1

Onderwerp: Verschil in luchtigheid Zwitserse of Italiaanse Meringue botercreme?

Nadat ik hier heel veel hulp heb gekregen om lekkere MBC te maken, ben ik niet meer te stoppen. Ik had me vorige week wat ingelezen op MBC en deze keer Italiaanse MBC gemaakt. Dus met hete suikerstroop van 120 graden er door heen i.p.v. het eiwit/suikermengsel te verhitten tot 72 graden.
Nou had ik telkens gelezen dat de Italiaanse versie luchtiger zou zijn, en ja, als je dat 10 keer van tevoren leest en je gaat daarna zelf aan de slag, dan kan het niet anders of je vindt dat je inderdaad zo'n nog luchtigere creme gemaakt hebt.  O-) 
Maar is dat ook zo?  Benieuwd of er mensen zijn met ervaring hiermee.

Ik had van te voren voor de zekerheid de eieren al even gepasteuriseerd en daar was ik blij mee. Want hield de suikerthermometer na de suikerstroopoperatie in het mengsel en die kwam toen maar tot 51 graden. (dat is dan wel nadat ik het pannetje weer had terug gezet, ovenwant uit, thermometer even laten oplopen). Dus misschien was de eigenlijke temperatuur op het moment van mengen zelf veel hoger, maar dat weet ik dus niet zeker. En dan weet je ook niet zeker of de eiwitten wel gepasteuriseerd zijn, toch??

2 Laatst bewerkt door sam (16-01-2012 21:29)

Re: Verschil in luchtigheid Zwitserse of Italiaanse Meringue botercreme?

hoi,

Of het luchtiger is weet ik niet (ik maak altijd Italiaanse, kan dus niet vergelijken), maar ik veronderstel toch dat je suikersiroop niet warm genoeg is geweest hoor. Zo snel koelt die niet af, van 120 tot 51°C. Je zult merken dat de temperatuur van de siroop eerst stijgt, over de 100°C gaat (tot ongeveer 105°C), dan weer even daalt (omdat water begint te verdampen) en dan pas langzaam terug begint te stijgen. Pas vanaf 115°C gaat het weer vlotjes, dan moet je je temperatuur goed in de gaten houden, anders heb je karamel.

Misschien heb ik het wat onduidelijk opgeschreven, maar heb bij het maken van de suikerstroop wel de thermometer in de pan gehad, hoor, en toen precies tot 120 graden (firm ball) door gegaan, dus dat zit wel goed. Maar ik wilde daarna testen of de eieren ook de pasteurisatietemperatuur haalde. (dat lukt niet tegelijkertijd met een draaiende mixer én een pan gloedhete suikerstroop, althans niet bij mij) Dus die hield ik pas naderhand in het mengsel en toen kreeg ik dus die lage temperatuur.

4 Laatst bewerkt door ILDIKONL (18-01-2012 16:23)

Hallo Mieperdepiep!

Ik heb ervaring met Italiaanse crem en zonder thermomether. Ik koop mijn eieren bij Lidl of A&H. Die zijn salmonellavrij!
Heel luchtig is de crem en kan je mooi spuiten!
Zie hier: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ADVSZOY7.jpg     en blijf mooie "strak "

Groetjes! :)