1

Onderwerp: Vragen over eerste bruidstaart

Hoi allemaal,

Ik ga over een paar weken mijn eerste bruidstaart maken en ik heb wat vragen. Het paar wil graag een witte ondergrond, kan ik dan beter witte marsepein of witte fondant gebruiken? Ze hebben verder geen voorkeur opgegeven voor fondant of marsepein. Wat is het lekkerst of het best?

Ook zit ik te twijfelen over de vulling. Ik wil de bodems in drie lagen snijden en ze dus met twee verschillende dingen vullen. Ze hadden een voorkeur voor aardbeienmousse, maar wat kan ik dan als andere vulling gebruiken?

Ik maak de taarten een dag voor de bruiloft. Kan ik ze dan in dozen verpakt in een plastic zak in de koelkast bewaren? Of worden ze dan droog?

Heel erg bedankt vast voor jullie hulp!!

2

Re: Vragen over eerste bruidstaart

Hey hallo,

Ik vind zelf aardbeienmousse in de ene laag en dan mascarpone met verse aarbeien of een suikerloze aardbeienjam wel lekker in de andere laag. Dan is het niet beide overzoet, want je krijgt ook de crème nog om af te smeren.

Het is ook leuk om die een rose of rood tintje te geven met wat kleurstof en evt een theelepel citroenaroma om de overzoete smaak wat te verdoezelen.

Ik zou fondant gebruiken, er bestaat zelfs extra witte fondant of je kunt marshmellowfondant gebruiken, maar fondant is witter dan marsepein (is mijn ervaring).

Ik heb laatst de verjaardagstaart voor mijn zusje op donderdag gemaakt en hij werd op zondag pas gegeten. Wel in de koelkast bewaard, maar hij was overlekker. Met vers fruit en mascarpone is dat niet zo lekker. Maar je moet hem dan juist wel in de koelkast bewaren en ongeveer een uur van te voren op kamertemperatuur laten komen. Mijn ervaring is dat het dan het lekkerst is.

Om te voorkomen dat de mousse en jam in je biscuit trekken, smeer ik meestal beide kanten van de laag met een heel dun laagje botercrème in, alsof je een boterham smeert.

Ik hoop dat je er iets aan hebt. Ik ben zelf ook nog niet zo'n ervaren bakster hoor. Vertel je maar wat ervaringen en wat ik heb geleerd vanuit de workshops.

Groetjes en succes!

3

:)  daar kan ik zeker al wat mee, bedankt!!!

4

Aaardbeienmousse met lemoncurd is errug lekker :9 Je kunt lemoncurd in 1 laag doen en 2 lagen aardbeienmousse :Y

Wanneer je de mousse goed maakt, trekt het echt niet in je biscuit hoor :nooo  Eerlijk gezegd lijkt bc ertussen mij niet zo lekker :s

Taarten die afgesmeerd en bekleed zijn, kunnen 'bloot' in de koelkast staan.
Zeker niet in plastic, dan krijg je condens en smeltproblemen.
Door de fondant is de taart ahw luchtdicht afgesloten, dus de taart droogt niet uit.
Kan ook in een doos hoor.
Koelkast niet te koud zetten en liefst alleen taart in die koelkast. In ieder geval geen salami/vis/iets met ui ed in dezelfde koelkast.

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

5 Laatst bewerkt door Lisa27 (25-04-2012 18:26)

Dat klinkt ook lekker. Maak je die aardbeienmousse dan 'from scratch' of gebruik je een mix uit de webshop?

Wanneer gaat fondant eigenlijk smelten?

6

ik gebruik geen kunstmatige smaakstof ;) , dus from scratch :Y
Staat een heerlijk recept hiernaast.

Fondant smelt van water (fondant is eigenlijk gewoon suiker natuurlijk), dus condensdruppels ed, boren een gat in je taart.
Ook kan fondant smelten, wanneer niet juist afgesmeerd is en vocht uit de vulling bij de fondant kan komen. Dan is er geen redden meer aan :nooo

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

7

Oeh, dat maakt het ook wel weer eng. Ik heb vaker fondanttaarten gemaakt en het is dus nog nooit gebeurd. Zul je net zien dat het dan wel gebeurt  :nooo . Kan dat met marsepein niet gebeuren?

8 Laatst bewerkt door Esther68 (25-04-2012 18:49)

Met marsepein gebeurt dit ook. Al denk ik dat het met fondant eerder is. En je kan de  taart wel in een kartonnen (!) doos zetten in de koelkast maar dan geen plastic meer omheen doen, net als wat Carien ook al zegt.

Witte marspepein is overigens niet echt wit. Laatst had ik voorgekleurde waar nog te veel donkere stukjes in zat van het velletje. Echt irritant! Dit heb je met fondant dus niet.

9

Marsepein kan even goed smelten, dus laat je daarom vooral niet weerhouden om fondant te gebruiken.  :)

Een paar dingen die mij te binnen schieten:

*  Fondant en marsepein kan smelten door een te vochtige koeling. Recentelijk heb ik dat buiten mijn schuld om (gelukkig) ervaren. Een koeling (op een locatie) die vaak open en dicht gaat is daarvoor dus niet echt geschikt.
Zoals iemand van een feestlocatie vorige week tegen me zei: "patisserie hoort niet thuis in een koelcel"

* Bedenk hoe lang de taart van jou onderweg is naar de feestlocatie en hoe lang ie daar nog staat voor ie aangesneden wordt. En bepaal daarop je vulling. Een vulling op basis van slagroom (dus ook bavarois) vind ik om die reden niet geschikt.

De bruidstaart die ik vorige week heb gemaakt was gevuld met frambozenjam, lemoncurd en bc mix. Heerlijk zoetfris en geen kans op vroegtijdig bederf.

* Als je een echt witte witte taart wil zou ik voor witte fondant gaan, maar goed het is ook wat jij lekker vindt werken en wat dan dus het mooiste wordt.

* Als je gaat stapelen, gebruik dan goed stapelmateriaal, daarbij doel ik op echte dowels (en geen kitkats of rietjes) en cakeboards. Als je de boards nog met een plupje icing op de taart eronder plakt staat het als een huis.

Heel veel plezier en succes alvast! :)

~ Never waste a good crisis... ~

10

Carien schreef:

Wanneer je de mousse goed maakt, trekt het echt niet in je biscuit hoor :nooo  Eerlijk gezegd lijkt bc ertussen mij niet zo lekker :s

Ik heb geleerd om een soort randje van botercrème te maken en daarbinnen te vullen, zodat het niet aan de zijkant langs de taart komt. Daarnaast vind ik dat jam altijd in het biscuit trekt en ik vind dat niet lekker, daarom smeer ik een miniscuul dun laagje botercrème op mijn biscuit. Je ziet en proeft het verder niet. Maar ik had het niet expliciet over de mousse  :nooo  Dat zal idd niet snel in de biscuit trekken.

11

Nou ik weet ondertussen dat ze graag citroenvulling willen. Kan ik dan een laag lemon curd doen met een laag citroenmousse?

Ik ga in ieder geval fondant gebruiken, want ik wil echt een witte taart.

Heel erg bedankt voor jullie tips tot nu toe!! :)

12

J-nineson schreef:
Carien schreef:

Ik heb geleerd om een soort randje van botercrème te maken en daarbinnen te vullen, zodat het niet aan de zijkant langs de taart komt. Daarnaast vind ik dat jam altijd in het biscuit trekt en ik vind dat niet lekker, daarom smeer ik een miniscuul dun laagje botercrème op mijn biscuit. Je ziet en proeft het verder niet. Maar ik had het niet expliciet over de mousse  :nooo  Dat zal idd niet snel in de biscuit trekken.

Dat wordt op het forum meestal en dijkje genoemd  :) . Ik doe dit ook altijd, net als een heel dun laagje onder mijn vlaaifruit-vulling. Dit is inderdaad zo dun dat je de biscuit er bijna doorheen ziet  :Y