1

Onderwerp: Even een vraagje...

... kan ik, al ik een biscuit gebakken heb, voor het vullen het biscuit overgieten met gesmolten chocolade, zodat een "nattere" laag vulling niet door mijn biscuit heen trekt?
(Dus in laagjes snijden en waar de nattere vulling komt het laagje overgieten met gesmolten chocolade?)

Ik taart, jij taart, wij taarten, wij hebben getaart... Taarten is een werkwoord!

Re: Even een vraagje...

ganache bedoel je?

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela
https://www.facebook.com/PennysHobby

3

Nee, gesmolten chocolade... is voor een vriendin van mij, die er een hekel aan heeft dat nattere vulling deels in de biscuit trekt (schijnen sommigen niet lekker te vinden  :think: ). Ze zei: dan smelt je toch gewoon een reep chocolade en giet je dat over het laagje. Maar ja, zij bakt geen taarten...

Ik taart, jij taart, wij taarten, wij hebben getaart... Taarten is een werkwoord!

tja weet niet het kan denk ik wel.. maar of het helpt tegen het natte...

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela
https://www.facebook.com/PennysHobby

5

Tja ik weet het ook niet, ik vind het persoonlijk niet erg dat het er een beetje intrekt (zoals jam ofzo). Maar ik dacht namelijk dat als ik dat zou doen (met die chocolade) dat het vocht toch ergens eruit moet, en dat is dan door de zijkanten, dan gaat mijn fondant scheuren/smelten. Lijkt me ook niet echt handig... Misschien gewoon een superdun laagje bc ertussen dan? Heeft iemand nog tips?

6

Ik weet niet of ik nog optijd ben maar een laagje chocolade kan volgens mij prima!
Is ook lekker knapperig.
Sommige doen t ook juist in slierten, zodat je lekker knapperige stukjes in zitten.
Dus waarom niet solide?
Ik heb t nooit geprobeerd maar t klinkt heel logisch.

En nee joh, hoezo moet t vocht er dus ergens uit?
Dat vocht moet gewoon lekker in de vulling blijven! Hahaha!
Ik ben ook niet zo'n fan van vocht in de cake/biscuit. Zo'n zompige massa  :nooo

En om te voorkomen dat vocht tegen je fondant komt spuit je toch dijkjes. Of doe je dat niet sowieso dan?

Groetjes!

7

Wordt die chocolade dan niet kei en keihard als die weer is afgekoeld? Zelf zou ik denken er een klein beetje boter ofzo bij te smelten om dat te voorkomen, maar niet teveel zodat het helpt tegen het natte.
Of zoals eerder al gezegd ganache maken (nog superlekker ook!), die kan je er later ook nog overheen gieten, dan blijft alle vulling netjes binnenin. En daar kan je zelfs weer fondant tegenaan plakken. Krijgt het fondant ook meteen een lekkerdere smaak ^^

8

Ik denk niet dat je chocolade vloeibaar genoeg wordt om zo dun uit te smeren. Dan trek je volgens mij de hele onderlaag stuk. Het zou dan "denk ik "een wat dikkere laag chocolade worden, en ik weet niet of dat nu wel zo lekker wordt.

9

Tja, tis idd denk ik moeilijk om het een flinterdun laagje te laten worden idd.

Maarrrrrr... ik ben niet voor 1 gat te vangen  ;) 

Misschien...als het echt een goeie vriendin is en je hebt er de moeite voor over zeg maar... (haha) dan zou je een dun laagje op een bakpapiertje kunnen uitsmeren/gieten en dat er dan op leggen...
Ik kan niet garanderen dat het niet breekt natuurlijk, hihi.
Maar het scheelt al wel qua contact tussen vulling en cake   :D

Groetjes!

10

gewoon een dun laagje botercreme, en daar de vulling bovenop!
net als boter op je brood, dan gaat de jam ook niet in je brood zitten toch?
chocola krijg je denk ik niet dun genoeg.