1 Laatst bewerkt door britt11 (27-01-2012 14:59)

Onderwerp: Taart komt niet netjes los uit de vorm

Hoi,

Ik bak regelmatig taarten en soms (regelmatig) heb ik dat de bodem niet goed los komt van de vorm. Dan blijft er biscuit aan de bodem van de vorm hangen en heb ik kuilen in mijn taart. Hierdoor kan ik het biscuit maar voor de helft gebruiken en er nog een bakken, zodat ik ze samen kan voegen.

Ik vet de vorm in met roomboter en doe er een beetje bloem overheen. Dit doen meer mensen in mijn omgeving, dus denk niet dat dat het is??
Misschien te lang in de oven of oven te heet?

Ik gebruik de mix van funcakes en laat de temp van de oven oplopen van 150 tot 180 graden.

Het biscuit is wel goed gaar.

Wie weet wat ik fout doe? :s

Groetjes Britt

http://img3.imageshack.us/img3/6851/taartlos.jpg

2

Re: Taart komt niet netjes los uit de vorm

de taart ziet er verder goed uit, dus gaar en mooi egaal.
Ik gebruik andere mix, dus daar kan ik je niet mee helpen, maar ik zou toch voorstellen om eens ergens anders je vorm mee in te smeren.
Ik gebruik zelf bakspray en dat gaat altijd prima, in het begin deed ik altijd een stuk bakpapier op de bodem, dan haalde je daarna voorzichtig het bakpapier eraf, misschien is dat een idee.

groetjes karin

3

idd nog beter invetten. bakspray is heel goed!

4

Misschien omdat je roomboter gebruikt, en omdat het gaat smelten kan het ook zo zijn dat het allemaal naar het midden gaat, dat dus de randjes niet voldoende zijn ingevet..

ik gebruik ook bakspray, ook omdat ik het best vies vind om met een kwastje of klontje boter, maar met de spray kom je overal in het blik...

en niet tesnel je cake uit het blik halen, door dat deze nog warm is gaat hij eerder kapot...

succes!!

5

idd bakspray, is echt super

Ik heb de zelfde bakvorm als jij hebt en doordat hij zo groot is leg ik bakpapier op de onderkant. Dan  heb je ook geen probleem met het lossen uit de vorm

En dan daarna niet met bloem bedekken!
Succes!

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

8

+1 voor de bakspray.  :)

En anders kun je ook nog overstappen op een siliconen bakvorm.  :x

9

Bedankt voor de tips!

10

Bedankt voor de tips!

11

Ik gebruik altijd de Wilton Cake Release. Werkt perfect, cake komt er prima uit. Ik tik het biscuit even los en stort juist wel gelijk als het uit de oven komt, want anders gaat het plakken en is de kans op beschadiging groter.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

12

Ik ben nog maar 'n héél pril taartenbakkertje,maar ik heb een ronde,verstelbare vorm zonder bodem.Hier heb ik als bodem dus gewoon bakpapier gebruikt,die ja na het omkeren er héél makkelijk af kan trekken  :Y  En de biscuit was ook al vanzelf gelost aan de buitenrand,ik kon de ring dus zonder problemen gewoon verwijderen!Had deze gewoon wat ingesmeerd met bakboter en 'n beetje bloem.
Ik moet zeggen dat zo'n vorm zéér praktisch is,je kan met één vorm ook héél veel verschillende maten taart bakken,van heel klein tot wel 33 cm doorsende!

13

Ik gebruik altijd roomboter, zonder bloem, en heb het hooguit 2x gehad in de bijna 3 jaar dat ik bak dat er een randje niet meekwam. En dat kwam dan doordat ik toch te weinig boter had gebruikt.

14

Mijn ervaring is:

Dat je dit krijgt wanneer je de vorm met teveel vet invet.
Je moet zorgen dat er maar een heel dun laagje vet over je bakvorm heen zit, anders gaat het vet in je taart zitten en wordt het week.
Hierdoor scheurt het wanneer je wilt lossen.

Dit gebeurd meestal bij vierkante vormen waar het vet in de hoeken gaat zitten.

..*Heerlijk aan het bakken*..

15

Ik spuit mijn blikken altijd in.
Nu kreeg ik vorige week de tip om na het inspuiten het blik even op de kop neer te zetten dan kan het te veel aan vet eruit lopen.

16

of na het sprayen even een keukenpapiertje erdoor te halen. en pas sprayen vlak voordat je het beslag erin gaat doen.