1

Onderwerp: [How2] zelf unieke stencils maken....

Toen ik een paar weken terug wat vliegende tapijtjes zat te stencillen was ik zo blij met het leuke en vooral snelle resultaat dat ik opeens van alles wilde gaan stencillen, kennen jullie dat  :D
Daaruit kwam eerst de Bruce Springsteen taart voor mijn lief. Meneer Springsteen is niet mijn idool en mijn oorspronkelijke plan was heel anders maar het werkte wel! A4 foto uitgesneden en met wat zwarte RI....
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=181856
Voor mezelf wilde ik natuurlijk iets leuks met bloemen of paisley motieven.
Op internet vond ik wel hele mooie stencils maar mijn budget is op dit moment erg krap dus toen bedacht ik ze zelf te gaan maken.

Benodigdheden voor optie 1:
- lamineerapparaat
- papier
- je eigen tekenskills
- Loeischerp hobby mesje

Teken zelf een patroon van b.v. bloemen of gebruik een afbeelding van internet of zelfs kant en klaar (scrap of inpak) papier.
Let op: als je bedrukt papier wilt gebruiken moeten dat wel motieven zijn die los van elkaar staan anders snij je natuurlijk alles los.
Ik heb hawaiiaanse bloemen getekend en een 125 micron lamineervel gebruikt.
Vervolgens ben ik dit met een heel scherp hobby mesje gaan uitsnijden.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3DHJK7BF-D.jpg
Toegegeven ik was wat over ijverig met tekenen en heb me suf zitten snijden  :lol: 
Bij de kleine rondjes heb ik overigens mijn scrap perforator gebruikt (de crop a dile van memory keepers).
Maar dan heb je wel wat  :D vind ik zelf,  dit stencil is 20x20 cm en wil ik gaan gebruiken om in één keer de bovenkant van een taartje te bewerken.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YA8P44UC-D.jpg
Je kunt natuurlijk ook één mooie bloem doen voor op een cupcake of deze steeds verplaatsen, draaien en herhalen voor op een taart.

Voor optie 2:
- goedkope stevige plastic mapjes (b.v. van action) of plastic tabbladen etc
pons alfabet of iets dergelijks
crop a dile II (app op de foto met oranje/gele handvat) als je gaatjes patroon wilt maken

Voor ik begon met taarten was mijn grote hobby scrapbooking en daar heb ik heul veul materiaal van  :o
Met de crop a dile maakte ik deze stencils:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-GGRZDVWV-D.jpg
Ik had nu alleen nog een restje rode icing staan maar dit leek me leuk in roze of lichtblauw voor geboorte cuppies....
http://www.mijnalbum.nl/Foto-D6YMK4CZ-D.jpg
Zo heb ik ook een Quickutz stans apparaat en een boel verschillende alfabetten en andere ponsplaatjes. Er zijn verschillende merken snij en pons apparaten om figuurtjes en letters uit te snijden. Een aantal van jullie zullen zoiets ook hebben.
Als je deze letters of figuren uit stevig plastic (of lamineer een leeg vel) snijdt, heb je ook snel leuke stencils.
Vooral voor een monogram op een CC of taart lijkt het me mooi, ik heb tientallen lettertype van Quickutz. Letters als a,b,d,o,p,q zijn wat lastig omdat je met het binnenste rondje zit wat ook op z’n plek moet blijven. Ik heb die letters zo uitgesneden dat het pons app niet helemaal door en door ging, toen met een mesje verder uitgesneden en de rondjes net vast laten zitten. Ik hoop dat iemand er iets aan heeft en zou het erg leuk vinden als jullie een foto in dit topic zetten van de gemaakte stencils. Zo krijgen we steeds meer leuke ideeën bij elkaar.

Grtz,
Sandra

Shower the people you love with love - James Taylor and me ;-)

2

Re: [How2] zelf unieke stencils maken....

Ohh geweldig!
Ben ook van het snijden en crea bea dus ga zeker proberen :Y :Y: Y

dank je!!!

Believe in yourself and never give up!

3

Re: [How2] zelf unieke stencils maken....

Wow, geweldig. Maar of ik het zelf zou kunnen? Dat betwijfel ik.

4

Re: [How2] zelf unieke stencils maken....

Ik ben niet zo handig :nooo Dus helaas zal ik het moeten doen met gekochte stencils. Daar staat tegenover dat ik vroeger kaartjes maakte met embossing. Dat zijn wel stevige metalen stencils, dat is jammer, maar het wil wel  :cool:

Gewoon omdat het leuk is een taart te zijn
Groetjes Heidi

5

Re: [How2] zelf unieke stencils maken....

monique53 schreef:

Wow, geweldig. Maar of ik het zelf zou kunnen? Dat betwijfel ik.

Ik denk het wel hoor, het is namelijk helemaal niet moeilijk.
Het is vooral tijdrovend om alles uit te snijden maar dat hangt natuurlijk ook van het patroon af.

Shower the people you love with love - James Taylor and me ;-)

6

Re: [How2] zelf unieke stencils maken....

Heidimaris schreef:

Ik ben niet zo handig :nooo Dus helaas zal ik het moeten doen met gekochte stencils. Daar staat tegenover dat ik vroeger kaartjes maakte met embossing. Dat zijn wel stevige metalen stencils, dat is jammer, maar het wil wel  :cool:

Ja die stencils zijn ook handig om te gebruiken, vaak heel mooi fijntjes gedetailleerd hè?!

Shower the people you love with love - James Taylor and me ;-)

7

Re: [How2] zelf unieke stencils maken....

Sandra-lala schreef:
monique53 schreef:

Wow, geweldig. Maar of ik het zelf zou kunnen? Dat betwijfel ik.

Ik denk het wel hoor, het is namelijk helemaal niet moeilijk.
Het is vooral tijdrovend om alles uit te snijden maar dat hangt natuurlijk ook van het patroon af.

Dank je voor de pep talk. Wie weet, misschien dat ik toch een keer probeer.

Re: [How2] zelf unieke stencils maken....

Ik heb een stencil brander. Hier mee gaat het veel makkeliijker dan met een mesje. Ooit eens 2e hands gekocht. Maar ik gebruik m eigenlijk vrijwel nooit  :s

Life is what you bake it.

9

Re: [How2] zelf unieke stencils maken....

Taartenmarie schreef:

Ik heb een stencil brander. Hier mee gaat het veel makkeliijker dan met een mesje. Ooit eens 2e hands gekocht. Maar ik gebruik m eigenlijk vrijwel nooit  :s

Nooit gewten dat dat bestaat/bestond. Heb je wat meer info over dat ding of wil je er misschien vanaf als je 'm toch niet gebruikt  ;)

Shower the people you love with love - James Taylor and me ;-)

10

Re: [How2] zelf unieke stencils maken....

Sandra krijg je de afbeeldingen wel helemaal strak uitgesneden zonder haperingen zeg  maar of moet je daar een bepaalde handigheid in hebben?

11

Re: [How2] zelf unieke stencils maken....

Theodora schreef:

Sandra krijg je de afbeeldingen wel helemaal strak uitgesneden zonder haperingen zeg  maar of moet je daar een bepaalde handigheid in hebben?

Ik gebruik een heel scherp hobbymesje, ik denk zoiets als deze:
http://www.deleukstetaartenshop.nl/gere … -2307.html en daar kun je heel strak mee snijden. Ik draai vaak mijn werk en hou mijn mesje in één richting maar dat werkt voor iedereen misschien anders.

Bij de grote bloemenstencil had ik vrij dik papier en een wat dikke (125 micron) lamineersheet gebruikt.
Dit was samen best stevig om te snijden en ik had ook wel zere vingers van het kracht zetten. Als een dunnere sheet gebruikt, wat ik bij Bruce Springsteen gedaan had, gaat dat makkelijker.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

Shower the people you love with love - James Taylor and me ;-)

12

Re: [How2] zelf unieke stencils maken....

Wat gaaf zeg! Ik zit ook beetje krap, heb zoveel spullen mbt de taartvirus ingeslagen...maar dit wil ik ook wel proberen!
Ff kijken of het van het weekend lukt:)

Moshana's taarten, magie is niet ver te zoeken
www.facebook.com/moshanas.taarten

13 Laatst bewerkt door Annette52 (03-02-2012 01:09)

Re: [How2] zelf unieke stencils maken....

Mooie stencils maak jij !
Misschien nog een extra tip,
ik gebruik altijd een klein borduur schaartje met kromme bek om dit soort dingen te knippen op plaatsen die te moeilijk worden voor het mesje.
Misschien kun je er wat mee.

1 % hulp is meer dan 100% medelijden!!!

14

Re: [How2] zelf unieke stencils maken....

Wauw, dat moet ik zeker eens proberen!!!

groetjes Wilma

15

Re: [How2] zelf unieke stencils maken....

Sandra-lala schreef:
Taartenmarie schreef:

Ik heb een stencil brander. Hier mee gaat het veel makkeliijker dan met een mesje. Ooit eens 2e hands gekocht. Maar ik gebruik m eigenlijk vrijwel nooit  :s

Nooit gewten dat dat bestaat/bestond. Heb je wat meer info over dat ding of wil je er misschien vanaf als je 'm toch niet gebruikt  ;)

Het is een soort soldeerbout maar dan met een hele fijne punt. Er zit een rechte en kromme punt bij die je kunt verwisselen.
Door de verwarmde punt glij je door het plastic heen als door de warme boter  :lol:
Ik wil m (nog) niet verkopen, moet 'm gewoon weer eens gaan gebruiken.
als je googled op stencil brander vind je volgens mij wel eea.

Life is what you bake it.

16

Re: [How2] zelf unieke stencils maken....

Taartenmarie schreef:

Het is een soort soldeerbout maar dan met een hele fijne punt. Er zit een rechte en kromme punt bij die je kunt verwisselen.
Door de verwarmde punt glij je door het plastic heen als door de warme boter  :lol:
Ik wil m (nog) niet verkopen, moet 'm gewoon weer eens gaan gebruiken.
als je googled op stencil brander vind je volgens mij wel eea.

Bedankt voor de uitleg dat lijkt mij helemaal super, ik ga er eens naar op zoek. Ook liefst 2e hands om het eens te proberen voor ik weer een duur hobbyding aanschaf.....

Shower the people you love with love - James Taylor and me ;-)

17

Re: [How2] zelf unieke stencils maken....

wat een goed idee!
Mensen met een cricut kunnen die wschl ook gebruiken?

18

Re: [How2] zelf unieke stencils maken....

Hallo ik ben nieuw en weet nog niet veel, kan iemand mij uitleggen wat je dan met die stencils precies doet, snij je daar je fondant of marsepein mee uit of hoe moet ik dit zien

19

Re: [How2] zelf unieke stencils maken....

moniqueZ schreef:

Hallo ik ben nieuw en weet nog niet veel, kan iemand mij uitleggen wat je dan met die stencils precies doet, snij je daar je fondant of marsepein mee uit of hoe moet ik dit zien

Ik heb je net al een reactie gestuurd op de Bruce Springsteen taart.
Een stencil of sjabloon kun je op 2 manieren gebruiken; met een paletmes smeer je Royal icing over je stencil en je fondant, sjabloon weghalen en de afdruk staat op je taart of de andere manier met een kwastje en kleurstof poeder ga je het patroon 'dusten', trek dan het stencil/sjabloon weg en je afbeelding staat in kleur op je taart.
Misschien een idee om wat te lezen bij het kopje FAQ daar staan een boel technieken en materialen duidelijk beschreven.

Shower the people you love with love - James Taylor and me ;-)

20

Re: [How2] zelf unieke stencils maken....

kristien schreef:

wat een goed idee!
Mensen met een cricut kunnen die wschl ook gebruiken?

:Y  :Y  :Y lijkt mij ook. Ik heb er zelf geen maar ik denk wel dat ie door plastic snijd.

Shower the people you love with love - James Taylor and me ;-)

21

Re: [How2] zelf unieke stencils maken....

Sandra bedankt voor de uitleg en ik ga nu gelijk het kopje FAQ lezen

22

Re: [How2] zelf unieke stencils maken....

ik heb gister zo`n stencil gemaakt en ik moet zeggen dat het nog aardig werkt!Je kunt echt een heel mooi relief maken, nu had ik nog redelijk simpele figuurtjes maar vond het er goed uitkomen!

23

Re: [How2] zelf unieke stencils maken....

Hoi,hoi,

ik heb vandaag mijn eerste stencils zitten snijden.... lelie's en de naam van 1 van mijn kinderen. Die komt binnenkort op een taart...
Wat geweldig leuk om te doen, en het geeft je zoveel mogelijkheden....
Ik vroeg me af of meer mensen dit deden, en kom nu dit topic tegen.... Die stencilsnijder ga ik in ieder geval eens op zoeken, want ook mijn vingers hebben een pijnlijke top ;)

Groetjes, Miranda

Re: [How2] zelf unieke stencils maken....

Wat een super idee zeg!!

Re: [How2] zelf unieke stencils maken....

Wat een super idee zeg!!