1

Onderwerp: SOS taart brokkelt af met afsmeren!!!

Vanochtend een taart opnieuw gedaan die me van de week was mislukt. Hetzelfde probleem. Het biscuit lijkt nattig en is heeeeeel zacht/vers. Ik doe mijn biscuits altijd minimaal een nachtje in de vriezer en dan ontdooien in de koelkast. Deze keer (volgens mij heb ik dat al wel vaker gedaan) in de koelkast gezet met pedaalemmerzak er nog omheen. Daar vries ik ze namelijk altijd in in. Het idee is dat het vocht in de taart blijft als je ontdooit met de zak eromheen. Maar misschien wordt ie juist wel te nat hierdoor?????

Met afsmeren van de taart kruimelt het biscuit heel erg. De botercreme zit nog aan mijn mes met allerlei kruimels die loslaten. Erg jammer. Geen idee of ik de taart nu nog strak krijg. Als noodoplossing heb ik nu met een lepel heel voorzichtig een dikke laag botercreme achter gelaten op de taart. Vanavond hoop ik dit met een warm met wat strakker te kunnen uitsmeren. Hoop wel dat het goed komt. Geen tijd/zin meer om nog een keer opnieuw te bakken/vullen.

Dus wie weet een oplossing/oorzaak van dit probleem. Alvast bedankt voor het meedenken en je reactie!

Gr. Dolfijn

Neem eens een kijkje op: www.stapeloptaart.nl. Ook voor eetbare prints op ouwel, frosty of icing.

2

Re: SOS taart brokkelt af met afsmeren!!!

Ik ontdooi nooit een biscuit in de koelkast. Volgens mij hoeft dit alleen bij beklede taarten ivm te snel ontdooien.
Mijn biscuits vries ik ook altijd in en laat deze ontdooien bij kamertemperatuur. Met de zak open. Niet te open omdat ik dan bang ben dat de biscuit uitdroogt. Denk dus echt dat dit vochtprobleem komt doordat je je biscuit in de koelkast laat ontdooien waar het vocht helemaal niet weg kan en met de zak dicht.

3

jammer maar als je eerst dun en strak afsmeert en hem dan een uurtje laat koelen dan smeer je m erna nog een keer af
dan zitten de kruimels in de eerste laag en hij is dan al mooi stevig

ik taart, jij taart, wij zijn taarten

4

Het kan zijn dat je je blik te dik hebt ingevet. Door een dikke laag schijnt de buitenkant van je biscuit wat brokkeliger te worden. Na het invetten van je bakblik even met een papiertje het overtollige vet/boter weghalen kan helpen.

5

Allemaal goede tips en ideeen waar ik wel wat mee kan! Dank daarvoor.
Ik spray mijn bakblikken in met de bakspray van Dr.Oetker. Gaat opzich altijd wel goed. Denk inderdaad dat het ontdooien in de koelkast de boosdoener is.

Gr. Dolfijn

Neem eens een kijkje op: www.stapeloptaart.nl. Ook voor eetbare prints op ouwel, frosty of icing.

6

coconuts schreef:

jammer maar als je eerst dun en strak afsmeert en hem dan een uurtje laat koelen dan smeer je m erna nog een keer af

:Y  :Y  dat is de truk inderdaad

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

7

xhafal schreef:
coconuts schreef:

Maar hoe krijg ik er een dunne laag op als ik niet eens kan smeren? Het biscuit is zo zacht dat het direct aan mijn mes zit.....

8

Dan strijk je wat dikker af, de taart in de koelkast laten opstijven.

Na een uurtje of zo taart eruit en met een heet + droog paletmes opnieuw afstrijken zodat het teveel aan boter ervan af gaat.

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

9

Dolfijn schreef:
xhafal schreef:
coconuts schreef:

Maar hoe krijg ik er een dunne laag op als ik niet eens kan smeren? Het biscuit is zo zacht dat het direct aan mijn mes zit.....

zien dat je BC heel zacht is en het is inderdaad niet gemakkelijk als je biscuit te zacht is. hopelijk lukt het.

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

10

Ik ontdooi ze altijd uit de zak,maar leg er wel een theedoek overheen. ;)  (niet in de koeling)

Tegenwoordig kun je vanalles worden,ik heb besloten om gewoon mezelf te blijven!

11

Ik had iets soortegelijks vandaag met de brownies die uit elkaar vielen  bij het snijden

Superzacht

Reddingsoperatie van de bovenste laag kruimels gemengd met roomboter + poedersuiker, glad aan elkaar gemetseld dmv een heet paletmes en op laten stijven.

Gelukt, heet paletemes is het wondermiddel

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

12

Het is goed gekomen hoor. Wel iets dikker laag BC dan normaal. Vandaag weer een taart gevuld. Deze biscuit buiten de koelkast ontdooid en geen problemen mee gehad!

Thanks dames voor het meedenken.

Gr. Dolfijn

13

en je botercreme komt toch niet uit de koelkast hoop ik? want dan is die veel te hard. moet op kamertemp. zijn.