1 Laatst bewerkt door mieperdepiep (13-03-2012 10:44)

Onderwerp: recept: witte chocolademousse

Ik was dit recept nog niet tegen gekomen hier, misschien niet goed gekeken, maar anders leuk om te delen.
Heerlijk luchtige witte chocolademousse. Iets meer werk dan alleen witte chocola door slagroom mixen, maar veel luchtiger. Echt hemels!

200 gram witte chocola
2 eiwitten (vers of van 10 gr eiwitpoeder en 60 ml water)
200 ml verse slagroom
2 velletje gelatine
Eventueel nog 1 eetlepel drank als sinaasappellikeur of witte rum.

Week de gelatine in koud water. Klop de slagroom tot bijna stijf (=lobbig) en bewaar in de koelkast. Snijd de chocola in kleine stukjes. Sla de eiwitten bijna stijf.
Verwarm 60 gram suiker in 60 ml water. Gebruik een (digitale) suikerthermometer. Wanneer de thermometer bijna 121 graden aangeeft de keukenmachine aanzetten op hoogste stand. Wanner de suikerstroop 121 graden bereikt heeft deze in een dun straaltje bij de eiwitmassa toevoegen, door tussen de kloppende garde en de kom in te gieten. Blijf nog even doorkloppen tot een mooi stevig en luchtig schuim ontstaat, eventueel met een spatel tussendoor even de kom door spatelen om alles mee te nemen.
Verwarm de chocola au bain Marie, of in de magnetron, (maar dan heel voorzichtig met tussendoor goed roeren om te zorgen dat er niks oververhit raakt). 

Onderstaande stappen snel achter elkaar maken om voortijdig opstijven en klonten te voorkomen:
Wacht tot de chocolade volledig gesmolten is. Smelt de gelatine met wat aanhangend vocht in een pannetje. Alleen smelten, niet koken. Giet de gesmolten gelatine bij het eiwitmengsel. Giet daarna de witte chocola erbij. Indien gewenst de alcohol erbij. Spatel een paar lepels van de gekoelde stijfgeslagen slagroom er doorheen en wanneer dit een egaal mengsel heeft gevormd (familie is gemaakt) de rest van de slagroom er luchtig door.
Klaar is je witte chocolademousse.
Laat de mousse zeker 2 uur opstijven in de koelkast. Je kunt het ook meteen in een spuitzak doen en de mousse op de taart spuiten en het daarna laten opstijven binnen de taart.

Ruim voldoende voor een taart met 2 lagen vulling, zelfs voor 3 dunne laagjes, of 1 héle dikke, of 1 laag voor een grote taart. Als je een kleine maat taart hebt, maar 1 laag wilt of alleen een dunne laag dan heb je waarschijnlijk ook genoeg aan de helft van dit recept.

Voor de newbies: de eiwitten moet je in een droge en beslist vetvrije kom kloppen, anders krijg je ze niet stijf. Het helpt om een metalen kom te pakken, (plastic houdt meer vet vast) en deze nog even na te vegen met een keukenrolvelletje met citroensap. Het duurt een paar minuten voordat je mooie stijve pieken kunt maken.
Suikerstroop maak je door de suiker met het water te verhitten en daarbij niet te roeren. Gewoon wachten totdat de juiste temperatuur bereikt is. Wel goed opletten, als je te lang wacht ontstaat er karamel.. Let ook goed op voor branden. 121 graden is behoorlijk heet en geeft nare brandwonden..
Het smeltpunt en verbrandpunt van witte chocola ligt dicht tegen elkaar, vandaar dat je in de magnetron erg voorzichtig moet zijn met opwarmen en telkens met 10 sec verder moet gaan en kijken of het al smelt en tussendoor moet roeren om de warmte te verdelen.

2

Re: recept: witte chocolademousse

Klinkt erg lekker, ga ik zeker een keer proberen.

Ik heb je wel even gemeld, want volgens mij hoort het bij ingezonden recepten.

Groetjes Natascha

3

Re: recept: witte chocolademousse

mmmmmmmmmmmmmm.......jij wist dat ik witte chocolade heeeeerlijk vind. :D
ik heb hem meteen opgeslagen.
http://vrouwenpower.nl/smilies/forumsmiley253.gifhttp://vrouwenpower.nl/smilies/forumsmiley394.gifhttp://vrouwenpower.nl/smilies/forumsmiley1068.gifhttp://vrouwenpower.nl/smilies/forumsmiley710.gif

groetjes yvon

4

Re: recept: witte chocolademousse

MMMMMMMMMMMMMM.............lekker !

Maar wanneer voeg je de witte chocolade toe ....hier ?

"Verhit de overgebleven 50 ml slagroom en haal het van de warmtebron. Voeg indien gewenst in dit stadium de alcohol toe. "

Ik ga 'm zeker maken , klinkt heerlijk ! Dank je wel .

Groetjes !

Re: recept: witte chocolademousse

Koko schreef:

MMMMMMMMMMMMMM.............lekker !

Maar wanneer voeg je de witte chocolade toe ....hier ?

"Verhit de overgebleven 50 ml slagroom en haal het van de warmtebron. Voeg indien gewenst in dit stadium de alcohol toe. "

Ik ga 'm zeker maken , klinkt heerlijk ! Dank je wel .

Groetjes !

Aah, koko, zie het nu pas, heb het recept net aangepast!

6

Re: recept: witte chocolademousse

Dank je wel en nu maar snel een gelegenheid om weer een taartje te maken ...... :)

Re: recept: witte chocolademousse

oe geweldig ik zocht nog een alternatief voor gewone chocomouse

welke vruchten zouden hier lekker bij smaken.. hmmmm

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela
https://www.facebook.com/PennysHobby

Re: recept: witte chocolademousse

Klassieke combi is met frambozen, maar heb hem vanmiddag gemaakt met gekarameliseerde peer. Ook lekker! Of mango, of aardbeien.. :9

Re: recept: witte chocolademousse

Tascha schreef:

Klinkt erg lekker, ga ik zeker een keer proberen.

Ik heb je wel even gemeld, want volgens mij hoort het bij ingezonden recepten.

Dank Tascha, zie inderdaad dat ik verkeerd sta. Had in mijn hoofd dat de receptenrbriek voor hele taarten is, en dit is maar een vullinkje, dus bakken en vullen.. maar las net in de tekst dat deze inderdaad daar thuis hoort. Sorry modjes!

Re: recept: witte chocolademousse

zou choco biscuit, witte mouse afgesmeerd met choco ganache  versierd met dierplaatjes van chocola te veel chocolade zijn?  :+

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela
https://www.facebook.com/PennysHobby

11

Re: recept: witte chocolademousse

pennyroyaltea schreef:

zou choco biscuit, witte mouse afgesmeerd met choco ganache  versierd met dierplaatjes van chocola te veel chocolade zijn?  :+

Zeker,  :9:D

Re: recept: witte chocolademousse

zeer machtig :P maar een chocoholics droom vermoed ik zo XD  en mn pa is dat dus...  :9

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela
https://www.facebook.com/PennysHobby

13

Re: recept: witte chocolademousse

Mive to ~> ingezonden recepten

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

14

Re: recept: witte chocolademousse

Ik lees als beginnend bakster net je recept met witte chocolade.
Lijkt me heerlijk om eens te maken. Ben nl een chocofan...
Welk soort chocolade is voor dit recept het meeste geschikt?
Heb je tips voor mij?
En heel erg bedankt dat je met ons het recept wilde delen.
Heb nog nooit iets met chocola gemaakt nl
Groetjes van Riny

Ik kook en bak glutenvrij :-))

15

Re: recept: witte chocolademousse

Over het algemeen geldt hoe duurder je chocola, hoe beter de kwaliteit en daardoor hoe beter de smaak.
Maar ook gewoon bij de supermarkt vind je repen die er prima geschikt voor zijn. Zoals die van verkade, eigen merk AH, C1000, Dekamarkt.

Als je even op de ingredientenlijst kijkt, zie je waar je op moet letten:
Witte chocola bevat cacaoboter, suiker, melkbestanddelen, een emulgator; soyalecitine en vanille(aroma).
In goedkopere witte chocola wordt ook wel plantaardige vetten verwerkt ter vervanging van de cacaoboter en die moet je in ieder geval niet hebben. Als je bijvoorbeeld een overblijfsel goedkope paaseitjes verwerkt, heb je vaak te maken met een slechte kwaliteit chocola.
Succes!

16

Re: recept: witte chocolademousse

pennyroyaltea schreef:

zou choco biscuit, witte mouse afgesmeerd met choco ganache  versierd met dierplaatjes van chocola te veel chocolade zijn?  :+

ik zou zeggen:maak hem,snij er een stukje vanaf en dan laat je mij proeven... :Y  :Y
dan vertel ik je daarna of het lekker was. :D  :lol:

groetjes yvon

17 Laatst bewerkt door Carien (22-01-2012 22:37)

Re: recept: witte chocolademousse

Mieperdepiep: ik ga jou volgen :Y  niet stalken :nooo  wel volgen :Y

wat een supersmakelijke tips en recepten heb je iedere keer weer voor ons :thumb: dankdank :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

Re: recept: witte chocolademousse

"yvonne 72" schreef:
pennyroyaltea schreef:

zou choco biscuit, witte mouse afgesmeerd met choco ganache  versierd met dierplaatjes van chocola te veel chocolade zijn?  :+

ik zou zeggen:maak hem,snij er een stukje vanaf en dan laat je mij proeven... :Y  :Y
dan vertel ik je daarna of het lekker was. :D  :lol:

maar dan kan ik hem niet meer kado doen aan mijn papa  :D  :D  :D  :+  :P

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela
https://www.facebook.com/PennysHobby

19

Re: recept: witte chocolademousse

pennyroyaltea schreef:
"yvonne 72" schreef:
pennyroyaltea schreef:

zou choco biscuit, witte mouse afgesmeerd met choco ganache  versierd met dierplaatjes van chocola te veel chocolade zijn?  :+

ik zou zeggen:maak hem,snij er een stukje vanaf en dan laat je mij proeven... :Y  :Y
dan vertel ik je daarna of het lekker was. :D  :lol:

maar dan kan ik hem niet meer kado doen aan mijn papa  :D  :D  :D  :+  :P

het viel te proberen....toch??????  :+  ;)  :D  :lol:

groetjes yvon

Re: recept: witte chocolademousse

yup :Y

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela
https://www.facebook.com/PennysHobby

21

Re: recept: witte chocolademousse

Carien schreef:

Mieperdepiep: ik ga jou volgen :Y  niet stalken :nooo  wel volgen :Y

wat een supersmakelijke tips en recepten heb je iedere keer weer voor ons :thumb: dankdank :)

Moet wel lachen om je berichtje. Mij volgen.. :lol: grapje, zeker.
Ik ben zelf helemaal niet zo handig in de keuken, hoor. Brand nog bijna elke week wel eens mijn hand aan het fornuis of oven :o  Maar vind het heerlijk om over eten te fantaseren. Dat dan wel.  :Y

22

Re: recept: witte chocolademousse

Hmmm...... klinkt heerlijk.  :thumb:
Bedankt voor het recept.

23 Laatst bewerkt door mieperdepiep (10-03-2012 13:44)

Re: recept: witte chocolademousse

Ik heb gisteren het recept nog weer eens gemaakt. Blijft zo lekker!
Ik heb vervolgens het recept wel aangepast. Nu standaard de hete suikerstroop erin verwerkt. Dat is wel meer gedoe, maar geeft toch echt een mooier eindresultaat.

Ik heb zelf mijn analoge thermometer van de webshop ingeruild voor een digitale, (paar euri's meer), maar dan heb je véél meer gebruiksgemak.

In zo'n klein receptje als dit is het soms lastig voldoende suikerstroop direct op het eiwit te krijgen. Als je een dubbel recept maakt gaat het zeker goed. Je kunt ook dubbel recept maken en vervolgens de massa door midden doen en van de overgebleven helft MBC maken. Tip..  Bij een grotere hoeveelheid is de kans ook groter dat je al het eiwit in de kom goed mee hebt genomen qua temperatuur om hem salmonella-bestendig te maken. Moet je voor de zekerheid wel na het mengen nog effies goed doorspatelen en dan snel weer temperatuur meten om zeker te zijn dat de massa overal voldoende verhit is. . (en je overige hygiëne maatregelen in acht nemen)

24

Re: recept: witte chocolademousse

Ik heb vorige week deze mousse gemaakt, maar ik had over.
Dit heb ik in de vriezer gedaan.
Hoe kan ik dit nu het beste verwerken om van de week te gebruiken?

Even later heb ik ook witte chocolade mousse gemaakt, maar deze zonder eiwitten.
Ook de rest in de vriezer..
Gewoon ontdooien en opkloppen of doorroeren om weer te gebruiken?

25

Re: recept: witte chocolademousse

Ik heb hem zelf nog niet eerder ingevroren, dus weet het eigenlijk niet. Meestal gaat zoiets wel goed, maar soms lekt er bij het ontdooien wat vocht uit je slagroom, waardoor hij dunner wordt en iets minder volume heeft. Weet niet wat de eiwitten doen.