1

Onderwerp: Stapeltaart met ganache en bavarois bewaren.

Hallo allemaal,

Ik moet een taart maken voor de bruiloft van mijn broer. Het is een taart voor de dag na de bruiloft en dus slechts  voor 15 personen (enkel de familie).
Wat ik in gedachten heb is een stapeltaart met 2 lagen. Ik wil de taart afsmeren met ganache (1:1 chocolade en slagroom). Als vulling wil ik een chocolade bavarois gebruiken.
De bruiloft is op zaterdag en de taart zal dus pas op zondag gegeten worden. Op vrijdag moet ik de taart dus al maken. Wat raden jullie me aan voor wat betreft het bewaren van de taart? Ik heb namelijk veel gelezen over taarten die in de koeling zouden gaan 'zweten'. Ik zou heel graag tips hierover ontvangen omdat ik mijn broer en zijn vrouw wil overdonderen met de taart!

Alvast heel erg bedankt voor de reacties!

2

Re: Stapeltaart met ganache en bavarois bewaren.

Vrijdag maken en zondag opeten moet lukken hoor! Het zweten komt als de taart een te groot temperatuur verschil meemaakt. Ik heb de luxe van de aparte koelkast, waar ik de temperatuur niet zo laag heb staan. In een doos kan hij zo in de koelkast. Als je hem er voor het eten uit haalt en hem met de deksel eraf op temperatuur laat komen, is de kans op zweten niet zo groot hoor!

Groeten en nog meer bakplezier, Annemiek

3

Hallo Annemiek, bedankt voor je reactie.
Ik heb helaas geen aparte koelkast, maar wel een grote schuur waar de temperatuur altijd laag blijft dus dat is een mooie oplossing.
Het lastige is dat hij ook nog zo'n anderhalf uur vervoerd moet worden om daar weer een dag in de koeling te staan. Maar neem aan als ik hem netjes in de doos houdt dat hij daar wel tegen moet kunnen toch? of eventueel in een koelzak?

4

die ganache is niet het probleem (mits genoeg verhit), de bavarois wel denk ik (obv slagroom neem ik aan?)....

kun je niet ook opgeklopte ganache gebruiken om te vullen?

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

5

De bavarois is een poeder waar enkel nog water aan toegevoegd wordt.