1

Onderwerp: een stapel stapelvragen ;-)

Hallo iedereen,

In mei ga ik een bruidstaart maken en dit wordt waarschijnlijk een stapel van vijf (35-30-25-20-15).

Middels de zoekfunctie heb ik al enige antwoorden gevonden, maar ik heb toch nog een paar vragen.

Ik heb al vaker gestapeld maar dit was niet hoger dan drie hoog. Dit heb ik bij de ene taart met chocosticks en bij de andere weer met maiskolfprikkers gedaan. Wat zouden jullie gebruiken bij bovenstaande maten?

Is een taartkarton van 1mm dik genoeg om mee te stapelen bij bovenstaande maten of kan ik beter cakeboards van 4mm gebruiken? En hoe vullen jullie die ruimte van 4mm dan op? Een extra hoog sierrandje o.i.d.?

Tot nu toe heb ik bij het stapelen gebruik gemaakt van twee aan elkaar geplakte taartkartons (met de vetvrije kant naar buiten uiteraard). Helaas plakte bij bijna alle taarten het marsepein van de onderste taart aan het karton vast en trok je de boel dus kapot. Hoe doen de wat meer ervaren dames (en heren) dit? Maken jullie gebruik van andere kartons (die goud/zilveren kartons hebben volgens mij aan beide kanten een vetvrije laag, plakt dit minder dan de witte kartons?) of smeren jullie het ergens mee in?

Ook is bijvoorbeeld een karton van 20cm altijd iets groter dan het biscuit dat uit een PME pan van 20cm komt. Ik knip er altijd nog een randje af. Ligt dit nu aan mij of hebben meer mensen hier last van? En waarom zijn er dan bijvoorbeeld geen kartons te koop van 19cm? Ik denk dat niemand graag een taart heeft met karton dat er onderuit piept?

Tot slot: ik wil voor de onderste taart een cakedrum van 40cm gebruiken. Voor mijn 'gewone' taarten gebruik ik mdf plaatjes met cadeaupapier en folie, maar dit vind ik voor een bruidstaart niet zo mooi. Ik zie echter dat deze cakedrum vaak mee wordt bekleed met de taart. Maar hoe til je zo'n stapel dan nog op? Dan zit je
toch met vingerafdrukken in het marsepein?

Een stapel ;) vragen maar ik hoop dat iemand mij hier wat mee op weg kan helpen. :)

Alvast bedankt! :)

Willemijn

2

Re: een stapel stapelvragen ;-)

Ik heb niet op al je vragen een antwoord, sorry! Zo ervaren ben ik ook niet  :o , maar ik kan proberen mee te denken...

Ik heb al vaker gestapeld maar dit was niet hoger dan drie hoog. Dit heb ik bij de ene taart met chocosticks en bij de andere weer met maiskolfprikkers gedaan. Wat zouden jullie gebruiken bij bovenstaande maten?

Ik zou voor de veiligheid echt douwels gebruiken en 1 lange door je hele taart.

Is een taartkarton van 1mm dik genoeg om mee te stapelen bij bovenstaande maten of kan ik beter cakeboards van 4mm gebruiken? En hoe vullen jullie die ruimte van 4mm dan op? Een extra hoog sierrandje o.i.d.?

Als je genoeg douwels gebruikt denk ik dat het wel kan met karton, maar dat weet ik niet zeker.
Mijn hoogste stapel was 4 en daarvoor heb ik ook kartons gebruikt. Wel pas op de dag zelf gestapeld en afgewerkt. Durfde het niet aan om de dag ervoor dit al te doen.

Tot nu toe heb ik bij het stapelen gebruik gemaakt van twee aan elkaar geplakte taartkartons (met de vetvrije kant naar buiten uiteraard). Helaas plakte bij bijna alle taarten het marsepein van de onderste taart aan het karton vast en trok je de boel dus kapot. Hoe doen de wat meer ervaren dames (en heren) dit? Maken jullie gebruik van andere kartons (die goud/zilveren kartons hebben volgens mij aan beide kanten een vetvrije laag, plakt dit minder dan de witte kartons?) of smeren jullie het ergens mee in?

Ik gebruik eigenlijk altijd de goud/zilveren. Smeer ze nergens mee in, maar tot nu ging het altijd goed  :Y . Nooit over nagedacht eigenlijk...

Ook is bijvoorbeeld een karton van 20cm altijd iets groter dan het biscuit dat uit een PME pan van 20cm komt. Ik knip er altijd nog een randje af. Ligt dit nu aan mij of hebben meer mensen hier last van? En waarom zijn er dan bijvoorbeeld geen kartons te koop van 19cm? Ik denk dat niemand graag een taart heeft met karton dat er onderuit piept?

Dat heb ik dus ook altijd!!! Biscuit krimpt een beetje als het afkoelt. Daar heeft het mee te maken. Ik heb ooit eens gelezen dat je met afsmeren net zoveel moet smeren tot het karton weer verdwijnt. Maar dan heb ik meer botercreme/ganache dan taart voor mijn gevoel  :s  Dus ik knip ook altijd  ;)

Tot slot: ik wil voor de onderste taart een cakedrum van 40cm gebruiken. Voor mijn 'gewone' taarten gebruik ik mdf plaatjes met cadeaupapier en folie, maar dit vind ik voor een bruidstaart niet zo mooi. Ik zie echter dat deze cakedrum vaak mee wordt bekleed met de taart. Maar hoe til je zo'n stapel dan nog op? Dan zit je
toch met vingerafdrukken in het marsepein?

Geen idee! :lol:  Ik lees ff mee.

Wellicht dat de meer ervaren baksters je beter op weg kunnen helpen!

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

3

Geen ervaring met zo hoog ... Maar op je laatse vraag : misschien de cake.lifter van de wilton better bakin tools ?

Smart critiques, Stupid creates

4 Laatst bewerkt door marijetje (05-02-2012 10:05)

stapelen doe ik altijd met cakeboards ertussen en houten dowels je taart staat dan echt als een huis! Het onderbord een paar dagen van tevoren bekleden zodat het kan drogen (als het een kleurtje heeft dan ook gelijk de rest tegelijk kleueren voor kleurverschil) succes ermee!

Ik vergeet op te schrijven dat ik altijd van die meubelviltjes onder mijn drum plak dan heb je al een richeltje om grip op te krijgen

je kan best 3 keer vallen, als je maar 4 keer opstaat

5

Bedankt voor de reacties tot dusver! :)

@cakebym: als je moet smeren tot het karton verdwenen is dan heb je inderdaad én veel boter aan je taart én bij mij heeft de marsepein dan de neiging om naar binnen te 'frommelen' als de boter zacht wordt. Dus ik knip altijd. Fijn om te horen dat ik niet de enige ben met dit probleem! :lol:

@Martjan: zou dat lukken denk je? Ik denk dat het een behoorlijk zware taart zal worden en om dan met een cakelifter aan de gang te gaan? Ik ben denk ik veel te bang dat ie eraf schuift ofzo! :s

@marijetje: welke dowels gebruik je? Ik kan er verschillende vinden in de webshop. En steek jij ook een lange in 't midden door alle taarten heen? Dat lijkt mij best lastig (moet je van tevoren precies uitrekenen waar je de gaatjes in 't taartkarton moet maken) en ik vind het ook niet zo mooi als de taart wordt aangesneden en er zo'n punt uit steekt.

Hebben die cakeboards ook een vetvrij laagje en blijft daar niet de marsepein van de onderste taart aan plakken? Ik vind dat gewoon zo lelijk, een stuk taart met gescheurd marsepein. Zeker op een bruiloft! En knip jij ze ook op maat?

Die viltjes zijn toch niet zo dik? Als je 'm vastpakt dan moet je toch nog op de één of andere manier grip moeten hebben op het cakeboard zelf? Ik denk dat ik heel snel mijn duimen erin zou zetten. :/ Als jij 'm optilt, heb je 'm dan al compleet gestapeld? Want dan is het een behoorlijk gewicht!
Ik zit te twijfelen of ik niet gewoon de onderplaat 'kaal' laat. Zo'n cakedrum is van zichzelf toch ook wel redelijk chique met dat zilver? Er zit toch ook een soort werkje in?