1

Onderwerp: Gemêleerde kleur fondant.

Hallo,

Ik wil graag een taart maken met een blauw/wit gemêleerde ondergrond. Nu lees ik heel veel dat als je de kleurstof toevoegd je de fondant beter een nacht kunt laten rusten. Maar hoe maak ik daarna dan nog een gemêleerde ondergrond.
Ik zou het zelf gekleurd hebben en niet helemaal goed doorkneden, maar dat gaat niet als je het laat rusten, want dan moet je het nogmaals kneden waardoor de kleur helemaal egaal wordt lijkt me.
Wie heeft er tips.

alvast bedankt!

2

Re: Gemêleerde kleur fondant.

Ik laat mijn fondant eigenlijk nooit rusten. Ben ook erg slecht in plannen dus heb er de tijd ook niet voor  :+  Ik zou eerst de helft blauw kleuren en dat daarna doorelkaar kneden. Ik maak altijd strengen (in dit geval dus wit en blauw) en draai die doorelkaar, dan een bol paar keer kneden en als je denkt dat het nog niet genoeg gemarmerd is dan uitrollen. Vaak is het dan precies goed.

Beetje warrig uitgelegs maar hoop dat het zo snapt. Succes!

3

Ik laat het fondant niet altijd rusten na kleuren, hangt er vanaf hoeveel tijd ik heb, en ik merk niet echt een verschil tussen het wel of niet laten rusten, behalve dan dat de kleur mss net iets dieper is (klein verschil meestal).

Maar om een gemêleerde ondergrond te krijgen, gebruik ik meestal 3 verschillende kleuren. In geval van blauw/wit zou ik dan wit, licht blauw en wat donkerder blauw nemen. Het meest donkere is dan gewoon dezelfde tint blauw als het lichte maar dan met meer kleurstof.
In principe kan je die kleuren al op voorhand maken en laten rusten als je dat graag wil.
Om het te mengen maak ik van de verschillende kleuren eerst aparte lange rollen, dus fondant goed kneden, in een bol, en dan uitrollen met de handen tot een dikke worst. Ik zorg dat de rollen van de drie kleuren ongeveer even lang zijn, en dan leg ik ze naast elkaar en vlecht ik ze om ze dan samen te rollen. Dan dubbel plooien en weer een rol van maken. Zo verder tot ik de juiste mengeling heb, daar een bol van maken, wat plat duwen en uitrollen.
Je moet dan wel in één keer goed uitrollen want anders verlies je het effect.

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

4

Als je aan de linkerkant op de Howto's klikt is er een link naar een overzicht van Ria waar ook marmeren in staat!!

Succes,

Have a break, have a cupcake!!
Groetjes van 10