1

Onderwerp: Waarom zakken mijn cupcakes in

Ik heb een 75 cupcakes gebakken met het recept die hier staat bij de recepten. Ze komen er schitterend uit maar zakken na een minuut in. Geen gezicht. Nu zien ze het toch niet maar wil wel weten wat ik fout doe.

De glutenvrije cakjes blijven zo mooi bol. Die zakken niet in. Alles hetzelfde gedaan alleen bakpoeder erbij en glutenvrij meel.

Wie o wie kan mij helpen?

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

2

Re: Waarom zakken mijn cupcakes in

Ja dat gebeurt soms ja, echt balen maar misschien toch een minuutje langer, even de temperatuur opvoeren kan ook helpen.... of anders de melk weglaten uit het recept, worden ze net ietsje steviger...
En vooral ook niet lang mixen zodra je de bloem erbij doet, alleen even kort.
Sukses h

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

3

Ik maak ze altijd met cakemeel van Koopmans en dat gaat altijd goed, zakken nooit in. Ook nooit andere problemen. En daarbij vind ik ze lekkerder, maar da's natuurlijk een kwestie van smaak.

Maarre... 75 cupcakes... pfoe hee...

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

4

Nou die onthou maar voor de volgende keer.
Het was voor de traktatie maandag, want dan ben ik jarig :D en dan voor volgende week zondag(dan houden we het) dan krijgen de kids cupcakes en geen taart. Anders worden het vier taarten en eigenlijk een beetje te gek voor op 1 dag te maken.

Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

5

Carin schreef:

Ik maak ze altijd met cakemeel van Koopmans en dat gaat altijd goed, zakken nooit in. Ook nooit andere problemen. En daarbij vind ik ze lekkerder, maar da's natuurlijk een kwestie van smaak.

Maarre... 75 cupcakes... pfoe hee...

Dan moeten ze ook 20 minuten in de oven op 180-200 graden?

bij ons lukte het in het begin ook niet en nu doen we het op 200 graden bakken en z`n 15-20 minuten en dat gaat goed.
en als ze dan nog niet bruin zijn gewoon even iets langer.

Groetjes Katinka & Manuela
Bekijk ons album http://detaartenmamas.mijnalbums.nl/

7

Ze zijn wel mooi bruin. Ze smaken ook heerlijk. Maar ze zakken in. Dat vind ik niet netjes staan

8

Ik had het laatst ook met het recept van Nigilla, waar ik misschien net iets teveel melk ingedaan had, en toen zakten ze inderdaad ook na een minuut ofzo in, terwijl ze in de oven heel erg goed gerezen leken en bij prikkercontrole goed gaar leken.

Mijn taarten enzo =) *klik*

9

Dit is dus het verschil van het recept hier op de site of van Koopmans

http://www.mijnalbum.nl/Foto-X3RUCPNB.jpg

De rechtse is dus van koopmans

10

Ik maakt het recept van Nigella.

Ik doe eerst :
10 minuten op 190 graden (oorspronkelijke tempratuur) en daarna nog eens 10 minuten op 200 graden.

Oh misschien belangrijk om te zeggen : ik heb een oplopende oven, dus de tempratuur gaat langzaam omhoog.

En als de cupcakejes klaar zijn, dan druk ik op stop en en dan heeft mijn oven een cooldown programma en dan gaat de tempratuur weer langzaam naar beneden.

Groetjes, Manika
www.taartenvanmanika.nl

11

Sjee wat een verschil idd zeg.
Ik heb altijd die muffin mix ( kant en klaar bij de winkel ) dus heb er nog geen last van gehad.
Zelf muffin mix maken doe ik maar niet, vind het zo wel makkelijk :D

12

Ik bak de cupcakes ook altijd ZONDER melk en zet de oven op 185 graden (conventioneel). Zorg ervoor dat je oven goed is voorverwarmd.. Dat scheelt ook altijd vind ik... Succes!!

www.partycupcake.nl voor Springerle Moulds! Like m'n Facebook.

13

Hoi Jolanda,

Het enige dat ik nog kan bedenken is dat je het mengsel wellicht te lang of te krachtig mixt? Dat kan nl. tot gevolg hebben dat ze inzakken, de bodem trekt dan ook iets in, dus je ziet onder op ook een soort holte in het papieren vormpje. Misschien kun je hier nog wat mee? Daarbij lijkt het wel alsof je de kant en klare versie meer gevuld hebt, hij lijkt echt een stuk groter behalve boller. Ik werk zelf altijd met een ijsschep, dan weet ik dat ik altijd ongeveer dezelfde hoeveelheid in het vormpje doe.

Groetjes, inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

14

Inge schreef:

Hoi Jolanda,

Het enige dat ik nog kan bedenken is dat je het mengsel wellicht te lang of te krachtig mixt? Dat kan nl. tot gevolg hebben dat ze inzakken, de bodem trekt dan ook iets in, dus je ziet onder op ook een soort holte in het papieren vormpje. Misschien kun je hier nog wat mee? Daarbij lijkt het wel alsof je de kant en klare versie meer gevuld hebt, hij lijkt echt een stuk groter behalve boller. Ik werk zelf altijd met een ijsschep, dan weet ik dat ik altijd ongeveer dezelfde hoeveelheid in het vormpje doe.

Groetjes, inge

De bodems waren indd ook ingetrokken. Zou ik miss nog moeten wennen aan mijn nieuwe kennie.
De cakjes kwamen er net zo mooi uit als de kant en klare versie alleen zakte later wel in.

15

Ik maak altijd cakemix van 1 ei, 50 gram bloem, 50 gram (zachte) margarine en 50 gram suiker. Om 12 cupcakes te maken gebruik ik 2 eieren voor.
De cakejes gaan 20 minuten in de oven op 175 graden en komen er altijd super uit.

Misschien is dit een idee?

Roosje