaG schreef:

De HETElucht oven is het probleem, een combimagnetron?

Daarbij komt dat een blanda vele malen hoger is dan een 'gewone' bakpan, dus deze moet hierdoor al wel wat langer erin staan.

De bol erop dat is wel goed, dat gebeurt altijd, alleen als hij gaar is en je hem dan op een rooster zet verdwijnt dat vanzelf weer, dat is niet het probleem.

Maar een hetelucht oven is toch anders dan een conversionele oven, dus daar moet hij zeker langer in.

Succes!

Ow en prikken en dan niet gaar zijn, gewoon baktijd wat verlengen, maar niet meer je bol naar beneden duwen ;)

Inderdaad een combimagnetron...hadden we maar een 'echte' oven haha!:D

Ik zal 'm de volgende keer niet meer naar beneden duwen, beginnersfoutje! Weer wat geleerd :) 

Heb 'm net uit de oven en hij staat nu af te koelen, ben heel erg benieuwd hoe die er van binnen uit ziet.

Bedankt!

6

ElmaG schreef:

Nou ik bak altijd op hetelucht en ik heb nooit mijn bakpannen langer in de oven staan normaal. Net vanmorgen wel :s , maar normaal ook niet met de blanda ;) . Dus ik vraag me af of dit opgaat voor alle heteluchtovens :cool:

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

7

Ik heb mijn cupcakes en gewone cakes etc. ook altijd in deze oven, en nog nooit wat raars mee gehad. Maarja op dit gebied ben ik nog een echte echte beginner haha!

heb trouwens wel eens gelezen dat toch elke oven, dus ook de ene of de andere hetelucht oven verschillend zijn en dat je daar dus even mee moet leren omgaan...

weet dus in ieder geval dat ik 'm de volgende keer best 40 minuten in de over kan zetten!  :P

en misschien toch de temperatuur op laten lopen, misschien gaat dat beter :)

Ik heb ook een heteluchtoven als ik mijn biscuits op 160 graden bak krijg ik ook een bol erop of scheuren. Bij mij werkt oplopend super. Eerst 15 minuten op 120 graden dan 15 min op 135 graden en dan nog 15 min op 150 graden.

9

ik bak de blanda in mijn gewone oven wel 50 minuten! op 150 graden.

10 Laatst bewerkt door Carien (27-04-2012 20:36)

ik bak hetelucht continu 150graden (combimagnetron)

de blanda20 is gewoon een grote, diepe vorm; moet zeker 45-50minuten :Y

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

Mijn 2 blanda bolletjes staan nu in mn combi magnetron. Dacht na 25min, nog niet gaar?? Ben de baktijd nu steeds met 10min aan het verlengen (150gr) en als ze te bruin worden doe ik er folie over. Maar dacht even zoeken op t forum wat hier mis kan gaan. Ligt aan de blanda dus, die moet veel langer. De eerste x dat ik hierin bak.Hoop dat ze er goed uitkomen aangezien ik vanavond n boobs taartje moet wegbrengen. in t vervolg even oefenen dus haha

12

de steltegel is dat in een heteluchtoven de temp. en baktijd 10% minder is dus daar moet ie korter in en niet langer
ook wil t per oven nog al eens verschillen
geduld is een schone zaak

ik taart, jij taart, wij zijn taarten

13

ik bak ook in de combi 180 en zeker 45mn, nooit problemen gehad.
blanda vorm heeft zeker lange tijd nodig om te garen dan een gewone vorm.

Als ik in mn combi magnetron op 180gr bak verbrandt alles. Ik moet dus echt 150gr aanhouden en langer bakken. Had de blanda schaaltjes ook iets meer moeten vullen met beslag. Mis toch zeker n cm in hoogte. Heb roombotercake beslag gebruikt en dat komt minder omhoog in n blanda dan ik dacht. Weer wat geleerd   :D

15

mmm elke oven/combi is weer wat anders, als ik die van mijn op 150 doe dan moet ik de hele dag wachten tot dat het klaar/gaar is vandaar dat ik bijna alles op 180 doe en dan elk keer ff checken....En zeker niet opgeven, blijf oefenen ;)

16

Ik heb ook wel eens met een blanda in een combi magnetron gebakken.
Ging prima maar ik bak altijd op wat lagere temp dan gemoddeld.

Doorv mijn ervaringen hanteer ik de volgende stelregels:
Kleur goed maar niet gaat, volgende keer lagere temperatuur en langer bakken.
Biscuit te bol dan temp in stappen opvoeren.
Een biscuit dat loskomt van de vorm (krimpt) is bijna altijd gaar.
Indien mogelijk draaiplateau laten draaien bij hete lucht combi

Gr, john

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

mary5 schreef:

mmm elke oven/combi is weer wat anders, als ik die van mijn op 150 doe dan moet ik de hele dag wachten tot dat het klaar/gaar is vandaar dat ik bijna alles op 180 doe en dan elk keer ff checken....En zeker niet opgeven, blijf oefenen ;)

Die van mij is echt loeiheet dus 180gr is bij mij weer te heet. Zo zie je maar weer, beetje uitproberen idd en je komt er wel  :D
Mijn blanda schaaltjes zijn gisteren trouwens prima uit de oven gekomen.

@John, Hoezo als er een bol opkomt voer je de temp op?
Ik had dat gisteren ook maar dacht als ik de temp ga opvoeren wordt dat alleen maar erger  :/
Staan ze dan te lang in de oven op te lage temp? Ben wel benieuwd. Ben nog nieuw met bakken ;)

18

@Vanessa,
Als ie te bol wordt kun je dat een beetje tegengaan door met een lagere temperatuur te beginnen en dan de temperatuur in stappen te verhogen tot de eindtemperatuur.
Het bollen komt nl omdat de zijkant sneller gaar is dan het midden.
Als het gaar is aan de zijkant stopt het daar met rijzen terwijl het in het midden nog niet gaar is en daar dus door blijft rijzen, gevolg grote bolling.

Bij een lagere begintemp krijgt de zijkant meer tijd om mee te rijzen voor het gaar is.

Snap je het nog?

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

@John, ja hoor prima uitgelegd ;)
Ik kan niet lager bakken dan 150gr en doe ik t hoger verbrandt alles  :/
Misschien is eerder afdekken met folie een idee of gaat het dan helemaal mis? Doe dat vaak om verbranding aan de bovenkant te voorkomen als mn kapsel nog niet gaar is van binnen. Moet zeggen dat ik die bolling alleen heb bij blanda schaaltjes en als ik mn cc's iets te vol doe...